К акво е общото между моловете и интернет порталите? Вероятно очакването, че в близко бъдеще ще покачат стойността си и инвестицията ще се изплати в пъти и в кратки темпове.
Както при недвижимостите в последните две-три години, в българския интернет също се наблюдава трескаво обикаляне на "инвеститори" и проучване на пазара в очакване на сакралната (и вече) сигурна дата 1 януари 2007 г., когато България ще се присъедини към ЕС.
Много е вероятно и между раздвижването на интернет пазара и приближаващото членство в ЕС да няма такава пряка взаимовръзка, както между балона с бясното строителство, покачващите се цени на недвижимостите и очакванията, че апартамент в Банско или Слънчев бряг ще надмине като цени подобен в Монако или Сент Мориц.
Факт е обаче, че месеци преди 2007 слуховете за купуване, прехвърляне и преразпределение на съществуващия български пазар на интернет (и свързаната с него реклама) придобиват все по-ясни измерения. Самият пазар на интернет реклама за миналата година се оценява на около
6 милиона евро
според повечето неофициални коментари в бранша и на около 5% от общия обем реклама в България.
Най-ценното в случая е потенциалът за растеж на интернет аудиторията и приходите от онлайн реклама. Потенциал, който е почти изчерпан при останалите канали за реклама като телевизия и преса.
През последните седмици упорито се заговори, че порталът "Нетинфо" вероятно е закупил (или предстои да закупи) Host.bg - най-големия за момента в България доставчик на платен хостинг на съдържание. Това е новина, която никой все още не е потвърдил официално, но според хора от бранша сделката е близо до финалния си етап.
Любен Белов, управител на Нет Инфо.БГ АД, и Богомил Павлов, управител на Host.bg, заявиха пред "Капитал", че не биха могли да коментират нищо на този етап.
В последните три години сегментът на платените хостинг услуги отбеляза
Значителен ръст
и се очаква да се увеличава още и след 2007. За разлика от безплатния хостинг, който често се асоциира с нарушаване на авторските права, при платените хостинги доставчикът се задължава да поддържа качество и сигурност на предоставената услуга - нещо, което все повече български компании търсят за сайтовете си.
Разрастването на българския уеб неминуемо води и до ръст в търсенето на качествен хостинг. Според Георги Стоев, управител на Cbox.biz - конкурентна хостинг компания, този ръст е около 20% за изминалата година. Процентът е дори по-висок, ако се взимат предвид и само "паркираните" домейни, зад които все още не стоят сайтове.
Това са приблизителни оценки, които се базират главно на броя поддържани в България интернет домейни. В цифрово изражение хостинг пазарът все още е малък - сумарно се движи в границите 32-45 хиляди домейна за последната година, казва Стоев.
Друга "новина" в слуховете за размествания на интернет пазара в България е за наличието на представители на няколко инвестиционни компании (главно от САЩ), които търсят да закупят дялове от перспективни интернет компании в България. Нет Инфо заедно с ДИР.БГ и "Мейл.БГ" формират
Челната тройка
на българските сайтове с най-големи приходи от реклама, следвани от групата сайтове около "Инвестор.БГ".
Нет Инфо осъществи през 1999 г. първото закупуване на друг сайт - голямата българска търсачка Guvetch.bg, която бе преименувана на Gbg.bg. Нет Инфо притежава и пощата abv.bg, както и е официален партньор в България на популярната програма за обмен на съобщения в реално време ICQ, а в момента преговаря за закупуване на други български сайтове.
Според официален коментар Нет Инфо.БГ се намира в процес на закупуване на компании с цел разширяване на продуктовото си портфолио.
Имаме поставени конкретни цели, стратегия за експанзия, както и приключени сделки, но в момента не можем да обявим каквото и да било, казват от фирмата.
От портала отрекоха и чужда компания да е придобивала 30% дял от нея по-рано тази година, а според PR мениджъра на Нет Инфо Светлана Белчева фирмата наскоро е получила финансиране от фонда за рисков капитал Tiger Holding S.a.r.l. с цел развитие на бизнеса и растеж.
В момента според Любен Белов Нет Инфо поддържа стабилен 50% дял от пазара на интернет реклама и прогнозите за финансовата 2005/2006 са за около 100% ръст.
Според други източници, пожелали анонимност, обаче този пазарен дял на Нет Инфо е силно завишен и по-скоро пожелателен. Ако обаче все пак в даден момент се окаже, че порталът е придобил някои от другите най-популярни сайтове, процентът посещаемост за всички може и да надхвърли посочения от Белов.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!