Б ългарите купуват най-евтините нови коли в Европа, сочи сравнение на цените към 1 май на най-популярните модели автомобили у нас и в 25-те национални пазара от ЕС. Заключението е на база посочените в традиционния шестмесечен доклад на Европейската комисия данни за продажните цени на 85 най-популярни модела в страните членки и обявеното у нас от вносителите.
Основната разлика в полза на България идва след данъчното облагане - докато у нас оскъпяването за масовите коли е с 20% заради ДДС, то в страните от еврозоната заради различни вземания цените скачат с 30-50%, а в Дания близо три пъти.
Противно на очакванията влизането на България в ЕС няма да се отрази сериозно на цените на новите автомобили. Нова ще е организацията на дистрибуцията, като всеки кандидат-продавач ще се договаря директно с производителя. Това почти няма да засегне официалните вносители, които и сега директно контактуват с централата, но ще е предизвикателство за дилърите по места.
Другата промяна ще е свързана с вноса на автомобили втора ръка от страните членки в ЕС, за който няма да се плаща задължителният към момента ДДС.
В момента сравнението с България сочи, че най-продаваният нов автомобил у нас "Шкода Фабия" с 1.2-литров бензинов двигател и ниво на оборудване "Ambiente" струва 8724 евро, но в най-евтината страна от еврозоната - Люксембург, крайната цена е 9237 евро. В Дания същият автомобил се продава вече за 16 413 евро.
Популярният у нас модел на "Форд Фиеста" с пет врати и 1.4-литров бензинов двигател пък може да се купи за 10 320 евро, което е с 1437 евро по-изгодно от Унгария - страната в ЕС, където е на най-добра цена. Моделът на "Форд" - "Мондео", пък е с над 3000 евро по-скъп в Испания.
Когато говорим за по-луксозни автомобили обаче, България вече не е най-евтината страна. Палмата на първенството се поема от Швеция, където "Пежо 407 спорт" с двулитров дизелов двигател например струва 23 032 евро, докато у нас крайната цена е 25 233 евро. Подобно е и положението с лимузината БМВ 523i, която в Швеция струва 34 724 евро, а в България е с близо 4000 евро по-скъпа.
Още по-драстична е разликата в цената при най-продаваната лимузина у нас - S-класата на "Мерцедес". Докато в България версията S350 струва 78 955 евро, то в Люксембург, където колата е най-евтина в страните от ЕС, тя може да се вземе за 70 220 евро. В най-скъпата страна по отношение на колите в ЕС обаче - Дания, S-класата вече се продава за фантастичните 202 800 евро.
Като цяло темпът на изравняването на цените на автомобилите в еврозоната остава почти без промяна през първото полугодие, сочи докладът на Европейската комисия. В региона Финландия има най-ниски цени преди данъчно облагане, а най-скъпи са повечето коли в Германия. В Европейския съюз преди данъчно облагане като цяло най-достъпни са автомобилите в Дания, като страната е следвана от Унгария. Тази централноевропейска държава пък е най-евтиният пазар за коли сред новоприетите членки на ЕС.
В повечето от новите 10 страни цените на колите не се стремят да настигнат тези в по-старите членки на ЕС. Тази тенденция предполага, че автопроизводителите се опитват да намалят цените си там, за да привлекат повече клиенти с относително малки възможности. Най-значимо е ограничаването на цените при малките и средния клас коли, но и тук има парадокси.
Чехите могат да спестят доста, ако си купят "Форд Фокус" от Финландия - например в Прага тя струва 15 476 евро, а в Хелзинки е 11 850 евро. Германия е най-скъпото място за 31 от 85-те проследени модела, но пък в Чехия отчитат най-голямата разлика (+7.3%) спрямо средните цени в ЕС.
В последните 12 месеца до май 2006 г. инфлацията на цените на колите в ЕС (според реално платените цени) се е увеличила с 0.8 процента, което сочи изоставане от инфлацията при други стоки.
Общата инфлация за 25-те е 2.4 на сто. В еврозоната увеличението при колите е по-голямо - 1.4 процента, при инфлация за 12-те от групата от 2.5 на сто. В пазарите с по-голям обем продажби цените са се увеличили по-значително. Автомобилите в Испания са поскъпнали с 2.7 процента за периода, в Италия и Германия - с 1.5 процента.
В страните с традиционно ниски цени преди облагане се наблюдава и най-малко поскъпване на колите. Португалия е изключение, като ръстът на цената на автомобилите е 3.6 на сто при обща инфлация от 2.9 процента. Във Финландия обаче колите са поевтинели с 1.7 на сто, в Дания с десета от процента, а в Гърция с 2.4 процента. Най-рязко понижение има в Унгария - с 4.1 на сто, в Словакия - със 7.6 на сто, и в Словения - с 8.1 на сто.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!