В Австрия, където всички въпроси относно имигрантите са изключително деликатни, наскоро проведено проучване за преподавателите по ислям предизвика истински политически трус.
По принцип в Австрия религия се преподава в обществените училища. Преди няколко седмици обаче проучването на Университета във Виена показа, че според близо 1/4 от запитаните 200 преподаватели демокрацията не е съвместима с исляма.
23% от преподавателите, които получават заплатите си от системата на общественото образование, изразяват фанатични позиции, посочва авторът на изследването, който самият е университетски преподавател и имам.
Над 1/4 от тези преподаватели намират за противоречив факта, че си едновременно европеец и мюсюлманин.
Тези данни предизвикаха истинска политическа бомба в Австрия. Кметът на Виена Михаил Хойпл заяви, че не може да спи нощно време, а поставената под сериозен натиск министърка на образованието Клаудия Шмид обяви серия от спешни мерки.
Оказва се, че 40% от запитаните в проучването преподаватели нямат никакво педагогическо образование, а нивото на владеене на немски език често пъти е много ниско.
Досега държавата бе оставила на основните органи, представляващи исляма в Австрия, грижата да набират преподаватели, често пъти идващи от чужбина. Отсега обаче това вече няма да е така.
До края на месец април независима комисия ще има за задача да провери всички учебници, учебни програми и действащи преподаватели. Хората, за които се прецени, че не владеят достатъчно добре немски език, ще загубят правото си да преподават, също както и онези, които не познават и не спазват правилата на учебните заведения и законите в страната.
Преподавателите по ислям ще трябва и да доказват, като всички свои колеги, че имат класическо висше образование.
От шест месеца насам във Франция се предлага университетско обучение на мюсюлмански кадри в светските и републикански принципи. Общият брой на имамите във Франция е 1500.
Зад идеята за това шестмесечно обучение стоят данните от проучване, според което 80% от имамите във Франция идват от чужбина. А това означава, че те владеят слабо езика и ценностите на страната.
За съжаление обаче на идеята на френските власти за подобно обучение не откликна нито един от големите парижки университети. Колкото и странно да е, желание да организира този "светски" курс за мюсюлмани изрази... Католическият институт.
В България има около 1470 джамии. Строят се и нови. Духовните служители, които ръководят молитвените ритуали в мюсюлманските храмове, са около 1070.
Те са кадри на едно от духовните училища за подготовка на имами у нас - Шуменското, Русенското и Момчилградското. Има и девическо училище в село Рогозче, но имамите могат да бъдат само мъже.
Трите училища са лицензирани от образователното министерство. По време на обучението си учениците са посвещавани в традиционния, ортодоксален ислям, който противно на някои мнения няма нищо общо с ислямския фундаментализъм.
Програмата в средното училище е такава, че наред с духовното образование учениците получават и светско образование. Светската част от учебното съдържание се води на български език. Духовната включва осем дисциплини като ислямска история, история на религиите, Коран, фъкъх- философията на Корана, тефсир- тълкуванието на свещената книга, а с келям се обясняват ключовите думи в Корана. Учи се и арабски език.
Голяма част от учениците продължават образованието си или във Висшия ислямски институт в София, или в някой университет в чужбина.
Имамите имат възможност да посещават курсове за квалификация и преквалификация, които редовно се организират на редица места като селата Люляково, Билка и Делчево. Но не всички завършили поемат службата на имама.
Някои избират да се реализират като лекари, други като филолози. Поради тази причина на някои места има недостиг на имами, на други имамите са много възрастни. Д
еветмесечните курсове за имами в Сърница имат такава цел. Подборът на момчета става от районните мюфтии от 13-те мюфтийства в страната.
За мюсюлманите имамът е важна фигура. Неговите основни задължения са да отваря джамията, да чете молитвите по пет пъти на ден и да служи по време на погребенията.
През лятото например, когато слънцето изгрява по-рано, молитвата се удължава.
Подобно на хората и от другите вероизповедания в страната се наблюдава тенденция все повече хора да се обръщат към вярата.
Това не бива да плаши никого, защото вярващият човек е добър човек, казва Айше, студентка в Софийския университет.
Интересни са специализираните курсове за корана, които обикновено се провеждат през летните месеци. Те са насочени към децата, които научават кратки молитви, моменти от живота на Мохамед, но най-важното - децата биват посвещавани в морала на исляма.
Има и тясно специализирани курсове за четци на корана. Децата имат силна памет и в рамките на 2-3 години успяват да наизустят свещената книга в оригинал.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!