Б ританската дизайнерка Катрин Хамнет се завръща на подиума, след като модният свят най-сетне обърна внимание на схващанията й за производството на дрехи.
Хамнет се оттегли от индустрията преди четири години, когато разтрогна всичките си договори и се обрече на "самоубийство", както го нарече тя. Дизайнерката започна да се занимава с продажба на тениски, след като призивите й да се използва естествен памук при производството на дрехи не намериха подкрепа.
През 80-те години на мода бяха широките й фланелки с надпис "Избери живота" или "Използвай презервативи", а сега, когато "етичната мода" се завръща във фокуса на вниманието, нейните инициативи отново придобиват популярност.
"Преди години, когато говорех за всички тези неща, призивите ми бяха глас в пустиня, а сега хората сами идват при мен и ми казват, че съм била права", казва тя в интервю по време на седмицата на модата в Рим, където популяризира "етичната мода".
Катрин Хамнет планира да пусне нова линия "етични" дънкови облекла, за да докаже, че "естествен" не означава "старомоден".
"На първо място е модата и едва след това околната среда. Никой няма да си купи дрехи, защото му е мъчно за природата, а защото ги харесва и иска да ги има.
Дрехата е нещо, което те кара да се чувстваш добре, тя не трябва да е груба или пък неудобна", коментира дизайнерката, която през 1984 г. предизвика смут, след като се появи на среща с Маргарет Тачър, облечена в тениска с надпис "58% не искат американските балистични ракети".
Катрин Хамнет се завръща в момент, в който западните потребители все по-често търсят облекла, които не са направени във фабрики, експлоатиращи човешкия труд, а в предприятия, които работят с рециклирани материали или памук, който не е третиран с пестициди.
Тя вече не е единствената, която споделя еко възгледите. Много големи марки се обръщат към естествените материи и социално отговорното поведение на пазара.
Хамнет е убедена, че търсенето на дрехи, направени от естествени материи, ще се превърне в устойчива тенденция и няма да е поредното краткотрайно модно увлечение. Според нея модната индустрия не може да си позволи да игнорира проблема предвид световната икономическа криза.
"Потребителската сила най-накрая показа грозната си страна. Тя е като спящо чудовище, което се събужда. Искам да променим индустрията отвътре", коментира тя и допълва, че се опитва да убеди дизайнерите, че да бъдеш етичен създава бизнес нюх.
Катрин Хамнет изрежда компании, които са приели тази практика и са усетили положителния ефект от това - печалбите им са нараснали, станали са по-предпочитани от клиентите.
Тя казва, че естественият памук добавя само 5% към стойността на една тениска, но увеличава печалбата на бедните фермери, които си изкарват прехраната с отглеждането му, с до 50%.
Що се отнася до дизайнерите, които се обграждат с лукс и говорят за спасяването на отглеждащите памук, които умират от глад в Африка и Индия, Хамнет казва, че е инвестирала всичко спечелено в новите си проекти и води обикновен живот.
"Винаги съм смятала, че можеш да си известен заради това че си лош човек. Предизвикателството е в това да се опиташ да бъдеш добър", казва в заключение тя.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!