Висши представители на рафинерии в Испания, Италия, Франция и Германия бяха принудени да намалят поръчките, след като се сблъскаха със закъснения по 20-25 дни и дневни такси по 50 000 долара (39 000 евро). Задръстването около Босфора принуди и руските производители да спрат една от тръбите, пренасящи петрол до Черно море, тъй като всички танкери в района са пълни.
"Босфора създава големи проблеми - заяви мениджър на рафинерия в Испания. - Когато има големи закъснения, цялото производство страда. Трябва да търсим на пазара друго карго, обикновено по-скъпо и с по-ниско качество, за нашите инсталации."
Транзитният път през Босфора и Дарданелите, един от най-важните маршрути за износ на руски петрол към Европа, е известен с големите си закъснения, коментира "ФТ", цитиран в "Дневник". Тази година обаче те са особено големи, тъй като европейските рафинерии не могат да разчитат на иракски доставки, които да заместват руския петрол. Петролът от района на Киркук е подобен на суровината от района на Урал. Той обаче не е достъпен от март м.г. въпреки съществуващата тръба до Джейхан поради множеството саботажи, на които беше подложен тръбопроводът. Проблемите утроиха танкерните такси от 20-25 хиляди долара дневно до 70-90 хиляди, а рафинериите не могат да си позволят тези извънредни разходи, още повече че самият петрол е с около 50% по-скъп от средното.
Представители на европейския петролен бизнес и дипломати твърдят, че наложената наскоро от Анкара забрана за преминаване на големи танкери през Босфора през нощта е мотивирана и от желанието да накарат петролните компании да изградят алтернативен петролопровод през страната и да ускорят строежа на тръбата от Азербайджан на стойност 3 млрд. долара. Министърът на енергетиката Хилми Гюлер заяви наскоро "ние, естествено, не искаме да виждаме проливите като един петролопровод". "Трябва да мислим за сигурността и околната среда. Петролният трафик нараства и трябва да намерим решение". Удвояването на руския петролен износ през последните осем години и очакваният поток от Каспийско море карат турските власти и международните компании да търсят алтернативи.
"Плаването през Босфора е като в каньон, виждаш земя отвсякъде, рискът е голям - посочва капитан Мигел Мендоса, шеф на компанията "Навиера Тапиас", притежаваща няколко танкера, които превозват руски петрол. - Най-зле е в самия Истанбул. Танкерите трябва да се съобразяват с туристическите корабчета, рибарските лодки, товарните кораби, фериботите, сновящи навсякъде. За жителите на града ситуацията може и да е обичайна, но за нас не е."
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!