И ндексът на потребителските цени (ИПЦ) за май 2008 г. спрямо предходният месец е 100,5%, а инфлацията е 0,5%. Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за май 2008 г. спрямо предходния месец е 100,9%, т. е. инфлацията е 0,9%, отчете Националният статистически институт.
Средното относително нарастване на потребителските цени от началото на годината (май 2008 спрямо декември 2007 г.) е 4,7%, а за май 2008 г. спрямо май 2007 г. е 15,0%. Инфлацията за периода януари - май 2008 г. спрямо същия период на миналата година е 13,9%.
През май спрямо април цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
- хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 0,4%;
- алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 3,2%;
- облекло и обувки - увеличение с 1,1%;
- жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 0,4%;
- жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно
поддържане на дома - увеличение с 0,4%;
- транспорт - увеличение с 3,2%;
- съобщения - намаление с 0,1%;
- свободно време, развлечение и културен отдих - увеличение с 0,2%;
- ресторанти и хотели - увеличение с 0,6%,
През месеца са се увеличили цените на следните хранителни продукти:
- ориз - с 14,7%,
- хлебни и тестени изделия - с 1,1%,
- сладкарски изделия - с 1,4%,
- малотрайни и трайни колбаси - съответно с 1 и 0,8%,
- месо от едър рогат добитък - с 2%,
- риба и рибни продукти - с 1,4%,
- пресни млека - с 0,9%,
- пресни и замразени плодове - с 15,8%,
- моркови - с 1,4%,
- зрял боб - с 2,8%,
- леща - с 3,2%,
- сушени плодове, ядки и семена - с 1,3%,
- сладолед - с 1,7%,
- картофи и картофени продукти - със 7,1%,
- алкохолни напитки - с 2,5%,
- безалкохолни напитки - с 2,6%,
- тютюневи изделия - с 3,4%.
Намалели са цените на:
- сирене - с 1%,
- гъби - с 5,9%,
- краставици - с 51,2%,
- зелен лук, чесън и праз - с 19,3%,
- листни зеленчуци и репички - с 18,9%,
- домати - с 3,0%,
- зеле - с 27,6%.
В групите на нехранителните стоки и услугите през май са се увеличили цените на:
- мъжки костюми - с 2,8%,
- дамски костюми - с 3,7%,
- обувки - общо - с 1.8%,
- наеми за жилища - с 1.3%,
- събиране и изхвърляне на битови отпадъци - с 1.0%,
- течни горива за битови нужди - с 28.1%,
- газообразни горива за битови нужди - с 0.6%,
- въглища и други твърди горива - с 2.8%,
- автомобилен бензин А95Н - с 6.6%,
- автомобилен бензин А98Н - с 5.7%,
- газ пропан-бутан- с 2.8%,
- дизелово гориво - със 7.6%,
- автобусен междуселищен транспорт - с 2.2%,
- вътрешноселищен обществен транспорт - с 2.3%,
- услуги в кина, театри и други - с 4.5%.
Намаление е регистрирано при:
- отоплителни уреди - с 1,2%,
-градинарство и цветарство - с 1,5%,
-телефони, телефакси и подобни апарати - с 1,9%,
-комплексни услуги за почивка и туристически пътувания - с 2,6%.
Според хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ) за май 2008 г. спрямо април с.г. Е 100,9%, т.е. инфлацията е 0,9%. Средното относително нарастване на потребителските цени от началото на годината (май 2008 спрямо декември 2007 г.) е 5,2%, а за май 2008 г. при база май 2007 г. е 14,0%.
Според ХИПЦ през май спрямо април цените на стоките и услугите в
потребителските групи са се променили, както следва:
- хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 0,5%;
- алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 3,2%;
- облекло и обувки - увеличение с 1,2%;
- жилища (наеми, текущ ремонт и поддържане), вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 0,4%;
- жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно
поддържане на дома - увеличение с 0,4%;
- транспорт - увеличение с 3,2%;
- съобщения - намаление с 0,1%;
- ресторанти и хотели - увеличение с 0,6%.
Индексът на потребителските цени (ИПЦ) е официален измерител на
инфлацията в у нас. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства.
Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.
Хармонизираният индекс на потребителските цени (ХИПЦ) е сравнима мярка на инфлацията на страните от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната.
ХИПЦ, както и ИПЦ, измерва общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла.
ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната.
Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. ХИПЦ в година t се изчислява с тегла от година t - 3.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!