Г лобалната икономическа криза, предизвикана от израждането на "капитализма без граници", все по-често кара хората да спрат и да се замислят кои всъщност са истинските ценности в обществото.
Затова не са изненадващи последните данни от агенциите за маркетинг, че хората харчат все по-малко пари за луксозни стоки, като предпочитат да се върнат към традиционните ценности и да обърнат гръб на бясната надпревара за печалби.
Откритият наскоро в Лондон търговски център "Уестфийлд" предлага на купувачите само най-добрите и най-луксозни продукти с марките "Луи Витон", "Прада", "Тифани" и "Гучи", но ако се вярва на прогнозите на икономическите анализатори, това няма да трае още дълго.
В ситуация, когато е все по-трудно да се получи кредит за каквото и да било, особено за покупка на жилище, и когато все повече нараства армията от безработни както в САЩ, така и в ЕС и Япония, добрата реклама вече няма е достатъчна да убеди потребителите да харчат пари, които всъщност нямат.
"В тежки времена не е на мода да се харчат прекалено много пари, това е просто проява на лош вкус", разсъждава пред Ройтерс Рори Садърленд, зам.-председател на рекламна агенция "Огилви". Според него на мода ще дойде строгият лютерански минималистичен стил.
Брокерът Скот Дейвид смята, че в тази криза и хората, които все още могат да си позволят малко лукс, два пъти премислят, преди да си развържат кесията.
"Днес рядко ще попаднете на някой, който кара ново порше. Това би се сметнало за лош вкус, защото никой не иска да бъде възприеман като наглец, който се смее в лицето на другите", обяснява той.
След няколко години растеж на потреблението на луксозни стоки през тази година се очаква спад поне с 1%, а догодина със 7 на сто, предвиждат експерти от консултантската фирма "Бейн".
Продажбите на автомобили "Порше" в САЩ са намалели през септември с 58% в сравнение със септември м.г., докато на автомобили изобщо са спаднали с 22%, дава пример агенция "Ауто дейта".
Банковият служител Патрик, който се занимава с капитални инвестиции и който помоли да не се посочва фамилията му, казва, че през последните месеци е променил начина си на живот и в работата, и у дома.
"Сега отивам по-късно на работа и се връщам вкъщи по-рано. Миналата седмица даже водих сина си на училище, което по-рано никога не ми се е случвало", казва той, като добавя, че нещо подобно се случва и с колегите му от фирмата.
Специалистите обясняват, че това става отчасти защото работодателите вече не са в състояние да дават на служителите щедри бонуси, а отчасти защото в кризисни ситуации хората винаги се обръщат към семейството си и към хуманитарна дейност.
Според думите на лорд Ричард Харис, член на Камарата на лордовете в британския парламент и бивш епископ от англиканската църква, хората сега, след десетилетия необуздано потребление, стават по-сериозни и по-скромни.
Изследовател от Бизнес университета в Сидни Ник Уилс-Джонсън също смята, че кризисните времена винаги водят до обръщане към семейството, нарастване на човеколюбието и връщане към изконните духовни ценности.
Така е било и през миналия век. Непосредствено след 80-те години, изобразени във филма "Уолстрийт" на Оливър Стоун - себични и разюздани, последваха "угрижените 90-те", десетилетие на глобална рецесия, главен тон на които даде призивът на Джордж Буш-старши към американците да се превърнат в "по-чувствителна и нежна нация".
Наскоро Ройтерс писа за българския монах брат Никанор, който по-рано е работил като брокер на Насдаг. Той посъветва бившите си колеги да сложат на бюрата си буркан с пръст, за да им напомня къде отиваме всички и какво е важното в живота.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!