П ловдивският митрополит Николай заклейми европейската интеграция на страната ни по време на Божествената Света литургия в храма "Св. Георги Победоносец" в Кърджали, предаде кореспондентът на БГНЕС в града.
Градът посрещна духовника на втория ден от Коледа с огромен билборд със собственото му изображение.
"За какво ни беше интеграцията в Европа - за да не можем да забраним гей парадите, парадите на разврата в градовете?", влезе в риторика владиката. Той за пореден път скочи срещу новия семеен кодекс, който въвежда съвместното съжителство - "с други думи, блудството и прелюбодеянието, узаконено от българската държава".
"Да пази Бог, дано не бъде!", извика висшият духовник под купола на църквата.
Той нападна европейското настояще на страната ни, недоволен и от факта, че храмовете, които са паметници на културата, са държавна собственост, а църквата "само транслатор". Възмущението на митрополита кипна, а миряните замръзнаха по местата си, когато той извика: "Това не се е случвало нито в комунизма, нито в турско робство!".
Според дядо Николай да обявят един храм за паметник на културата е кощунство. "Храмът ни е нужен днес и сега, за вечни времена. Стига с тази интеграция, дотука!", даде глас на гнева си духовният водач.
Той обяви пред смълчаните хора, че "Църквата ще застане на своето място срещу някои фактори в държавата". По думите му обаче тя няма власт над изпълнителната власт, а се бори само от амвона.
По-нататък в словото си той нарече дискотеките "свърталища на бесовете и разврата, на пиянството и злото" и подчерта, че е страшно, когато деца убиват деца, визирайки случая със студента Стоян Балтов пред дискотека "Амнезия" в Студентски град.
Според митрополит Николай Българската православна църква не е допускана от институциите и в частност от образователното министерство да работи срещу агресията.
"Пропуските не са само в БПЦ. По-скоро тя не е допускана да направи това, което е нужно, за да се спасят душите на децата ни от силата на злото", посочи владиката в проповедта си.
Според него апелите на БПЦ за въвеждане на православно вероучение в българското училище засега са "глас в пустиня". Според него въпросните институции напразно търсят начини за преодоляване на агресията, като строят нови РПУ-та.
"Нима можем да поставим полицай до всяко дете, до всеки млад човек и до всеки гражданин? Трябва да създадем жива духовна съвест, която започва в училището", възкликна дядо Николай. Той припомни, че образователното ведомство не обърнало никакво внимание на предложената от Светия синод концепция за вероучението в етнически смесените училища.
По думите му тя предвиждала три модула - изучаване на православието от християнчетата, на ислям - от мюсюлманчетата, и на етика - за онези, които не желаят децата им да се индоктринират.
Спор за владението на средновековния манастирски комплекс "Св. Йоан Предтеча" в Кърджали също възникна за пореден път след финала на литургията.
По време на проповедта той огласи категоричния си отказ да приеме в епархията си манастирския комплекс, който е предоставен за безвъзмездно ползване от Министерството на културата. Дядо Николай изрази несъгласие с 10-годишния срок, заложен в договора, който обаче той не ще да подпише.
Според духовника най-добрият вариант е храмът да бъде не предоставен за срочно ползване, а дарен на БПЦ за вечни времена. Министърът на културата Стефан Данаилов от своя страна изпадна в недоумение от липсата на вяра и надежда в доброто у висшия духовник.
"Аз не мога да си представя, че след тези 10 години би имало такова българско правителство, което да затвори вратите на този храм", подчерта проф. Данаилов. Той се ангажира отново и за пореден път да помоли митрополит Николай да подпише договора.
"Иначе комплексът ще си стои като историческа забележителност, без църквата да е действаща. Само ако има договор митрополитът ще може да назначи свещеник", поясни министърът. Ако зависело от него, а не от юристите, той би дал архитектурно-строителния паметник и за 1000 години на БПЦ.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!