О т днес автобусните превозвачи започват да вдигат цените на билетите за междуградски превози. Повишението ще е с 5-10% и вероятно ще бъде последвано от второ по-късно, заявиха представители на 46-те най-големи автобусни фирми в страната.
Старт дадоха фирмите"Етап адрес" и "Груп плюс", като вдигнаха средно с 2-3 лв. цените на билетите по обслужваните от тях направления, по информация от Централната автогара в София.
Фирмите извършват редовни пътувания до Варна, Бургас, Кърджали, Силистра, Русе, Велико Търново, Добрич и Стара Загора.
От другите компании, обслужвани от автогарата, засега не заявили повишаване на цените на билетите за пътуване.
Днес започват и предупредителни действия на най-големите фирми - всички автобуси на централната автогара в София ще бъдат облепени с плакати.
"Ако държавата не започне диалог с нас, на 30 май ще бъде проведена 3-часова стачка. Това означава, че стотици автобуси и десетки хиляди пътници ще останат за три часа на автогарите", закани се директорът на фирма "Метро" Симеон Милушев.
В писмо на превозвачите до всички висши инстанции в страната, начело с премиера, те са поставили 10 искания: да бъде обявена криза на пазара на автобусните превози, да спре съгласуването на нови маршрутни разписания, да се дава лиценз на фирмите с минимум 250 автобусни места в страната и 450 места в чужбина, да се ограничат местата за крайни и начални спирки до селища с повече от 15 000 души население, платеният акциз за гориво да бъде възстановяван 100% и т.н.
Не издържаме - подложени сме на натиска на четири вида конкуренция, цената на дизела става неконтролируема, до средата на юни много от по-малките фирми ще фалират, оплака се изпълнителният директор на "Ивкони" Ивайло Константинов.
Според него 60% от международните превози са нерагламентирани, 20% от междуградските превози са нелегални, 30% от автобусните фирми не са регистрирани по ДДС. В същото време по думите му държавата дава 200 млн. лв. субсидии, за да подкрепя губещото предприятие БДЖ.
И ние искаме да бъдем субсидирани от държавата, БДЖ трябва най-сетне да бъдат приватизирани, заявиха превозвачите. Според тях не само общинските фирми, но и те трябва да имат право да получават средства от европейските структурни фондове.
Автогарите са в плачевно състояние, от пет години искаме категоризация, жалва се и Галя Топалова, изпълнителен директор на "Етап адрес" и "Груп плюс".
Превозвачите се оплакаха и от лошото качество на дизела. Решени сме ако не бъдат изпълнени всичките ни 20 искания, да поискаме субсидия от държавата до размера на европейските автобусни превози, каза Константинов.
"Солидарен съм с протеста на превозвачите, но не виждам решението на проблема в България. Недопустимо е да им се дават държавни помощи." Това каза пред журналисти министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров по повод протестите на превозвачите.
Според министър Димитров ако те направят анализ на реалната ситуация, ще разберат, че причината за поскъпването на горивата не е в България.
Няма проблем и аз да си сложа протестна лентичка, но нещата не се решават
тук, подчерта той.
Димитров отбеляза още, че когато се повишава цената на горивото, това не може да не се отрази върху цените на билетите, защото това са скачени съдове.
Той припомни, че още миналата седмица е било декларирано намерението да се спре временно лицензирането на нови превозвачи като мярка.
Протестът на превозвачите е важно намерение, но не знам какво може да се предприеме, когато цената на петрола не се покачва в България, акцизът ни е под минималното ниво, не би могло страната ни да направи нещо, коментира министър Димитров.
Той увери, че няма основание за рязко повишение при хранителните продукти, защото реколтата тази година ще е добра.
През 2009 и 2010 г. държавата няма да вдига акцизите на горивата, съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев след среща с превозвачите и доставчиците на горива в България.
Протестите на превозвачите започнаха на 19 май заради високите цени на горивата. Около 50-ина камиона участваха в протестните действия на един от входовете на София - при Врана. Тежкотоварните автомобили, паркирани в най-дясната лента, не пречеха на движението.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!