Т ърговската верига за бързооборотни стоки "Фамилия" ще предостави за управление 17 от своите 26 магазина на "Ена маркет". Договорът за франчайзинг вече е подписан и ще влезе в сила до няколко седмици, потвърдиха двете компании.
Целта на проекта е да се концентрираме върху управлението на своите големи магазини и да намалим разходите, като отдадем малките на подизпълнител, обясни управителят на "Фамилия" Джорджи Овари.
Отдадените на франчайзинг магазини ще продължат да работят под марката "Фамилия". Веригата, която е собственост на "Екуест", ще запази собствеността върху активите и оборудването. Също така "Фамилия" ще продължи да налага единна търговска и маркетингова политика за всички магазини.
"Ена маркет" ще поеме задължението за управлението на обектите и трябва да изпълнява определени условия като това да предлага всички промоции, договорени на централно ниво.
По информация на Овари следващите шест месеца ще са като тестов модел за франчайзинг между веригите. След това "Фамилия" ще предложи и на други по-малки компании да се включат в мрежата.
Обединявайки се в подобна схема, местните компании ще могат да устоят на конкуренцията на международните играчи, които подготвят стъпването си на българския пазар, категоричен е мениджърът на "Фамилия".
По думите му е необходимо веригите, които имат амбицията да се конкурират с чуждите компании, да достигнат критична маса, която да запази конкурентоспособността им. До две-три години броят на местните играчи ще намалее до минимум, прогнозира още Овари.
Подобна схема на обединение вече има в България. Това е веригата ЦБА, която има няколко акционери и включва и самостоятелни магазини на други собственици. Под формата на обединение се развива и веригата "Аро", която е проект на "Метро".
Отдавайки по-малките си магазини за управление на подизпълнител, "Фамилия" ще се концентрира в отварянето на нови по-големи обекти.
Дружеството вече е купило терени и може да се очаква, че до края на годината ще има нови пет-шест магазина. Стратегията е през следващите две-три години да развие мрежата си до 50-100 обекта не само в София, но и в другите градове.
"Фамилия" стана собственост на "Екуест" през миналата година. Дотогава фондът имаше 30% от компанията. През миналата година веригата имаше финансови затруднения и изпадна в сериозни задължения към доставчиците си, което беше и причината "Екуест" да получи и останалия дял от дружеството.
По информация на "Фамилия" след изпробването на франчайзинга с "Ена маркет" част от магазините с марката "Ена" биха могли да преминат под марката на "Фамилия".
В момента "Ена маркет" управлява общо шест магазина, четири от които са в София, а останалите два - в Слънчев бряг.
През тази и следващата година се очаква поне пет международни вериги да стъпят на българския пазар. През 2008 г. ще са готови първите магазини на номер едно веригата в Европа - френската "Карфур".
Влизане на пазара подготвя и дискаунт веригата "Плюс" от групата "Тенгелман". Своето влизане в България подготвят и веригите "Лидл", "Пени маркет" и др.
В резултат на новите компании се очаква сериозно да се замисли конкуренцията и пазарът да "отеснее", коментират представители на бранша.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!