Т е карат лъскави коли, организират бляскави партита в огромните си вили, говорят на висок глас по мобилните си телефони последен модел и вземат за жени само най-красивите момичета.
Това описание, подходящо за някой рап изпълнител или пък гангстер, всъщност се отнася за сомалийските пирати, които бързо се превръщат в новобогаташите на Африканския рог.
"Те живеят като истински елит - карат луксозни коли, използват модерни компютри и мобилни телефони, живеят в огромни, богато украсени къщи, женят се за красиви жени", разказва Дахир Салаад Муса, бизнесмен от пристанищния град Босасо в полуавтономната провинция Пунтланд.
Корените на пиратството в Сомалия идват от движение на рибари
започнали да се сдружават през 90-те години на миналия век, за да предотвратят незаконния риболов и изливането на токсични отпадъци по техните брегове.
Макар пиратите все още да твърдят, че това е тяхната основна мотивация, пиратството се е превърнало в много печеливша индустрия, след като корабните компании започнаха да плащат все по-големи и по-големи откупи за освобождаване на плавателните си съдове.
През последните години пиратският бизнес се разрасна, след като мнозина млади хора, виждайки охолния живот на своите босове, започнаха да се опитват да откъснат парче от баницата и за себе си.
Източноафриканската програма за подпомагане на корабоплаването твърди, че днес над 1000 пирати обикалят из Аденския залив, в сравнение с около стотина през 2005 г. Вследствие на бързото развитие на единствения проспериращ бизнес в Сомалия в провинция Пунтланд се появиха няколко пиратски убежища.
Селища като Еил, Гарове и Харардере се превръщат в процъфтяващи градчета - поне в сравнение с останалата част на Сомалия, където милиони хора разчитат на помощи заради кървавите метежи, сушата и растящите цени на хранителните стоки. Затова никой не се изненадва от факта, че
жителите на пиратските градчета гледат на пиратите през розови очила
"Пиратите са най-добрите ми клиенти, защото не си правят труда да се пазарят като останалите - те купуват скъпи ризи, панталони и одеколони. Момичетата пък обичат да излизат с тях, защото им плащат добре", твърди Мохамад Али Яроу, собственик на магазин за мъжко облекло в Гарове.
Служители в администрацията на Пунтланд, макар да се опитват да омаловажат популярността на пиратите, също признават, че парите помагат на бандите да бъдат приети от общността.
"Те не са толкова популярни в големите градове, но в някои села имат реално икономическо и социално влияние", обяснява Биле Мохамуд Кабоусаде, старши съветник на ръководителя на Пунтланд Аде Мусе.
Тази година е рекордна по отношение на броя на пиратските нападения край Сомалия. Отвлечени са близо 40 кораба. Върховото постижение бе направено през уикенда, когато бе заловен саудитският супертанкер "Сириъс стар" със суров петрол на стойност 100 млн. долара на борда.
Сега танкерът е закотвен в морето край Хараре, докато траят преговорите за откупа, а пиратите вече са убедени, че са уцелили джакпота. Според слуховете те са поискали 25 млн. долара за освобождаване на танкера - което е доста повече от нормалната, поне за 2008 г., "тарифа" от 2 млн. долара за кораб.
Макар да е малко вероятно да се стигне до толкова голям откуп, инцидентът демонстрира амбициите на пиратите, които стават все по-дръзки въпреки присъствието на
увеличаващ се брой чуждестранни бойни кораби в Аденския залив
Някои източници твърдят, че те поддържат връзки с ислямистките бунтовници в южните и централните райони на Сомалия, но според Али Джамал, пират от Еил, бандите не поддържат нито религиозни, нито политически отношения с която и да било групировка.
Това е добра новина за заложниците, които често прекарват месеци наред на борда, докато чакат преговорите за откуп да приключат. По време на пленничеството с тях се отнасят добре, като пиратите често организират на брега специални кухни, които готвят по западен стил.
"Ние се отнасяме много добре със заложниците, тъй като искаме просто да спечелим добри пари от тях. Трябва да се грижим за здравето им и за това да бъдат добре нахранени ", твърди Джамал.
Стратегията да се полагат грижи за заложниците вече дава дивиденти. Според неотдавнашен доклад на лондонския мозъчен тръст "Чатам хаус", корабните компании са платили на сомалийските пирати тази година близо 30 млн. долара.
Като добри бизнесмени "морските предприемачи" вкарват част от печалбата обратно в бизнеса, като купуват оръжие и системи за сателитна навигация на кораба майка, от който тръгват моторниците, изпратени да завладеят някой беззащитен кораб.
Остават достатъчно пари обаче и за малките удоволствия на живота
Затова пиратите рядко се карат помежду си - което не е никак маловажно в едно общество, белязано от племенни вражди. За да предотвратят появата на напрежение, морските вълци са създали система за справедливо разпределение на парите от откупи.
"Парите се разпределят според договорен процент - част остава у хората, отвлекли кораба, част отива при защитниците им на брега", твърди Джамал.
Чуждестранните бойни кораби се превръщат във все по-голяма заплаха - по-рано тази седмица индийски военен кораб потопи пиратски кораб майка, а правителствата по света настояват за все по-решителни действия.
Плячката на пиратите обаче все още е много по-голяма от рисковете, които те поемат. Докато се запази това съотношение и докато Сомалия продължава да бъде страна с ограничени възможности, пиратите едва ли ще се откажат от доходните си морски подвизи.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!