П редстоящите промени в нормативната уредба за обучение и изпитване на кандидатите да получат шофьорска книжка ще доведе до съществени промени в бизнеса с автошколи.

По оценка на работещите в бранша най-важната промяна е свързана с нарастването на задължителния минимален брой часове за кормуване. От досегашните 24 часа те ще се увеличат на 32 или 36 часа, което ще принуди автошколите да увеличат таксите си за обучение с над 30%.

"Скокът на таксите за шофьорските курсове ще доведе до сериозни сътресения в този бизнес. Причината е, че всяко увеличение на цената на една услуга неминуемо води до нейното по-малко търсене от клиентите и до свиване на пазара", коментира Красимир Георгиев, председател на управителния съвет на "Асоциация за квалификация на автомобилистите в България" (АКАБ).

Подобна е прогнозата на Витко Митрович, председател на Асоциацията за обучение в транспорта (АОТ). На същото мнение са и представители на фирмите, които предлагат шофьорски курсове. Някои от тях обаче смятат, че отливът на желаещи за нови шофьорски книжки ще бъде временен.

"След известен период пазарът пак ще се стабилизира", уточни Камен Драганов, управител на "Еврокар Кенс". Наблюдения на АКАБ показват, че в момента има наплив на желаещи да изкарат курс за шофьорска правоспособност, тъй като вече е известно, че услугата ще поскъпне.

Според Мариана Георгиева, представител на Сдружението на частните инструктори във Варна, нормативните промени ще влязат в сила около 10 октомври. От Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" обаче не се ангажираха с точна дата.

Прогнозни цени

Повечето предприемачи, които предлагат шофьорски курсове, прогнозират покачване на цените с около една трета - колкото е и очакваното увеличение на часовете за кормуване.

Сега средните такси за един шофьорски курс са между 300 и 350 лева, а след нормативните промени се очаква те да бъдат между 400 и 500 лева. Мариана Георгиева дори прогнозира двукратен скок на цените - между 620 и 700 лева. "Логично е, че цената на курса ще расте правопропорционално с увеличаване броя на задължителните часове по управление на автомобила.

Цената на курса обаче не трябва да бъде определяща при вземането на решения за промени в нормативната уредба, които се отнасят до обучението на водачите", коментира Володя Киров, изпълнителен директор на агенция "Автомобилна администрация".

Резкият ценови шок обаче не е свързан само с увеличения брой на часове за кормуване. "Очак­вам в скоро време да бъдат въведени и изисквания за възрастта на инструкторските автомобили подобно на такситата, което ще означава допълнителни инвестиции за фирмите в този бранш", казва Пламен Борисов, мениджър на автошкола "Зелена вълна".

От Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" не разполагат с информация за подобни промени.

Според много собственици на автошколи новите промени няма да се отразят съществено на бизнеса на автошколите, тъй като той се е ограничил значително.

"От 1997 г. досега пазарът на шофьорски курсове е намалял с над 30%", казва Йонко Иванов, председател на управителния съвет на Съюза на преподавателите на авто-мотоподготовка (СПАМП). Според него причина за това е нелоялната конкуренция. "Някои фирми подбиват цените с такси под 300 лева за курс и въобще не обучават клиентите си, но държавата не се намесва", казва Йонко Иванов. Той е убеден, че над една трета от авто­школите в страната са в сивия сектор.

Според Витко Митрович много от фирмите в бранша все още работят на принципа "който си плати, получава книжка", без да се интересуват какви умения са придобили клиентите им.

Оптимистите и песимистите

Повечето предприемачи в бизнеса с автошколите са оптимисти за своето бъдеще. "Пазарът е постоянен, тъй като хората, навършващи 18 години, са около 100 000 всяка година. Те формират около 90% от желаещите да станат правоспособни водачи на автомобили", казва Пламен Борисов от "Зелена вълна".

Наблюденията на АОТ показват, че има минимално нарастване на броя на обучените шофьори през последните години. Това е свързано и с увеличаването на регистрираните леки автомобили в страната. Според Йонко Иванов след влизането на България в Европейския съюз нарастването на желаещите за правоспособност ще се увеличава през следващите години с 15% годишно.

