П редстоящите промени в нормативната уредба за обучение и изпитване на кандидатите да получат шофьорска книжка ще доведе до съществени промени в бизнеса с автошколи.
По оценка на работещите в бранша най-важната промяна е свързана с нарастването на задължителния минимален брой часове за кормуване. От досегашните 24 часа те ще се увеличат на 32 или 36 часа, което ще принуди автошколите да увеличат таксите си за обучение с над 30%.
"Скокът на таксите за шофьорските курсове ще доведе до сериозни сътресения в този бизнес. Причината е, че всяко увеличение на цената на една услуга неминуемо води до нейното по-малко търсене от клиентите и до свиване на пазара", коментира Красимир Георгиев, председател на управителния съвет на "Асоциация за квалификация на автомобилистите в България" (АКАБ).
Подобна е прогнозата на Витко Митрович, председател на Асоциацията за обучение в транспорта (АОТ). На същото мнение са и представители на фирмите, които предлагат шофьорски курсове. Някои от тях обаче смятат, че отливът на желаещи за нови шофьорски книжки ще бъде временен.
"След известен период пазарът пак ще се стабилизира", уточни Камен Драганов, управител на "Еврокар Кенс". Наблюдения на АКАБ показват, че в момента има наплив на желаещи да изкарат курс за шофьорска правоспособност, тъй като вече е известно, че услугата ще поскъпне.
Според Мариана Георгиева, представител на Сдружението на частните инструктори във Варна, нормативните промени ще влязат в сила около 10 октомври. От Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" обаче не се ангажираха с точна дата.
Прогнозни цени
Повечето предприемачи, които предлагат шофьорски курсове, прогнозират покачване на цените с около една трета - колкото е и очакваното увеличение на часовете за кормуване.
Сега средните такси за един шофьорски курс са между 300 и 350 лева, а след нормативните промени се очаква те да бъдат между 400 и 500 лева. Мариана Георгиева дори прогнозира двукратен скок на цените - между 620 и 700 лева. "Логично е, че цената на курса ще расте правопропорционално с увеличаване броя на задължителните часове по управление на автомобила.
Цената на курса обаче не трябва да бъде определяща при вземането на решения за промени в нормативната уредба, които се отнасят до обучението на водачите", коментира Володя Киров, изпълнителен директор на агенция "Автомобилна администрация".
Резкият ценови шок обаче не е свързан само с увеличения брой на часове за кормуване. "Очаквам в скоро време да бъдат въведени и изисквания за възрастта на инструкторските автомобили подобно на такситата, което ще означава допълнителни инвестиции за фирмите в този бранш", казва Пламен Борисов, мениджър на автошкола "Зелена вълна".
От Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" не разполагат с информация за подобни промени.
Според много собственици на автошколи новите промени няма да се отразят съществено на бизнеса на автошколите, тъй като той се е ограничил значително.
"От 1997 г. досега пазарът на шофьорски курсове е намалял с над 30%", казва Йонко Иванов, председател на управителния съвет на Съюза на преподавателите на авто-мотоподготовка (СПАМП). Според него причина за това е нелоялната конкуренция. "Някои фирми подбиват цените с такси под 300 лева за курс и въобще не обучават клиентите си, но държавата не се намесва", казва Йонко Иванов. Той е убеден, че над една трета от автошколите в страната са в сивия сектор.
Според Витко Митрович много от фирмите в бранша все още работят на принципа "който си плати, получава книжка", без да се интересуват какви умения са придобили клиентите им.
Оптимистите и песимистите
Повечето предприемачи в бизнеса с автошколите са оптимисти за своето бъдеще. "Пазарът е постоянен, тъй като хората, навършващи 18 години, са около 100 000 всяка година. Те формират около 90% от желаещите да станат правоспособни водачи на автомобили", казва Пламен Борисов от "Зелена вълна".
Наблюденията на АОТ показват, че има минимално нарастване на броя на обучените шофьори през последните години. Това е свързано и с увеличаването на регистрираните леки автомобили в страната. Според Йонко Иванов след влизането на България в Европейския съюз нарастването на желаещите за правоспособност ще се увеличава през следващите години с 15% годишно.
