Б ихте ли поверили паркирането на колата си на робот? Този въпрос съвсем скоро ще започнат да си задават жителите на Ню Йорк.
През февруари в Китайския квартал отваря врати нов механизиран паркинг, който може да побере 67 коли на мястото, където сега се съберат едва 24 автомобила.
Увеличението в капацитета идва от премахването на рампите между отделните етажи и площадките за маневри, обяснява АП, като припомня, че работата на единственото друго съоръжение от този тип в САЩ се е оказала доста проблематична.
Разбира се, шофьорите не бива да очакват, че хуманоиден робот ще се настанява зад волана и с премерено движение ще паркира колата им с математическа точност.
Става дума за съоръжение, подобно на асансьор, който за разлика от конвенционалния може да се движи освен нагоре-надолу, и настрани.
Водачът оставя автомобила си на рампата излиза от него. Оттук поема техниката. Рампата се спуска на някой от двата етажа, намира свободно място и оставя колата там.
Въпреки всичко в модерния гараж ще има постоянно човешко присъствие. Служителят ще дава указания за работата със системата на незапознатите шофьори и ще събира таксите за паркиране, които са сравнително изгодни - 450 долара за месечен абонамент, и 25% долара за еднодневен престой.
Съоръжението ще бъде изградено от "Аутомоушън паркинг системс" (AutoMotionParking.com), дъщерно предприятие на немската компания "Щолцер Паркхаус" (Stolzer-Parkhaus.de).
Вторият подобен гараж в САЩ, който се намира в Хобокен, Ню Джърси, е строен от друга фирма през 2002 г.
Той обаче се прочу преди няколко години с доста "несръчната" си работа. През 2004 г. механиката изпусна един "Кадилак" шест етажа, а на следващата година същата съдба сполетя и един "Джип", който падна четири етажа.
В началото на миналата година пък достъпът до съоръжението остана блокиран за 26 часа, след като повреда в управляващата електроника не е била своевременно отстранена.
Месеци след този инцидент няколко коли останаха отново блокирани в роботизирания гараж, който бе затворен за цели две седмици заради съдебен спор за собствеността върху него.
Представители на фирмата, която строи новия паркинг, уверяват, че тяхното съоръжение е доста по-надеждно. "Щолцер Паркхаус" строи подобни механизирани гаражи от 11 години и за този период има само един инцидент с автомобил, чиято ръчна спирачка не е била напълно задействана.
Компанията тъкмо е приключила изграждането на подобен паркинг с 900 места в Дубай и готви проекта за друг с 1200 места в Обединените арабски емирства.
Двете рампи на гаража в Китайския квартал имат съвременни лазерни и радарни сензори, които установяват дали колата е в пълен покой, от което правят заключението, че шофьорът и пасажерът са напуснали возилото.
След това започва процедурата по паркирането, която по-скоро прилича на подреждането на аптекарски склад.
Понякога, за да бъде достигнато свободно място в по-отдалечена част на гаража или за да бъде изкаран автомобил оттам, на системата й се налага да направи някои размествания, които тя сама пресмята.
При получаването на колата си обратно, шофьорът я намира обърнат с предната част към изхода, така че да не му се налага да кара на заден ход.
Единственият недостатък е, че големината на рампата позволява паркирането на автомобили, които са с габаритите на съвременните средноразмерни SUV-возила. А американците традиционно обичат и по-големи коли.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!