Р иалити шоуто като всеки телевизионен продукт има две основни задачи - да привлича зрителското внимание и респективно парите на рекламодателите.
Двете са генерично свързани - високата гледаемост е условие за интереса на рекламодателите, които искат посланията им да стигнат до най-голям брой потенциални клиенти. Едновременно с това наличието на щедри рекламодатели е сред важните условия за създаването на качествена продукция, която става все по-ужасяващо скъпа.
Доколкото данните за рейтингите и за рекламните приходи определят бъдещето на риалити формата, развитието й в България е сигурно и обещаващо. Освен че по време на излъчването си оглавиха класацията на зрителските предпочитания, последните риалити програми, с които мереха сили двете национални частни телевизии Би Ти Ви и "Нова" (съответно "Сървайвър БГ" и "Биг брадър 3"), са донесли и рекордни рекламни приходи.
Според данните от мониторинга на агенция "Маркет линкс"* третият сезон на "Биг брадър" е привлякъл 12 594 416 лв. Тъй като излъчванията от Къщата като продължителност многократно надвишаваха предаванията от Карибите, с генерираните 9 287 403 лв. "Сървайвър" е също толкова успешен проект.
Какво показва рекламната аритметика
По време на излъчването си "Биг брадър 3" категорично се превърна в "пирона" в програмата на Нова ТВ и медията организираше всекидневни срещи със съквартирантите. Това означава, че за периода от 18 септември до 11 декември м.г. са се завъртели точно 85 предавания, които често (под формата на "извънреден лайф") продължаваха и над час. С други думи, по време на всяко от предаванията са се излъчвали реклами на стойност около 148 хиляди лева.
За сравнение: "Сървайвър" за целия си период на излъчване от 20 септември до 11 декември м.г. (или с два дни по-малко от "Биг брадър") е донесъл на Би Ти Ви общо около 9.3 милиона лева. Тези пари обаче трябва да се разделят на 59, защото толкова бяха предаванията, излъчени от Карибите. За разлика от "Биг брадър", който вървеше всеки ден, приключенското шоу не се излъчваше директно и не беше включено в съботно-неделната програма на Би Ти Ви.
Така се получава, че всъщност по време на всяко предаване са излъчвани реклами за около 157 хиляди лева.
Изчисленията за процента от общите рекламни приходи на Би Ти Ви и Нова ТВ, който са стигнали рекламните инвестиции в двете риалити програми, също са доста красноречиви.
За периода на излъчването им общата сума, спечелена от Би Ти Ви от реклама, е 45.8 млн. лв., 20% от които са дошли от "Сървайвър". "Биг брадър 3" пък заема 37% от общия рекламен приход на "Нова" за периода от 34.3 млн. лв.
Триумфът на риалити шоуто продължава
На този фон не изглежда изненада обещанието и на двете телевизии, че риалитата ще триумфират на екрана и през 2007 г.
Би Ти Ви агресивно рекламира музикалното "Мюзик айдъл", а Нова ТВ анонсира подготовка на нов сезон на конкурентното "Стар академи", както и на вече наложените "ВИП брадър" и "Биг брадър".
Въпреки конкурентната битка, която се разпали между "Сървайвър" и "Биг брадър", рекламодателите в тях са били почти едни и същи. Мониторингът на "Маркет линкс" сочи, че традиционно големите рекламодатели са си запазили призовите места по излъчване на реклама и в двете риалити програми.
Най-много средства са привлечени от телекомуникационния бранш ("Мобилтел", "Глобул", "Вивател"), "Кока-Кола", пивоварите, преките конкуренти в производството на шоколадови изделия и кафета "Нестле" и "Крафт Якобс Сушард" и др.
Мониторингът на агенция "Маркет линкс" е изготвен на базата на официалните тарифи на съответните тв канали, без да бъдат отчитани комисионите за рекламни агенции, медиашопове или рекламодатели, които купуват директно рекламно време, както и бартерните договори и отстъпките за обем.
Топ рекламодатели
"Сървайвър БГ"
"Вивател" - 784 хил. лв.
"Кока-Кола" - 717 хил. лв.
"Нестле" - 587 хил. лв.
"Проктър енд гембъл" - 514 хил. лв.
ПИБ - 384 хил. лв.
"Биг брадър"
"Глобул" - 680 хил. лв.
"Загорка" - 547 хил. лв.
"Нестле" - 460 хил. лв.
"Кока-Кола" - 441 хил. лв.
"Юниливър" - 388 хил. лв.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!