Основен проблем пред бизнеса с автошколите е остарялата нормативна база. "Тя е тромава и е създадена, за да е в улеснение на чиновника", казва Красимир Георгиев.

"Един човек в момента взима книжка за около 70 дни вместо за 20, колкото е нормално в европейските държави", уточнява Йонко Иванов. Според него липсва и конструктивен диалог между органите на властта и бизнеса.

"Предложенията ни не се разглеждат, администрацията е глуха за нашите молби, а не се проверяват и фирмите в сивия сектор", казва Иванов.
Друг проблем за бизнеса с автошколите е и контролът от страна на държавата.

"Все още не се възприема реално необходимостта от прехвърляне на много от дейностите по лицензиране и оценяване от държавата към браншовите организации", казва Витко Митрович.

"Съществена пречка е, че в България няма закон за браншовите организации, което означава, че още дълго време държавният чиновник ще се намесва в частния бизнес", казва Красимир Георгиев.

Инвестициите

"За начало на бизнеса са нужни 300 лева за една стара жигула. После слагате цена от 120 лева за обучение и всички ще дойдат при вас", не на шега казва Йонко Иванов от СПАМП. Реалистичните оценки на предприемачи от сектора обаче са далеч по-високи.

Според Витко Митрович след влизането на новите нормативни промени ще са нужни учебен кабинет и офис с определени размери, пет учебни автомобила, които да отговарят на евростандартите, преподавателска квалификация и тригодишен стаж на ръководителя. Най-малко трима души трябва да бъдат назначени на трудов договор с квалификация за преподаватели.

Необходими са и средства за интерактивно обучение. "За една сериозна фирма с 3-4 нови автомобила са нужни над 100 хил. лева, за да стартира", казва Пламен Борисов от "Зелена вълна".

По данни на фирми от бранша един инструктор може да обучи качествено между 70 и 90 души годишно.

Пазарът в Европа е разпределен

Бизнесът с автошколите в Европа е добре развит и почти всички свободни ниши на него са заети. Според различни източници цените за един курс в Европа варират между 900 и 3000 евро.

Сериозен конкурент на инструкторите по кормуване обаче е навлизащото в практиката обучение чрез триизмерни симулатори, които пресъздават реален процес на шофиране. Тяхното предимство е, че курсистите могат да избират времето и мястото на обучение според своите предпочитания.

Бъдещето на бизнеса с автошколите зависи изключително от развитието на транспортната индустрия и автопазара. Много са хората, които разполагат със собствен автомобил, а това означава нарастване на желаещите да придобият документ за правоспособност. Все повече са и фирмите, които предпочитат да използват собствен транспорт и инвестират средства в обучението на служителите си, които не са шофьори.

По прогнозни данни на държавната агенция, която регулира дейността на автошколите във Великобритания, броят на проведените изпити през периода 2006-2007 г. ще достигне 1.7 млн. души, което ще бъде с около 300 хил. души повече в сравнение с периода 2003-2004 г. Броят на успешно преминалите изпита за кормуване обаче ще намалява. Това прави професията на автомобилния инструктор една от най-търсените. Във Великобритания има около 40 хил. инструктори.

Стандартната годишна заплата на един начинаещ автоинструктор във Великобритания е около 10 хил. британски лири и може да достигне до 24 хил. британски лири, след като се утвърди като професионалист. Един час кормуване при лицензиран инструктор струва между 17 и 25 британски лири.

В САЩ оперират около 8000 професионални автошколи и около 50 000 автоинструктори. Автошколите, които предлагат обучение за водачи на тежкотоварни превозни средства в САЩ, са около 350. Все повече автошколи в САЩ предлагат и онлайн обучение на своите клиенти, което е значително по-евтино от стандартното. Причината е, че няма нужда от застраховки.

-----------------------------

По данни на Националния статистически институт фирмите, които имат разрешение да обучават за шофьорска правоспособност, са 1690, но 120 от тях са прекратили дейността си. От работещите автошколи 1150 могат да извършват практическо и теоретично обучение, 486 могат да водят само практически курсове, а 54 преподават само теория. Най-големите самостоятелни фирми за шофьорски курсове имат по максимум 7-8 коли. По данни на Съюза на преподавателите на авто-мотоподготовка през 2005 г. около 136 хил. души са изкарали шофьорски курс в страната.

