П очти всички европейски страни си задават въпроса как да бъдат привлечени младите избиратели, отдалечени от политиката.
В Германия например, където през тази година предстоят европейски, парламентарни и няколко местни вота, политическите партии решиха да заложат на новите медии като YouTube и Facebook.
Първата германска партия, която започна да използва популярния видеосайт са либералите от FDP. Интернет потребителите имат достъп до над 200 видеоклипа, като се предоставя възможност за оставяне на коментари.
Присъствието в медиите от нов тип се е превърнало в неизбежно, смята Томас Динер, който отговаря за предизборните кампании в партията FDP: "Искаме да привлечем възможно най-много избиратели. За да поднесем информация на гражданите разполагаме с традиционните средства като организиране на събрания, представяне с щандове, използване на телевизията, радиото и печатната преса.
Трябва обаче да взимаме предвид и един нов важен факт: 50% от германците до 35 години споделят, че се информират единствено чрез интернет. А за да достигнем до тези хора трябва определено да минем през медиите от нов тип."
Социолозите са категорични, че един от начините за спечелване на младите хора в предизборни кампании е използването на новите медии.
Това, разбира се, не означава непременно успех за партията, използвала съвременните средства за разпространяване на информацията.
В Чехия младите хора не само че се отдалечават от политиката, но и все по-рядко искат да слушат за политическите партии. Двайсетте години на демокрация дадоха поводи за много скандали. Стилът на политиците, както отляво, така и отдясно, шокира голяма част от младите хора, които имат възможност да пътуват из Европа и да сравняват...
През 2006 г. се появиха младите и европейски изглеждащите "Зелени", които обещаха да бъдат чиста партия във всяко едно значение на думата. Именно вотът на младите хора позволи на "Зелените" да влязат в парламента, но постепенно загубиха доверието, приемайки да участват в дясната управляваща коалиция.
Младите хора в Чехия настояват за истинска смяна на поколенията в страната с надеждата, че ще се появяват нови хора, необременени от посткомунистическото минало.
До изборите у нас остава съвсем малко време. Най-трудната задача пред партиите е да привлекат младите българи, които са настроени или апатично, или критично спрямо действащите политически субекти.
А отчуждаването от институциите, настъпило след последните граждански протести прави задачата още по-сложна. Политиците със своя радикализъм и популизъм не са намерили верния път към младите българи.
Има недостиг и на качествени медии, които да наложат стандарти в политическото дебатиране и привличане на младите като публика. Политиката е привлекателна за кариеристите, защото тя възпроизвежда от години един и същи политически модел.
Изправени пред ниско избирателно участие, партиите започват да търсят форми за привличане на интереса на младите избиратели, но както подчертава доц. Орлин Спасов - не излъчват оригинални политически послания.
Орлин Спасов със свои колеги от Софийския университет прави мониторинг на политическото говорене и неговото медийно отразяване.
У нас няма фигури от ранга на Обама, няма и обединяваща политическа кауза. Опитите като фолк прояви, младежки дискотеки и разговори на чаша бира със студенти от последната предизборна агитация не вършат работа.
Ред е на блогърите политици, но не всички са активни. И все още интернет като среда е недооценена от политическия елит. Разчита се на традиционните канали за комуникация и на някоя и друга нестандартна идея.
Вдъхновени от японските комикси, социалистите са разработили план под формата на комикс, в който главният герой е премиерът Станишев. Чрез неговите превъплъщения в олимпийски лекоатлет, шериф, шофьор на валяк социалистите разясняват на младите План БГ 09 на правителството за икономическа стабилност, за валутни резерви и напредък през 2009 г.
Планът тази година е в основата на предизборната платформа на БСП. Комиксът от осем страници бе раздаван по време на втората младежка среща на социалистите, която премина под мотото "Запознай ме с вашите приоритети".
Освен формата на общуване с младите си членове, социалистите се опитват да променят и съдържанието. Лидерът на партията започна Националната младежки среща с мисъл на американския президент Теодор Рузвелт и завърши с преразказ на момент от филма "Полет над кукувиче гнездо".
Това, което убягва на българските партии е, че трябва да помагат на младите хора да се изявяват, но без да ги ангажират партийно.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!