С ветовноизвестната изложба "Мерилин Монро и Америка през 60-те" на легендарния фотограф, журналист, писател и кинематографист Лорънс Шилър ще бъде подредена в София от 30 ноември до 15 декември.
Някои от тези снимки са обиколили света, но у нас Шилър е добавил и още, та колекцията надхвърля 70. Ще могат да се видят в Националната галерия за чуждестранно изкуство.
"Това са снимките на фотограф, който е имал шанса да бъде на точното място в точното време. Години след заснемането им се усеща същинското значение и сила на отразените в тях събития. А това е най-бурният период в новата американска история", се казва в представянето на изложбата, организирана със съдействието на посолството на САЩ.
Поредицата с Мерилин Монро е една от най-важните в работата на репортера, работил за световни списания като "Лайф", "Пари мач", "Тайм", "Нюзуик", "Щерн". През 1962 г. той имал шанса да увековечи последните дни на актрисата на снимките на останалия незавършен филм "Нещо трябва да се даде".
В изложбата са и снимки от снимките на култовата продукция от 1969 г. "Бъч Касиди и Сънданс Кид" с Пол Нюман и Робърт Редфорд.
Шилър е снимал знакови политически фигури и звезди на киното и спорта във важни моменти: братята Кенеди, Мартин Лутър Кинг, Ричърд Никсън, Барбра Стрейзанд, Бети Дейвис, Мохамед Али...
Предизвиква скандал, но всъщност революция в еротичната фотография когато през 1969 г. в "Плейбой" за първи път се появява снимка на жена с интимно окосмяване. Въпреки опитите за цензура, издателят Хю Хефнер поел риска, защото оценил високата художествена стойност на фотографията и за да пробва "дали Америка е готова да възприеме една жена в целия й блясък".
70-годишният Лорънс Шилър, който днес даде прескоференция в София (виж фоторепортаж), е автор на четири книги, по които са заснети тв сериали за Си Би Ес. Автор е и на документални филми.
През годините е работил често с починалия неотдавна писател Норман Мейлър. Носител е на няколко награди "Еми" на Академията за телевизионно изкуство и наука.
Днес Шилър разказа и клюка с половинвековна давност: "Отивам много рано сутринта да снимам Мерилин, както се бяхме уговорили, вратата се отваря и от дома й излиза... Кенеди. Той излезе, аз влязох..." Любопитството на присъстващите не беше достатъчно задоволено, тъй като знаменитият фотограф не уточни кой от братята е бил - президентът или министърът на правосъдието.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!