Б ългарската рекламна агенция Saatchi & Saatchi изпрати по една фино бродирана риза от българска национална носия на австралийския клон на рекламна агенция M&C Saatchi и на компанията Herringbone, които правят обидни заключения за българите в реклама за ризи.
"Още утре ще купя везана българска покривка и ще я изпратя на M&S Saatchi в Австралия, за да видят съвършенството на българското ръкоделие и изкуството на българските ръце."
Това каза вчера управителят на българския офис на рекламната агенция на Ideo-Saatchi&Saatchi Милин Джалалиев по повод скандалната реклама на ризи на компанията "Herringbone", която казва, че пръстите на българите са "дебели като салам" и удържа обещанието си.
Тя е дело на австралийски клон на агенцията M&S Saatchi, създадена през 1995 г. от братята Морис и Чарлз Сачи.
Текстът на рекламата гласи:
"Ризите, шити на ръка, са толкова добри, колкото ръцете, които ги шият. Ето защо точно Хенри Бувоа е нашият главен шивач.
С обиколка на ръката 6 см, само тя е подходяща да ушие риза с не по-малко от 11 347 шева, които свързват нейните 19 части. Хенри е от Франция, нация с малки и фини ръце.
Известни са с изтънчените дейности като гравиране и свирене на флейта. Тази генетична предпоставка показва защо французите са прочути със създаването на фини модни облекла, а не например със зидарска дейност.
Ето защо българите не са известни със своите шивашки умения, тъй като пръстите им са дебели като салам. Никога не купувайте риза, шита от българин.
За най-фини детайли винаги купувайте ризи, правени от шивачи с малки ръце. На света няма шивач с по-малки ръце от нашия Хенри".
Рекламата спечели сребърен медал в категория "Преса" на фестивала Cannes Lions (един от най-големите рекламни фестивали в света).
Милин Джалалиев е категоричен, че между световната компания Ideo-Saatchi&Saatchi и австралийската M&S Saatchi няма нищо общо и че M&S Saatchi няма представителство в България.
Той се е свързал с австралийската компания и е изпратил писмо, в което изразява възмущението си от рекламата.
"Тя не отговаря на никакви изисквания за морал и почтеност, тя дискриминира българската нация. Аз съм изненадан и огорчен, че най-големият рекламен фестивал в света дава сребърна награда на подобна реклама. Затова се обърнах към Българската асоциация на рекламните агенции с искане тя да заеме позиция", казва Джалалиев.
Двете австралийски фирми получиха и писмо, в което българската агенция ги призовава да върнат получената на фестивала в Кан сребърна награда за тази реклама и да се извинят за нанесената обида.
Броени дни по-късно "M&C Saatchi" се извини за скандалния текст.
"Бихме искали да поднесем искрени извинения за обидата, която може да сме ви нанесли, макар и неволно", заяви творческият директор на компанията Бен Уолш.
"Тази сатирична реклама е част от серия подобни, които разказват въображаема история за измислен шивач и бе написана по весел и хумористичен начин, без намерение да обижда никого", допълни той и изрази убеденост, че един благоразумен читател не бил взел насериозно подобен хумористичн текст.
Кампанията има и 3-минутен телевизионен рекламен клип, в който обаче не се споменава и дума за "бездарието" на българина, а се показва житейската история на шивача с миниатюрни ръце Хенри.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!