Основен проблем пред бизнеса с автошколите е остарялата нормативна база. "Тя е тромава и е създадена, за да е в улеснение на чиновника", казва Красимир Георгиев.
"Един човек в момента взима книжка за около 70 дни вместо за 20, колкото е нормално в европейските държави", уточнява Йонко Иванов. Според него липсва и конструктивен диалог между органите на властта и бизнеса.
"Предложенията ни не се разглеждат, администрацията е глуха за нашите молби, а не се проверяват и фирмите в сивия сектор", казва Иванов.
Друг проблем за бизнеса с автошколите е и контролът от страна на държавата.
"Все още не се възприема реално необходимостта от прехвърляне на много от дейностите по лицензиране и оценяване от държавата към браншовите организации", казва Витко Митрович.
"Съществена пречка е, че в България няма закон за браншовите организации, което означава, че още дълго време държавният чиновник ще се намесва в частния бизнес", казва Красимир Георгиев.
Инвестициите
"За начало на бизнеса са нужни 300 лева за една стара жигула. После слагате цена от 120 лева за обучение и всички ще дойдат при вас", не на шега казва Йонко Иванов от СПАМП. Реалистичните оценки на предприемачи от сектора обаче са далеч по-високи.
Според Витко Митрович след влизането на новите нормативни промени ще са нужни учебен кабинет и офис с определени размери, пет учебни автомобила, които да отговарят на евростандартите, преподавателска квалификация и тригодишен стаж на ръководителя. Най-малко трима души трябва да бъдат назначени на трудов договор с квалификация за преподаватели.
Необходими са и средства за интерактивно обучение. "За една сериозна фирма с 3-4 нови автомобила са нужни над 100 хил. лева, за да стартира", казва Пламен Борисов от "Зелена вълна".
По данни на фирми от бранша един инструктор може да обучи качествено между 70 и 90 души годишно.
Пазарът в Европа е разпределен
Бизнесът с автошколите в Европа е добре развит и почти всички свободни ниши на него са заети. Според различни източници цените за един курс в Европа варират между 900 и 3000 евро.
Сериозен конкурент на инструкторите по кормуване обаче е навлизащото в практиката обучение чрез триизмерни симулатори, които пресъздават реален процес на шофиране. Тяхното предимство е, че курсистите могат да избират времето и мястото на обучение според своите предпочитания.
Бъдещето на бизнеса с автошколите зависи изключително от развитието на транспортната индустрия и автопазара. Много са хората, които разполагат със собствен автомобил, а това означава нарастване на желаещите да придобият документ за правоспособност. Все повече са и фирмите, които предпочитат да използват собствен транспорт и инвестират средства в обучението на служителите си, които не са шофьори.
По прогнозни данни на държавната агенция, която регулира дейността на автошколите във Великобритания, броят на проведените изпити през периода 2006-2007 г. ще достигне 1.7 млн. души, което ще бъде с около 300 хил. души повече в сравнение с периода 2003-2004 г. Броят на успешно преминалите изпита за кормуване обаче ще намалява. Това прави професията на автомобилния инструктор една от най-търсените. Във Великобритания има около 40 хил. инструктори.
Стандартната годишна заплата на един начинаещ автоинструктор във Великобритания е около 10 хил. британски лири и може да достигне до 24 хил. британски лири, след като се утвърди като професионалист. Един час кормуване при лицензиран инструктор струва между 17 и 25 британски лири.
В САЩ оперират около 8000 професионални автошколи и около 50 000 автоинструктори. Автошколите, които предлагат обучение за водачи на тежкотоварни превозни средства в САЩ, са около 350. Все повече автошколи в САЩ предлагат и онлайн обучение на своите клиенти, което е значително по-евтино от стандартното. Причината е, че няма нужда от застраховки.
-----------------------------
По данни на Националния статистически институт фирмите, които имат разрешение да обучават за шофьорска правоспособност, са 1690, но 120 от тях са прекратили дейността си. От работещите автошколи 1150 могат да извършват практическо и теоретично обучение, 486 могат да водят само практически курсове, а 54 преподават само теория. Най-големите самостоятелни фирми за шофьорски курсове имат по максимум 7-8 коли. По данни на Съюза на преподавателите на авто-мотоподготовка през 2005 г. около 136 хил. души са изкарали шофьорски курс в страната.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!