Т радиционната френска преса се намира в една от най-тежките кризи и вестници като "Либерасион" и "Франс Соар" преживяват трудни моменти.
В същото време безплатните издания процъфтяват
Сред най-популярните са "Метро", "Економи Матен", "Директ соар" и "20 минют", който се нарежда на четвърто място сред най-четените вестници във Франция след "Екип", "Паризиен" и "Монд".
Издателството на "20 минют" принадлежи по равно на норвежка група и на "Уест Франс".
Фредерик Фийо отговаря на критиките от страна на традиционната преса, като казва, че журналистите, които са в редакцията могат спокойно да работят във всеки един качествен ежедневник във Франция: те задават същите въпроси, работят по абсолютно същия начин.
Освен това окончателният продукт е много по-компактен от конкурентите в платената ежедневна преса. Той е направен така, че да се хареса и да може информацията да достигне по-лесно до хората.
В редакцията на "20 минют" работят 70 журналисти, но директорът Фийо смята, че още е рано да се говори за пълна победа на безплатните издания.
Освен че спира на два пъти в годината - през лятото и на Коледа,
безплатното издание не може да осигурява пълно покритие на събития
Според Фийо платената преса има своите предимства и това се видя по време на аферата "Клиърстрийм". Безплатните издания не извадиха нито един удар по време на скандала, просто защото нямат средствата и достатъчно журналисти.
Платените вестници имат по 250-300 журналисти и могат да си позволят разследвания.
Явно за момента между едни и другите издания не може да се говори за реална конкуренция. Освен това
70% от читателите на безплатни вестници споделят, че преди това въобще не са чели пресата
Трябва да се знае още, че рекламите на страниците на безплатните издания са много по-евтини, отколкото рекламите в традиционната преса.
От другата страна на Пиренеите, аналогичното издание на френското "20 минют" - "20 Minutos", се радва на още по-голям успех.
Безплатната преса в Испания може да се похвали с 3,3 млн. читатели всеки ден.
През последните пет години публиката им продължава да расте и две безплатни издания се нареждат непосредствено след националния лидер "Ел Паис", които излиза в тираж от 2,2 млн. Общо платената преса има тираж от 11,5 млн.
Трябва все пак да се отбележи, че
материалите в безплатните издания са по-лесно смилаеми и по-повърхностни
Има и още нещо - безплатната преса създава впечатлението, че е по-независима от традиционните издания, които по принцип са обвързани с партийните централи.
Всеки ден, отваряйки пощенската си кутия, изхвърляме поредната купчина рекламни брошури от нея. Сред този спам получаваме и безплатни вестници.
У нас се те се разпространяват на фона на все по-трудно продаващите се платени ежедневници.
Полезната информация, която платените предлагат, е все по-малко и затова те прибягват до безплатните притурки, по-евтините книги и филми.
Голяма част от българските вестници просто не могат да обяснят на читателите какво и защо се е случило.
Това, което е характерно за безплатните издания и у нас, е обемът реклама, която привличат. До голяма степен безплатните издания следват модела на рекламна листовка, но в тях не липсват и любопитни текстове.
Един от тези вестници - "Седмична поща", се разпространява само в София и
излиза в тираж над 400 хил. броя
Мото на изданието e: "Каквото й да ви говорят, тиражът има най-голямо значение!".
Наред с обявите и рекламите вестникът публикува на първа страница откъси от книги като "12 мита за българската история" на Божидар Димитров например.
Някои намират тези публикации за интересни, други за откровен национализъм.
Според читатели на безплатните издания им липсват ярките фотографии - с изключение на сесиите, които се правят с рекламна цел.
Част от "фрий" изданията са специализирани.
Списание "Аптека" се разпространява свободно из аптечната мрежа. Вестник "Всичко за вашето здраве" може да се намери във всяко здравно заведение в Бургас. Във всеки брой се предоставя и талон за намаление на някои процедури.
Подобно на страни като Чехия, Унгария, Австрия, Естония и в България "Държавен вестник" е вече безплатен в достъпен електронен вариант, но изисква регистрация.
Абонаментът му представлява услуга, която дава възможност да се получава имейл при публикуване на определен вид обществена поръчка.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!