Цената на билетите е 8, 12, 15 и 20 лв., а подробности за постановката в България (със снимки, текстове, история) има в сайта Imagemakers-bg.com.
Премиерата на българския спектакъл, в който песните се изпълняват в оригинал, беше през май, а бродуейската агенция "Уйлям Морис" е дала лиценз за 50 представления в рамките на една година.
През лятото "Коса" беше представен на открито в рамките на летния софийски фестивал "Опера на площада, както и на турне из страната.
"Коса" е популярен тук най-вече чрез едноименния филм на Милош Форман (MilosForman.com) с участието на Трийт Уйлямс, Джон Савидж, Бевърли Д'Анджело, който се превърна в култов за хипитата.
Главните роли в нашата постановка изпълняват Мариан Бачев (Клод Хупър Буковски), Станислав Димитров (Джордж Бъргър), Росен Белов (Ууф Башъм), Николай Дограмаджиев (Лафайет Джонсън-Хъд), Анна Йонева (Линда и Клеър, годеницата на Хъд), Невена Калудова и Жанет Иванова (Джийни Райн и Криси), Марта Кондова и Жени Александрова (Шийла Франклин и Дион).
Участва и кънтризвездата Коцето Калки в ролята на стар хипаp.
"Коса", създаден през 1967 г. от безработните актьори Джеръм Рагни и Джеймс Радо и композитора Галт Макдърмот, днес се нарежда сред 10-те най-успешни мюзикъли за всички времена с 1742 представления на Бродуей и стотици постановки по целия свят.
Навремето в САЩ спектакълът нарушил много от моралните норми, отстоявани от западното общество, а голите мъжки и женски тела в края на първата част предизвикали бурни спорове.
Когато мюзикълът тръгнал на обиколка из САЩ, това предизвикало съдебни дела, тъй като голотата била донякъде приемлива за Ню Йорк, но не и за останалата част на страната.
Били отправени също обвинения в оскверняване на американското знаме, както и в употреба на нецензурни изрази; делото стигнало дори до Върховния съд на САЩ.
Два от най-известните случая са в Бостън, щата Масачузетс, и в Чатануга, щата Тенеси.
В Бостън, 1970 г.
Проблемите там започнали, когато областния прокурор Гарет Бърн опитал да спре мюзикъла заради съмнителното му съдържание, като твърдял, че "Коса" осквернява американското знаме и е "пошло и похотливо шоу".
Представлението трябвало да започнат на 20 февруари 1970 г., но прокурорът ги отменил.
Джералд Бърлин, един от адвокатите на продуцентите на "Коса", пледирал пред Върховния щатски съд представлението да се играе по време на съдебните спорове.
Съдът постановил, че шоуто "представлява необичайна форма на протест, която е защитена от Първата поправка".
Решението гласяло, че представленията в Бостън могат да продължат, ако се спазят две условия: 1. Всеки актьор да бъде облечен в приемлива степен през цялото време, и 2. Да бъдат премахнати всякакъв вид симулации на полово сношение и отклонения от общоприетите норми на поведение.
Съдът оставил без последствия обвиненията в "злоупотребата с националния флаг".
Екипът на "Коса" не искал да променя спектакъла и затова на 10 април 1970 г. спрели представленията в знак на протест.
Ако се покажели на сцената голи, актьорите щели да бъдат арестувани.
На 14 април екипът на "Коса" получил кратко писмо в знак на подкрепа от Американския съюз на актьорите.
Решението на Върховния съд на щата Масачузетс било обжалвано и пред Върховния съд на САЩ, но съдът не разрешил представленията чак до 22 май 1970 г.
Гласовете дали "Коса" да се играе, или не били разпределени поравно - 4:4.
В Чатануга, 1975 г.
"Саут-Истърн промоушънс" се опитали да поставят мюзикъла в Чатануга, но били възпрепятствани от управителния съвет на градския театър.
Решението му се основавало на това, че представлението нямало да бъде "в най-добрия интерес на обществото".
Продуцентите заявили, че това е нарушение на правото им на свобода на словото според Първата поправка на US конституцията.
Управителния съвет отвърнал, че в случая продуцентите не са защитени от Първата поправка, защото шоуто има "нецензурно" съдържание.
Делото отново било отнесено до Върховния съд, който отказал да разглежда проблема дали шоуто е нецензурно.
Протестите другаде
В Сейнт Пол, щата Минесота, имало граждански протести срещу мюзикъла, но той не бил спрян.
Преди първото представление разгневен свещеник пуснал 19 бели мишки във фоайето на театъра, надявайки се да изплаши публиката.
За щастие действията му останали незабелязани, шоуто минало нормално и получило доста добри отзиви в щата.
Във Вашингтон против спектакъла протестирали различни групи като организацията на Смайт Смът, Фронтът на свободните гейове, дори политически формации.
С появата на представленията на хора като Хенри Кисинджър първоначалната негативна реакция в американската столица била преодоляна.
Шумът и вълнението около "Коса" са оказали трайно въздействие върху американския музикален театър като цяло, откривайки пътя на новите рокопери като "Исус Христос суперзвезда".
Тези творби може би нямаше да бъдат създадени, ако "Коса" не се беше преборил за свободата на словото и не беше въвел рокмузиката в театъра.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!