С толичната община няма да получи близо половината от парите, на които се надяваше от приватизацията на пет общински дружества. Това стана ясно, след като първият търг за продажбата на 20% от капитала на "София крематориум" в сряда се провали. Същата съдба очаква най-вероятно и "Централна автогара", тъй като няма интерес към общинския дял в дружеството, предложен за близо 8 млн. лв.
Парите са необходими за ремонта на детски градини, училища и болници. София има сериозни проблеми с изпълнението на приходната част на бюджета, като от планираните 40 млн. лв. от продажба на имущество досега са събрани само 15 млн. лв., по данни на зам.-кмета Минко Герджиков. Приватизацията буксува от самото начало на този общинския съвет заради сблъсъци на най-различни лобистки интереси. За три години нито едно дружество не е продадено.
Провалът на първите търгове на миноритарните общински пакети в двете дружества с добри пазарни позиции се обяснява с високите цени. "Друго обяснение няма", каза председателят на надзорния съвет на Столичната общинска агенция за приватизация (СОАП) Станимир Зашев, който е общински съветник от "Гергьовден".
Двайсетте процента от капитала на "София крематориум" се предлагаха на първоначална цена от 480 хил. лв., а 25% общински дял от "Централна автогара" срещу 7.9 млн. лв. За сравнение, гарата беше построена за около 10 млн. лв. Още при обявяването им другите акционери в двете смесени фирми заявиха, че едва ли ще участват заради високите оценки. Общината е миноритарен собственик и ако друг купи нейния дял, реално той няма да участва в управлението на компаниите, което прави общинските акции не толкова привлекателни.
По думите на секретаря на общината Росен Желязков, който е и член на надзорния съвет на СОАП,
кметството било длъжно да опита на тези нива
за да не бъде обвинено после, че продава на ниски цени. При определянето им се базирахме на сделката със столичния хотел "Хилтън", каза Желязков.
През май общината продаде 14-те си процента за близо 6 млн. лв. на ирландския инвестиционен фонд "Куин груп". Тогава кметът Борисов заплаши ирландците да сезира съда за първата им сделка от придобиването на половината от хотела заради пропуски в процедурата. Липсата на кандидати показва колко неизгодно е участието в такива смесени фирми - ако сега бяхме продали земята, с която общината участва в тях като апортна вноска, тези пари щяхме да ги вземем, коментира Мичо Райковски, надзорник в СОАП и съветник от БСП.
Три са възможните бъдещи варианти - нов търг на същата цена, търг с по-ниска цена, която по закон може да бъде намалена до 50% от първоначалната, и да се отмени процедурата, като общината се откаже да продава или пък избере друг метод на приватизация.
Сега надеждите са насочени към други три дружества, откъдето се очаква обаче да се вземат около 13 млн. лв., при положение че ще се продават изцяло и имат добри активи. Става въпрос за "Международен транспорт и туризъм - София", "Пътища и съоръжения" и "Трансремонтстрой".
За атрактивните фирми не се предвижда търг
на който участниците наддават явно, а конкурс, което вече даде повод за интерпретации, че победителите са ясни. Мотивите да бъдат продадени по този метод бяха запазване на предмета им на дейност за срок от 3 години. Крайният срок за подаване на офертите изтича в началото на октомври.
Най-голям се очаква да бъде интересът към монополиста на пътните ремонти "Пътища и съоръжения", който се продава най-малко за 8.3 млн. лв. Освен специализирана техника фирмата има и асфалтова база и 128 дка имоти, подходящи за жилищно застрояване, и складови площи. "Главболгарстрой", "Трансстрой - София" и "Инжстрой" бяха посочени като потенциални кандидати за общинската фирма от Зашев.
Интересен сблъсък се очертава и за "Международен транспорт и туризъм", която се продава за минимум 1.7 млн. лв. Компанията е атрактивна, защото разполага с едни от най-добрите автобуси за пътувания на далечни разстояния, държи и редица линии към Западна Европа и у нас. Очакванията са в процедурата
да участват общински съветници и бивши шефове
на градския транспорт, които са в този бизнес. Монополистът при ремонтите на релсовите пътища в столицата "СКГТ-Трансремонтстрой" се продава за 3 млн. лв. Може да се предположи, че компанията ще бъде купена от фирмата, която е спечелила поръчката за ремонта на линиите през следващата година. От общината не казват кое е дружеството, но досега традиционно печелеше самата общинска "СКГТ-Трансремонтстрой". За първи път друга фирма взима поръчката и общинари смятат, че тя ще купи и общинското предприятие, за да си набави по този начин необходимата техника и депо. Ако това се окаже истина, остава загадка с какви аргументи е възложена поръчката за ремонтите на компания, която не разполага със съответната техника.
SOS към прокуратурата
Кметът Бойко Борисов и съветници от БСП търсят помощ от главния прокурор Борис Велчев за безобразията в общинската фирма "Софийски имоти" и дейността на водния концесионер. Борисов вече се е срещнал с Велчев за общинските имоти, докато съветниците от БСП още чакат да им определи дата.
Притесненията на Борисов са, че "замесените в далаверите на "Софийски имоти" ще се опитат бързо да потулят следите и да заметат след себе си". Преди време той обяви, че има политици, които са се облагодетелствали от скандалната общинска фирма. В сряда обаче отказа да посочи конкретни имена с мотива, че не иска да набърква политика в проверката. Затова Столичният инспекторат изнесе данни само за хотел в Китен. През 2000 г. "Софийски имоти" го е дала под наем на "Евро холидей БГ" срещу 33 хил. лв. на сезон с условието базата да не се преотдава. Последните две години обаче хотелът е бил преотдаден на "Еврогрейд БГ" срещу 105 хил. лв. на сезон. "Евро холидей БГ" са наели почивна база в Китен и от друга общинска фирма, в която тече проверка - "Галатея". По времето на Никола Филчев от проверката "Софийски имоти" излезе "цялото в бяло". Гражданските сдружения обявиха тогава, че съпруги на обвинители работят в скандалната фирма.
БСП пък ще пита главния прокурор докъде е стигнало разследването на водната концесия по подадения още през 2004 г. сигнал. В сряда социалисти поискаха кметът да предприеме мерки за незабавно прекратяване на концесията, както е обещал в предизборната си кампания.
По думите на общинския съветник Антон Кутев идеята е общинското ВиК да поеме функциите на "Софийска вода". По думите му неустойките, които трябва да се платят при разваляне на договора, са между 50 и 180 млн. лв. Кутов не очаква като резултат водата да поскъпне. Непрекъснато растящата цена, големите загуби по мрежата и липсата на инвестиции в нея са аргументите на БСП за разваляне на договора. От там сочат, че кубик вода преди концесията е струвал 23 стотинки, а сега - 1.44 лв. Загубите на вода са над 60% при европейски норми от 30-40%. БСП е внесло докладна за смяната на Борис Стоичков, който се разследва за злоупотреби, от директорският борд на "Софийска вода" и ВиК.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!