- Г-н Кесяков, вярно ли е, че ще отнемате книжка за превишена скорост?
- Водачите все още не знаят колко сериозно може да бъде за тях отнемането на точки заради нарушения на пътя. Като му вземат книжката, чак тогава нарушителят разбира за какво става дума - ужас.
- Какво е ужасното?
- Първо, 6 месеца не може да кара. После го чака изпит все едно никога не е бил шофьор. Освен всичко го тестват и дали е в ред с психиката. Целта на точковата система е нарушителите да коригират поведението си, да знаят, че лошото поведение на пътя ще им струва книжката.
- Това не стресира ли шофьорите?
- Повечето от тях не знаят колко сериозен проблем може да бъде за тях точковата система.
- А сега сте подготвили и промени в нея?
- Наредбата е пред публикуване в "Държавен вестник". За драстичните нарушения - почти двойно увеличихме отнеманите точки. Заради две провинения водачът може да бъде спрян от движение. Най-много точки ще се губят за нарушенията с умишлен характер.
- Например.
- Превишението на скоростта с 50 км. За него ще се отнемат 16 точки. Ако водачът не се поправи и повтори нарушението, ще му се отнема възможността да управлява.
- Много ли карат с купени книжки?
- Ако е с купена книжка, точковата система ще го извади от движението. На младите водачи със стаж до две години даваме по-малък брой точки - 27. Така те с една превишена скорост и едно минаване на червен сфетофар остават без документ за управление.
- Но и пешеходците минават на червено?
- Този проблем е много голям. Затова глобите за неправилно пресичане се увеличават от 5 на 10 лв. Според закона за движение по пътищата водачът е длъжен, ако пешеходецът е стъпил на пешеходната пътека, да спре и да му даде път. Това означава, че при блъснат пешеходец водачът е осъден 100%.
- Има ли агресия на пътя?
- Не случайно мотото на четвъртата седмица по безопасността на движението по пътищата в рамките на ИК към ООН е: "Не на агресията по пътищата!"
- Все пак високата скорост е и страст.
- Но човешките възможности не са пригодени за такива скорости.
- А автопилотите във Формула 1?
- Те са тренирани и въпреки това влизат в автомобила, слагат колана, каската и чак тогава започват да се състезават. При това болидите им са страхотно обезопасени. А голяма част от нашите коли, като се блъснат, двигателят влиза в купето.
Смелостта на хората да се движат с големи скорости е свързана с две неща - с незнанието и с непознаване на собствените си възможности.
Световната практика показва, че ако средната скорост падне с 10%, жертвите ще намалеят с 30%. Скоростта убива. При нея водачът губи чувство за ориентация и равновесие и най-малкото разсейване води до фатален изход.
У нас броят на шофьорите, които сами си катастрофират, е много голям - 30%. Сам си кара и сам си катастрофира. Процентът е още по-голям, защото и при сблъсък на два автомобила единият е загубил управление.
- Вярно ли, че и за 2 бири ще отнемате книжка? Досега се смяташе, че нищо няма, ако караш на една бира.
- По принцип не трябва да се пие и да се кара, защото алкохолът променя статуса на човека, реалната му преценка на обстановката, реакциите. Същото се отнася за наркотиците, за умората, за възрастта.
- Ще отпадне ли алкохолната проба на кръвта?
- В момента се проверява само съдържанието на алкохол в кръвта. Има и показател за съдържанието на алкохол в издишания въздух. Редица европейски държави го използват, без да е необходима кръвна проба.
- Как ще е защитен гражданинът?
- Той ще може веднага да си направи изследване със стационарен прибор в медицинско заведение. Проблемът е, че трябва да се подготви добре преминаването към такива уреди. Съдът, докторите да си кажат думата. Трябва новата норма да се запише в закона.
- Как ще коментирате промените в закона за движение по пътищата, които са в парламента?
- Законодателството е само един от елементите, с които може да се въздейства върху обстановката на пътя. Участниците в движението трябва да знаят какви са нормите.
- Нали ги изпитвате върху закона и правилата за движение по пътищата?
- 150 000 са новите шофьори на година. А останалите 3,8 млн.?
- Някои депутати се опъват на предложението да се въведе задължително движение със запалени къси и габаритни светлини и през деня през зимата?
- Препоръчваме на хората да си запалят фаровете през деня, дори да не е записано в закона като норма, защото за тях ще е по-безопасно. При маневра, ако насрещният автомобил е със запалени фарове, грешките при изпреварване ще са по-малко.
- Има ли корупция сред катаджиите.?
- Обикновено за корупция на катаджиите говорят тези, които дават. Виновните са двама - вземащият подкуп и даващият. Миналата година са глобени 930 000 души, има 48 000 наказателни постановления. Освен това гражданинът има право да възрази срещу актовете, наложени от пътните полицаи.
Обявени са телефони и факсове, на които може да се оплаче от некоректни полицаи. Всички пътни полицаи имат баджове със снимка и името.
- Това значи ли, че няма корупция?
- Не, щом пуши, значи има.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!