
Ние инсталирахме Windows Vista Ultimate на преносими и настолни системи с различни спецификации и различна възраст, след което направихме серия от тестове, за да дадем отговор на някои ключови въпроси относно влиянието на Vista върху производителността. Нашите основни заключения са:
- Vista най-общо е по-бавна от XP, но се справя по-добре в многозадачен режим при двуядрени системи.
- Системата ви трябва да има минимум 1 GB системна памет.
- Aero няма да бави, ако използвате отделна графична карта (не вградена) и достатъчно памет.
- Приложенията работят бавно при 64-битовата версията на Windows Vista, но добавянето на повече памет помага за скъсяване на дистанцията.
Нашите заключения, разбира се, не са последната дума за производителността на Vista: нещата доста се променят откъм добрата страна, защото само до преди месец-два имахме общо взето само работещи драйвери за видеокартите, а сега вече излезнаха нови по-фино настроени версии, които работят много по-бързо и по-добре от предишните. Разбира се, все още имаме проблем с визуализацията и скоростта на OpenGL игрите (такива като Doom 3 и Quake 4).
Друга забележка: откакто ползваме обновена Vista съвместима версия на Adobe Photoshop и многозадачните тестове от бетаверсията на WorldBench 6, получените резултати не са пряко сравними с тези от XP с WorldBench 5.
Производителност: Vista срещу XP
Принципно Microsoft винаги твърдят, че са увеличили производителността с всяка нова версия на Windows - но от друга страна, всяка от тях изисква все по-мощна машина, за да работи толкова добре, колкото предходната и версия. Въпреки всичко, нашите първи тестове на Vista показаха доста смесени резултати и едно доста обещаващо развитие. Най-общо, нашите тестови приложения изглеждаха по-бавни във Vista. При доста по-скъп или по-стар хардуер, разликата беше очебийна. Нашите две системи от нисък клас (настолната система на Dell с евтиния 1,8 GHz Sempron 3400+, интегрираната графична карта GeForce 6150L, разчитаща на системната памет, както и вече остарялата ни система, базирана на 3 GHz процесор Pentium 4 и графична карта АTi Radeon 9600 Pro) работеха с Photoshop съответно с 23% и 13% по-бавно, отколкото под Windows XP.
На новите системи историята изглеждаше малко по-сложна. Ние направихме същите тестове на една машина с 2,2 GHz Athlon 64 X2 4200+, екипирана с графична карта GeForce 7600GS, и на друга с 2,4 GHz Intel Core 2 Duo E6600 и графична карта Radeon X1600. Разликата в резултатите на теста с Photoshop беше повече от скромна (7%-8%), но броят на кадрите в играта FarCry отбелязаха драматичен спад.
AMD А64 X2 системата претърпя 25% спад в броя на кадрите от 114 fps, постигнати във Windows XP до 85 fps при Vista, при разделителна способност 1024x768 с изключен AA. A при системата с Intel Core 2 Duo E6600 спадът на броя на кадрите беше 12%. Увеличаването на системната памет до 2 GB не помогна за увеличаване на броя кадри и при двете системи. Игровите тестове са силно зависими от графичните драйвери, обаче резултатите под Vista ще се подобряват с течение на времето, тъй като Ati и Nvidia работят над тях и постоянно ги донастройват.
[pagebreak]
Разлика с две ядра
От друга страна, ако вие сте инвестирали в многоядрена система, или обмисляте подобен ъпгрейд, то резултатите от нашите многозадачни тестове ще ви насърчат.
В този тест използваме Windows Media Encoder за компресиране на видеофайл във фонов режим, докато през същото време сърфираме в Интернет с Mozila Firefox. И при двете по-горе споменати двуядрени системи тестът вървеше с около 29% и 31% по-бързо съответно при AMD и Intel системата, което означава (както и от Microsoft твърдят), че може би новата OС e по-ефективна отколкото Windows XP при изпълнение на многонишков код.
Ролята на паметта
Често ъпгрейдът с нова ОС идва със скрита цена: за да поддържате приемливо ниво на производителност, трябва да увеличите паметта на вашия компютър. Microsoft призовават за най-малко 1 GB оперативна памет за Vista Premium Ready системите, а и нашите тестове показват, че това количество е добра отправна точка. Интерфейсът Aero ще върви и с 512 MB системна памет, но ще трябва да го включите допълнително, защото по подразбиране, ако Vista намери по-малко от 1 GB RАМ, тя се инсталира с изключен интерфейс Aero.
