Пд дисторията на чешката автомобилна компания започва от далечната 1853 година. Тогава в град Неселсдорф, област Източна Моравия, е основана малка фабрика за производство на каляски с името Ignac Schustala. По това време градчето се намира на територията на Австро-Унгарската империя. 1895 е годината, в която работилницата сменя дейността си, като започва производството на вагони. Името също е променено. Вагонният завод е наречен Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks. За по-кратко е прието названието NW. През 1897 г. там е комплектована първата "моторна карета" в Централна Европа. Тя е с двуцилиндров двигател, разположен отзад. Работният обем на агрегата е 2 714 см3, мощността едва 6.6 к.с. Возилото е петместно и получава името Praesident. За образец на луксозната за онова време кола служи малък модел на германската фирма Benz. В конструирането на автомобила голямо участие взема инженерът Ханс Ледвинка. Моделът Praesident се приема добре от автомобилните спецове и ръководството на фирмата решава да продължи производството на моторни четириколесни. До началото на Първата световна война се появяват различни автомобили с марка NW. Именно с тези коли започва дългата история на автомобилната фирма Tatra.
След Войната Моравия влиза в състава на Чешката република. Град Неселсдорф е прекръстен на Копривнице. Автомобилният завод също сменя името си. Наречен е Tatra. През 1921 г. Ледвинка е назначен за главен конструктор на чешкото предприятие за моторни превозни средства и от тогава неговото име остава неразделно свързано с марката Tatra.
През 1921 година от конвейера слиза първият автомобил Tatra-10. Той е аналогичен с довоенния модел NW-U. Две години по-късно Ледвинка разработва една от най-успешните си коли. Тя е с моделен номер 11. През 1926 автомобилът е усъвършенстван и е преименуван в Tatra 12. Имено тези две модификации, донесли световен успех на компанията, са тема на настоящия ни материал.
На външен вид колата не изглежда екстравагантно, но в конструкцията има много оригинални технически решения. Рамата представлява метална тръба. Към нея са прикрепени всички силови агрегати, окачването и каросерията. Задните колела са монтирани на две свободно движещи се полуоси, които са закрепени за ресорите. Според различни източници това е първият серийно произвеждан модел с независимо окачване. Спирачките и на двете модификации (11/12) са барабанни, като разликата е, че при 11 с тях са оборудвани само задните колела, а при 12 - и четирите. Скоростната кутия е механична, четиристепенна. Двигателят е двуцилиндров, с въздушно охлаждане. Работният обем е 1 056 см3, а мощността - 12 к.с. при 2 800 об./мин. И моторът, и скоростната кутия контактуват с рамата посредством твърди връзки. Най-масовото купе е открито, четириместно, но на същата база се монтират различни каросерии. Максималната скорост е 80 км/ч. На базата на Т-11/12 се конструира и спортен модел, развиващ скорост до 135 км/ч. "Спортистът" печели много състезания в клас до 1 100 см3. Уникалната концепция на Ледвинка се прилага - естествено с доста изменения и модернизации - при всички модели на марката в продължение на 80 години - факт, който сам по себе си говори за шедьовъра, наречен Tatra 11/12.
Tatra11/12 (Ретро парадъ)
Предисторията на чешката автомобилна компания започва от далечната 1853 година. Тогава в град Неселсдорф, област Източна Моравия, е основана малка фабрика за производство на каляски с името Ignac Schustala. По това време градчето се намира на територията на Австро-Унгарската империя.
20 юни 2003, 11:06
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!