П ротести на превозвачите започнаха днес заради високите цени на горивата. Превозвачите обаче обещават, че няма да блокират пътища.
Около 50-ина камиона участват в протеста на един от входовете на София - при Врана. Тежкотоварните автомобили, паркирани в най-дясната лента, не пречат на движението на входа на столицата и ще останат там до ранния следобед, според организаторите на протеста.
Във Варна около 200 ТИР-а се включиха в шествие по улиците на града.
Около 50 тежки товарни автомобила от Русе участват в протеста. Колоната тръгна от района на Дунав мост и бавно се движи по международния път по посока град Бяла.
От полицията уточниха, че ще бъде затруднено движението по главния път Русе - София и препоръчаха на шофьорите, които пътуват по този маршрут, да ползват обходното трасе през кв. Средна кула - с. Басарбово - с. Иваново.
Колона от няколко десетки тежкотоварни камиони премина през Велико Търново в протестно шествие. Камионите влязоха в града по главния път Варна - София през Южния пътен възел със скорост от около 20 км/ч. След
това излязоха на главния път Русе-Стара Загора и завиха отново към града през Южния пътен възел.
По това време се образуваха километрични колони от чакащи автомобили по всички направления на главните пътища за Северна и Южна България, които се пресичат във Велико Търново.
От пресцентъра на общинската администрация уточниха, че в писмо до кмета на Велико Търново, подписано от 25 представители на регионалната браншова организация на превозвачите, уведомяват, че протестните шествия на 20-тонни камиони ще продължат на 20 и 21 май с маршрут по главния път Варна- София в участъка Стражица-Велико Търново и обратно за времето между 9 и 14 часа.
Около 100 товарни автомобила от различни фирми от Бургас и региона се събраха на околовръстния път Бургас - Созопол. Протестът започна в 10.00 ч. и продължи до 12.00 ч.
Протестно шествие на товарни автомобили премина през Силистра. Според координатора на протеста Курти Иванов в шествието са се включили двайсет фирми. Протестиращите не създадоха затруднения в движението.
Работна група ще обсъжда решаването на проблемите на българските превозвачи
във вторник, съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев след среща вчера с представители на бранша.
Превозвачите очакват над хиляда камиона да се включат в протестите, които те определят на този етап като предупредителни.
Според тях държавата може да се намеси в проблема с цените на горивата като връща акциза, по подобие на ДДС, или го намали.
Във връзка с разрешените протестни действия на превозвачите се очакват затруднения в движението на пътните превозни средства, съобщиха от пресцентъра на МВР.
В София се очакват затруднения в движението в участъците по южната дъга на околовръстния път, където се очаква да паркират около 200 товарни автомобила.
Затруднения в движението от МВР прогнозират и за входно-изходни артерии в Бургас, Русе, Варна, Велико Търново, Търговище, Пазарджик, Плевен, Габрово и Севлиево.
Необходимо е сериозно да се обсъдят проблемите в бранша и да се решат трайно, каза транспортният министър.
Дори и сега да се реши проблемът с цената на горивото по някакъв начин, този проблем ще бъде решен временно и, ако цената на петрола утре скочи, отново ще изпаднем в същата ситуация, каза Мутафчиев.
Във вторник представители на транспортното министерството ще се срещнат с производители и вносители на горива, ще се формира и работна група, за да се обсъдят практиките в ЕС.
Мутафчиев каза още, че искането на превозвачите винетките да бъдат три и шестмесечни е невъзможно да стане, защото е в противоречие със законодателството на ЕС.
По искането по Закона за автомобилните превози да се обяви криза на пазара и да се спре регистрацията на нови фирми и превозвачи, министърът каза, че ще направи всички възможни проверки доколко това е коректно спрямо правото на конкуренция, но със сигурност това няма да може да продължи повече от шест месеца.
Министърът на финансите Пламен Орешарски на излизане от срещата каза, че ще бъдат проучени всички добри европейски практики за възстановяване на данъци върху горива, но изрази опасението си, че увеличаването на цената на петрола е глобална тенденция и че проблемът няма да се реши със срещи в Министерство на транспорта.
По думите му не е вярно, че цените на горивата в България са по-високи, отколкото в другите европейски страни.
Не коментирам неща, които не съм чул, каза министърът по повод обвинението на компанията "Лукойл България", че държавата само вдига акцизите, а не вади фирми от "сивия сектор".
Според Орешарски България не е стигнала минималните прагове на акцизите и те у нас са по-ниски от тези на страните членки на ЕС и приблизително равни с акцизите на новите страни-членки.
Държавната политика от последните години за максимално натоварване на цените на горивата с акцизи никога не бе съпроводена с държавна политика за ограничаване и ликвидиране на "сивия сектор" в бранша, а именно там са големите резерви на държавата, се казва в специално съобщение на "Лукойл България" по повод протестите на превозвачите.
Една системна борба срещу незаконния и често добре известен на властта "сив сектор" би донесла на държавата приходи, многократно надвишаващи тези от акцизите, и в същото време би поставила икономиката на светло, се посочва в съобщението.
В него се отбелязва, че за период от четири години цената на суровината се е увеличила с близо 400%, акцизите върху безоловните бензини - със 128 %, а тези върху дизеловото гориво - с 445,5%.
В декларация на Българската стопанска камара (БСК) се посочва, че "е необяснимо защо беше необходимо да се стига до протестни действия и крайно нагнетяване на напрежение, при положение че отдавна за цялото общество е ясно, че има деформации в цените на горивата".
Стои въпросът защо търговските цени на горивата в страната са еднакви, при положение че има разлики в цените на вносните горива и тези, произведени у нас. Този въпрос провокира друг ? дали действително вносителите на горива се явяват реални конкуренти на производителите, или съществува негласно споразумение с цел поддържане на спекулативно високи норми на печалба в отрасъла, заявяват от БСК.
Според камарата, цените на горивата трябва приоритетно да бъдат разглеждани като част от антиинфлационната политика на държавата, тъй като те стоят в основата на ценовата пирамида и са свързани с конкурентоспособността на икономиката.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!