К олкото и странно да е, има деца, които получават образованието си вкъщи. Това е напълно законно във Франция, където е задължително не училището, а образованието.
Около 3000 са учениците, които
получават знания от родителите си
Точно такъв е случаят с Валери Венсан, която от 2001 се грижи за образованието на своите шест деца, на възраст от 3 до 17 години.
Всяко от тях напредва по свой ритъм, но всички учат заедно, както споделя 13-годишният Батист.
"Практично е да уча с голямата ми сестра, защото тя ни обяснява, когато не знаем нещо. Когато пък аз знам нещо, обяснявам на по-малката Жюли и така нататък. Много е хубаво да работиш в група", разказва Батист.
Валери Венсан решава да стане учителка на своите деца през 2001, когато се разочарова от традиционната образователна система и невъзможността й да даде нужното на най-малкото й дете, страдащо от дислексия.
В крайна сметка, всичките шест деца започват да ходят на училище вкъщи. Валери смята, че това е въпрос на повече свобода - има повече свобода на движение и на взимане на решения.
Целта на обучението вкъщи е децата да имат на разположение инструменти, да ги използват и да се научат да се справят сами.
Когато в сем. Венсан става дума за учене, не се говори за задължение или принуда, а по-скоро за желание и мотивация.
За доброто протичане на учебния процес помагат и ваканциите. Валери посочва още, че когато са били в Лапландия и след като се върнали и се заели с всичко, което видели за лапландците, за живота им.
От това преживяване са извлекли география, история, икономика, математика...
Всяка година от системата на националното образование изпращат инспектор, който да наблюдава по-различното домашно обучение.
Германия е едно от малкото европейски страни, където
обучението вкъщи е чисто и просто забранено
Родителите, които не съобразяват с изискванията си навличат доста неприятности, като се започне от парични санкции и се стигне до наказателна отговорност.
От 2005 насам сем. Нойбрунер настояват за правото да обучават двамата си сина в къщи.
Уморени от налаганите глоби и съдебното преследване сем. Нойбрунер решава да напусне Германия. От януари насам 11-годишния Мориц и 8-годишния Томас изучават географията "в реални размери". След няколко седмици прекарани в Испания, те се намират сега в Англия.
До това решение семейството стига, когато съд им налага глоба от 4500 евро за това, че предпочитат да синовете им да учат в къщи. Санкцията предвижда глобата да нарасне до 7500, ако родителите не върнат синовете в училище.
След като проблема им стига и медиите сем. Нойбрунер избират да напуснат страната, но споделят, че това е временно решение. Те смятат да се завърнат и да продължат борбата си за правото децата да се учат и вкъщи.
Според неофициални данни около 500 германски семейства
обучават децата си незаконно у дома
Ходенето на училище у нас е задължително само до VIII клас, но много деца още по-рано не посещават училище или отпадат от системата по различни причини.
Идеята за училище у дома си пробива път у нас от 2005 г. насам. Тогава през месец август в Поморие се провежда първата национална конференция за домашното обучение на децата.
В конференцията участват семейства, които обучават децата си в къщи.
Те не желаят чиновници да определят метода на обучение на деца им. Но не подлагат на съмнение, че днес доброто образование е по-необходимо от всякога.
Тези родители просто не харесват методологията на образование в държавните училища. Образователното съдържание там се обновява бавно, учителите не винаги са в крак с новостите, липсва обществен контрол, учениците учат за бележки, а не за знания. Това са аргументите им.
Не е задължително да си ексцентричен човек, за да предпочетеш детето ти да учи в къщи, а реално да видиш проблемите, смята майката на малката Елина.
Мотивацията й нейната дъщеря да учи в къщи е, че в училище детето скучае, а заобикалящата среда го стресира. Относно социализацията на децата, родители, привърженици на домашното образовани, смятат, че децата се социализират с окръжаващата ги среда, а не с други деца.
Седмичната програма на училището в къщи зависи от решението колко дни ще се учи - 5 или 6. В зависимост от това се поставя
акцент на предметите, които са смятани за най-важни,
като математика и английски, например.
Не са пренебрегвани хуманитарните и природните науки, нито български език и литература. На въпроса колко дълъг е един учебен ден има само индивидуални отговори.
Част от успеха на това училище е, че всички учат заедно и родители, и деца.
Домашното училище е част от тенденцията родителите сами да поемат пълна отговорност за обучението на своите деца. Пътеводител на реализацията на идеята за домашно училище е преводната книга "Преподаване на тривиума" с подзаглавие "Християнското домашно образование в класически стил".
Организацията на българските семейства, които застават зад обучението у дома, поддържат контакти с германската организация на "хоумскулyрите".
Българските родители, застъпници на homeschooling (от англ. "учене у дома"), са малко на фона на родителите в Западна Европа или САЩ, но ежегодно се срещат и обменят опит.
Те вече имат традиция да
организират годишни конференции,
по време на които децата се срещат със свои връстници от цялата страна, а родителите слушат лекции за домашното образование.
В тяхна помощ е интернет. Оттам те се запознават с различни системи за домашно обучение. Могат да четат он-лайн специализирани списания и да контактуват със сродни организации от други европейски страни. Затова са създали и свой собствен сайт, посветен на училището вкъщи.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!