С поред проучване, поръчано от правителството в Прага, в Чехия има повече от 300 ромски гета и близо 80 хил. социално изключени хора. За да окаже помощ на тази част от населението, един адвокат създаде ромско училище.
Целта е младите роми да бъдат обучавани за социални работници и да опознаят социалното право. Разбира се, в това училище се изучават базовите предмети - чешки език, история... По-специалното в него са предметите въведение в медицината, право и работата в общност.
Милан е на 17 години и признава, че след няколко провала е намерил образованието, което му подхожда, в това училище.
"Избрах това училище, за да помагам на нуждаещите се хора, най-вече ромите. Нашите преподаватели са специалисти в тази област. Те ни говорят, обясняват ни това, което бихме могли да правим, за да помагаме на ромите", разказва Милан.
Сред основните предмети е ромският език. Някои от учениците го разбират благодарение на семействата си. Малцина обаче са тези, които го говорят активно.
16-годишният Томаш например изобщо не говори ромски. За него обаче е по-важно, че в ромското училище се чувства добре и на място.
"За нас е важно да учим ромски език. Това ни позволява по-добре да комуникираме с тези, които не говорят чешки. Тук ми харесва, че мога да бъда в помощ на собствената си общност. Имам чувството, че хората тук ме разбират по-добре, отколкото тези в предишното ми училище", споделя той.
Елена Фечова е преподавател по ромски език в ромското училище в Прага. Според нея
близо 30% от чешките роми не разбират този език
Несъмнено изучаването му е етап от огромно значение. Отнема известно време, но е от първостепенно значение те да припознаят този език за свой. Той е социален показател за етническата им принадлежност.
Много деца не знаят към коя общност принадлежат. Ето защо езикът е много важен за тяхната идентичност.
Основател на ромското училище е адвокатът Емил Шчука. Той важна фигура не само в Чехия, но и в Европа.
Лидер е на първата партия в своята страна, създадена на общностен принцип, но също е генерален секретар на Международния ромски съюз.
Напуска политиката в края на 90-те години, за да се посвети изцяло на този образователен проект. Десет години по-късно неговото училище присъства в шест града в страната и има повече от хиляда ученици.
"Създадох това училище преди десет години, за да имат възможност ромите да учат. В чешката система няма повече дискриминация, отколкото във френската или германската. Вероятно дори чешката е по-добра.
Но дискриминацията съществува, най-вече при специалните училища, където няма равни възможности. Тези училища са предназначени за деца с проблеми или с недъзи.
Комунистическият режим пренасочи голяма част от ромските деца в специалните училища, които не предоставят никакви перспективи за бъдещето", споделя Емил Шчука.
Доказателство за успеха на ромското училище е, че част от
възпитаниците му продължават образованието си в университет
Доброто образование помага за по-добра реализация в обществото и за по-добър живот , споделя Гюла, която насърчава дъщеря й да се учи и да завърши висше образование.
Гюла работи като чистачка и не е привърженичка на специализираните училища за роми.
У нас идеята за ромски училища, които да образоват специално роми, не намира силни привърженици. Когато се говори за ромски училища, се разбират училища в ромските гета, в които заради местоживеенето учат 100 % роми, но те учат на български.
Присъствието на ромите в средните общообразователни училища е не е голямо.
Малко от тях все още смятат, че образованието за тях е шанс
Ниският стандарт на живот на голяма част от ромското население е пречка да издържат децата си, докато учат.
Мнозина дори не прекрачват прага на училището. Няколко неправителствени организации, свързани с ромските проблеми, сe заеха с мисията да подпомагат осигуряването на равни образователни възможности за ромските деца.
Десегрегацията на ромските деца, изолирани в обособени училища и паралелки, е основен приоритет и на фондация "Равен достъп". Друга сродна фондация - "Стъпка по стъпка", концентрира усилията си върху проект за достъп и обучение на ромски представители за работа в администрацията и полицията.
Така завършиха обучението си и повече от 100 учители. Отделно фондация "Отворено общество" финансира едногодишно обучение по английски на млади роми в Американския университет.
В няколко поредни години фондация "Аксес-София" организира конкурси за набиране на участници от ромски произход за
интензивен обучителен курс по журналистика
Обучението по журналистика започва с 4-месечен курс за придобиване на журналистически умения. Следва 3-месечен стаж във водещи медии, по време на който бъдещите журналисти избират някой от специализираните курсове.
Идеята на журналистическите курсове за ромски журналисти е обучените роми журналисти да служат като мост в комуникацията между ромското малцинство и обществото като цяло, както и да акцентират върху проблемите на малцинството.
Техни преподаватели обаче споделят, че е опасно да се прави разграничение между роми журналисти и журналисти от други общности, защото всяко разграчаване крие опасност за сегрегация.
Част от ромите журналисти са намерили своята реализиция в медиите, други са предпочели да работят в Ромската информационна агенция "Де факто".
Подготвяното месечно списание от агенцията, което предстои да излезе, допълнително разкрива възможности за професионална реализация.
Журналистите, които ще работят в списанието, ще пишат за широкия спектър от живота на ромската общност - традиции, обичаи, нрави, занаятите, история и самобитност.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!