Ф ренският високоскоростен влак (TGV, Train à Grande Vitesse) подобри със сериозна разлика досегашния световен рекорд за скорост, развивана от превозно средство, което се движи по релси.
Постигнатите по линията Париж-Страсбург 574,8 км/ч надвишават с почти 60 км/ч досегашния най-добър резултат на TGV, който датира от 1990 г.
За сравнение това постижение е близко до максималната скорост на някои от бойните самолети, използвани по време на Втората световна война.
Абсолютният рекорд за влак - 581 км/ч, остава за японския Maglev, който обаче се движи не по релси, а се "носи" над трасето на магнитна възглавница.
Френският резултат с право е определян като изключителен успех. За него обаче нормалният TGV е претърпял известни модификации - колелетата са му по-големи, а подаваното напрежение е повишено от 25 хил. до 31 хил. волта.
"Всичко мина много добре. Сигурно има 10 хил. души, които искат сега да са мое място. Изключително съм щастлив и горд", заяви главният инженер на проекта Ерик Пиекзак.
Френските високоскоростни влакове, които са в експлоатация от 1981 г., обикновено се движат с около 300 км/ч, като от лятото по новото трасе Париж-Страсбург ще им е позволено да развиват и малко по-високи скорости.
Френската железопътна компания (SNCF) и производителя на влакове Алстом коментираха, че опитът им е бил провокиран от желанието да се тества наличната инфраструктура при екстремни условия - нещо, което няма как да бъде направено в лаборатория.
Поздравленията си поднесе и самият президент на Франция Жак Ширак, според когото станалото е "ново доказателство за превъзходството на френската железопътна индустрия".
TGV - икономически ефективен и щадящ природата, е главния ни принос към усилията да осигурим устойчиво развитие в областта на транспорта, заяви още Ширак.
Без съмнение новият рекорд ще окаже и положително влияние върху продажбите на TGV, главни конкуренти на който са японският Шинкасен и немския Интер-Сити Експрес.
Основните клиенти за подобна продукция са Китай, Южна Корея и Тайван. Според Франс прес напоследък към технологията интерес проявява и американския щат Калифорния, който планира да изгради високоскоростна връзка между Лос Анжелис и Сан Франциско.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!