Турските държавни железници поканиха на церемонията и българската зам.-министърка на транспорта и съобщенията Анелия Крушкова.
Предвижда се строителството на обекта да завърши през 2007 г., като ще бъдат изградени две железопътни линии с дължина 76,3 км - от Гебзе (на азиатската част на Турция) до Халкалъ (на европейската й част), уточняват от транспортното ни ведомство. Дължината на тунела под земята ще бъде 13,3 км.
Проектът за изграждането на железопътен тунел под Босфора е от голямо значение както за Турция, така и за съседните й страни, включително и за България, допълват от Министерството на транспорта и съобщенията. След завършването на жп тунела на практика ще се осъществи непрекъсната железопътна връзка между Европа и Азия.
Този проект е пряко свързан с проекта за реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив-Свиленград-турска/гръцка граница. След завършването на двата проекта освен че ще се осигури непрекъсната жп връзка между Европа и Азия, се очаква увеличаване и на железопътния трафик.
32-километровият пролив, който свързва Черно море и Мраморно море, разделя европейска Турция от азиатската част на страната, като пресича Истанбул (Istanbul.com) надве. Тунелът ще е третата връзка между разделения мегаполис след един от най-дългите висящи мостове (1074 м), съединил двата континента през 1973 г. Вторият мост, който е с 60 м по-къс, е на 5 км от първия и бе открит през 1988 г., припомня Си Ен Ен.
Турският премиер, който е бил кмет на Истанбул и отдавна лобира за тунела, нарече строежа "проекта на века". Стойността на съоръжението се изчислява на 2,5 млрд. долара, а средствата се осигуряват със заем от Японската банка за международно сътрудничество, която финансира и софийското метро. Договорът за строителството бе спечелен от японско-турския консорциум "Taisei-Kumagaigumi-Gama-Nurol".
Тунелът бе предпочетен пред варианта за трети мост над Босфора, който би нанесъл щети на природата, но миналата седмица турският транспортен министър Бинали Йълдъръм не изключи реализирането и на тази възможност, допълва Си Ен Ен. Заради оживения трафик не било изключено след време да възникне нужда и от втори тунел.
Мост над Босфора е искал да строи дори Леонардо да Винчи, който разработил чертежите през 1502 г. по поръчка на турския султан Баязид Втори, но монархът се отказал, тъй като сметнал проекта за неосъществим.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!