-Скъпа, реших никога повече да не се карам с теб. -Така ли, решил бил, а мен попита ли ме?  
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
БезГранично: Топ 10 на университетите в Нидерландия, всичко за студента

БезГранично: Топ 10 на университетите в Нидерландия, всичко за студента

БезГранично Преди 2 минути

Всичко, което трябва да знаете за кандидатстване, общежития и документи

Тръмп сравни присъдата на Льо Пен със собствените си съдебни дела

Тръмп сравни присъдата на Льо Пен със собствените си съдебни дела

Свят Преди 36 минути

Той изрази и надежда, че Путин ще изпълни своята част от сделката

Китай нарече тайванския президент "паразит"

Китай нарече тайванския президент "паразит"

Свят Преди 1 час

Китайската армия заяви, че е започнала военни учения с участието на различни родове войски около Тайван

Израелският министър на финансите подаде оставка

Израелският министър на финансите подаде оставка

Свят Преди 1 час

Решението на Бецалел Смотрич е в израз на протест

Тестват BG-ALERT и системата за ранно предупреждение

Тестват BG-ALERT и системата за ранно предупреждение

България Преди 2 часа

Предвидено е текстовото съобщение да бъде излъчено между 11:00 и 11:30 часа

Огромно откритие в Мароко може да пренапише историята на Африка

Огромно откритие в Мароко може да пренапише историята на Африка

Любопитно Преди 2 часа

Тези открития представляват не само пробив в археологията, но и призив за преосмисляне на доминиращите исторически разкази

<p>ДПС-ДПС решава дали да оттегли подкрепата си за правителството</p>

На извънредна среща: ДПС-ДПС решава дали да оттегли подкрепата си за правителството

България Преди 2 часа

Това става само ден преди дебатите в НС по първия вот на недоверие срещу кабинета

<p>1 април: България губи един от най-добрите си автори</p>

1 април: България губи един от най-добрите си автори

Любопитно Преди 2 часа

Вижте какво се е случило на този ден в историята

10 интересни факта за Деня на шегата, които може би не знаете

10 интересни факта за Деня на шегата, които може би не знаете

Любопитно Преди 2 часа

Популярен и до днес, той се празнува от векове в различни култури, въпреки че произходът му остава загадка

<p>Времето остава облачно, мъгливо и дъждовно</p>

Времето остава облачно, мъгливо и дъждовно

България Преди 2 часа

Вижте какви ще бъдат температурите през следващите няколко дни

Заради Тръмп ИТ браншът преосмисля кой ще наеме

Заради Тръмп ИТ браншът преосмисля кой ще наеме

Технологии Преди 3 часа

Квотните назначения вече не са популярна тема

Алекса спечели битката за София в “Sesame Турнири на волята”

Алекса спечели битката за София в “Sesame Турнири на волята”

Любопитно Преди 10 часа

Големият финал на спортното шоу ще се проведе в столицата на 24 април

Пасторът на Тръмп се намеси за войната в Украйна

Пасторът на Тръмп се намеси за войната в Украйна

Свят Преди 10 часа

Бърнс: Те искат 1000 танка, 300 F-35, противовъздушни оръжия, за да свалят дроновете

Министър Иван Пешев: Гафът при тегленето на тираж 5 от 35 нанесе репутационни щети на тотализатора

Министър Иван Пешев: Гафът при тегленето на тираж 5 от 35 нанесе репутационни щети на тотализатора

България Преди 11 часа

Днес той посети Троян, където връчи почетни плакети на тримата медалисти от националния ни отбор

Дете и мъж са в тежко състояние след катастрофа

Дете и мъж са в тежко състояние след катастрофа

България Преди 11 часа

Лек автомобил се е сблъскал с тежкотоварен камион

Страшно наводнение в Гърция, улици се превърнаха в реки

Страшно наводнение в Гърция, улици се превърнаха в реки

Свят Преди 12 часа

Остров Парос бе засегнат особено тежко