Само за удоволствие направихме няколко сравнителни теста на Vista срещу XP с 512 MB памет на нашите стари машини. Макар че многозадачния тест под Vista не беше много по-бавен, то времето при теста с Photoshop беше почти двойно повече. Изводът: не работете с Vista с по-малко от 1 GB системна памет. Увеличаването до 2 GB увеличи само производителността на нашите тестове на Photoshop. На старата ни P4 система ъпгрейдът до 2 GB памет осигури 10% увеличение на производителността. При двуядрената AMD настолна система увеличението беше повече от скромно (в рамките на 5%), а преносимия компютър на HP с процесор 2 GHz Intel Core 2 Duo T7200 и видеокарта nVidia GeForce Go 7600 получи 21% увеличение на производителността с допълнително добавената памет.
Нашият многозначен тест и броят на кадрите в играта FarCry показаха много малко подобрение с увеличаването на паметта. Както и да е, ние препоръчваме ъпгрейд до 2 GB памет (ако вашият потфейл го позволява разбира се), защото допълнителното количество ще даде база за бъдещо развитие на вашата система.
[pagebreak]
64-битовата версия
Нашите тестове на 64-битовата версия на Vista показаха, че най-общо програмите вървят по-бавно спрямо 32-битовата версия, но добавянето на повече RAM памет помага да се стопи разликата. Нашите системи с A64 X2 и Intel Core 2 Duo E6600 с 1 GB инсталирана памет на теста с Photoshop бяха съответно 12% и 25% по-бавни под 64-битовата Windows Vista. След като добавихме на двете системи памет до 2 GB, разликата беше стопена спрямо резултатите на тестовете в 32-битовата Windows Vista.
Разликата в многозадачния тест беше твърде малка (между 4% и 7%), независимо от конфигурацията на обема памет. И нашите игрови тестове показаха същия резултат. Ние не знаем колко често доставчиците на хардуер ще извършват пълния процес по тестване и цифрово подписване на най-новите си драйвери за 64bit Vista, но тези първоначални резултати предполагат, че ако вашата система разполага с достатъчно памет, няма от какво да се притеснявате за производителността при прехода към 64-битов Windows.
С Aero отгоре
Нека да бъдем честни: До голяма степен привлекателността на Vista е свързана с новия крещящ интерфейс на операционната система. Но колко е добър новия изглед, ако забави системата ви така, че да се влачи?
Aero интерфейсът изисква мощен графичен процесор и DirectX 9, Pixel Shader 2.0 и 128MB графична памет. Добрата новина е, че почти всяка система, екипирана със съвременна графична карта, ще има достатъчно мускули, за да стартира приложенията еднакво бързо, независимо дали е включен или изключен Aero интерфейса. Разбира се, ние не препоръчваме да работите с Aero ако имате вградено графично ядро.
Направихме тестове с включен и изключен Aero интерфейс. При изключен Aero не забелязахме почти никакви промени в производителността на двете двуядрени машини при теста за многозадачност и Photoshop. Добавянето на по-мощна графична карта към всяка от двете машини нямаше ефект към производителността на настолните приложения. Ефектът при игровите приложения е толкова по-голям, колкото е по-мощна инсталираната графична карта.
Ако компютърът ви използва вградена видеокарта, ще усетите реално подобрение, ако изключите Aero интерфейса. На нашия тестов преносим компютър Toshiba с 1,66 GHz Core Duo T2300, резултатът от теста на Photoshop беше с 16% по-нисък при включен Aero интерфейс. А при настoлния компютър Dell, базиран на Sempron, разликата беше 6% и интегрираното графично ядро GeForce6150 LE (използващо системната памет) успя да се справи с Aero.
[pagebreak]
ReadyBoost
Нашите тестове на една друга интригуваща черта на Vista, предизвикаха разочарование. ReadyBoost е новата обещаваща технология, която увеличава производителността на системата, като кешира данни върху USB съвместими устройства, но за съжаление в нашите тестове показа малко намаление на производителността.
Може би тези резултати са повече отражение на специфичните тестове, които проведохме, отколкото на самата технология; вече се разработват тестове, които да разкрият целия потенциал на технологията RadyBoost.
Все още е рано
Продължава разработката на нови тестове за Vista и ние продължаваме да тестваме системи с Windows Vista, и разбира се ще ви информираме за всички настъпили промени.
Същевременно, ако вие обмисляте модернизация, нашите предварителни тестове показват, че Vista ще бъде чудесен изпълнител на всяка машина снабдена с необходимия графичен хардуер.
Поглеждайки към списъка с нашите тестваните машини, старите двегодишни настолни системи, с 3 GHz P4 и Athlon XP 2 GHz само с едно увеличение на системната памет ще рабтят добре под Vista. A двуядрените настолни системи са най-големия кандидат за модернизиране с Vista.
Източник: IDG.BG