Т я е композирана от автора на саундтрака Хауърд Шор, написал музиката към трилогията "Властелинът на пръстените" и други кинохитове.
Изкушил съм доста кинорежисьори да поставят опери, припомня Доминго. Първият бил Джон Шлезинджър в лондонския оперен театър "Ковънт гардън".
С постановки в този жанр са се захващали също Франко Дзефирели и Антъни Мингеля ("Английският пациент"), чиято версия на "Мадам Бътерфлай" от Пучини влезе в афиша на нюйоркската "Метрополитън опера".
Творба от големия италиански композитор е поставял и Баз Лурман ("Мулен руж"). Неговият осъвременен поглед към "Бохеми" се играеше на Бродуей.
Сред по-известните примери са също постановката на "Борис Годунов" от Мусоргски в "Ковънт гардън" (реж. Андрей Тарковски), филмовите екранизации на Моцартовите "Дон Жуан" на реж. Джоузеф Лоузи и "Вълшебната флейта" на Ингмар Бергман.
За пионери се смятат Сергей Айзенщайн, който поставя "Валкюра" от Рихард Вагнер в Болшой театър през 1940 г., и Фолкер Шльондорф с "Катя Кабанова" от Леон Яначек във Франкфурт на Майн през 1974-та, последвала филмовия му дебют.
Като "легендарен" се определя и експериментът на Ищван Сабо с Вагнеровата "Танхойзер" в Париж (1984 г.). На оперната сцена са работили също Робърт Олтман, Питър Грийнауей, Гари Маршъл ("Хубава жена") и класикът Лукино Висконти.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!