130 хил. тона рекламни брошури минават годишно през пощенските кутии във Франция. Доста са хората, които силно се дразнят от тази форма на реклама.
Оказва се, че един от най-големите разпространители на листовки е филиал на държавните пощи. Фактът е показателен колко трудна е битката.
Някои граждани са решили проблема, като са залепили на пощенските си кутии надпис: "Не на рекламата!". Има и такива, които официално и открито водят борба срещу рекламните брошури.
Един от тях е Жан-Кристоф Вандевелд от Движението за борба срещу рекламната агресия. Той споделя, че годишно 18 млрд. листовки се разпращат по пощите. Това прави 40 кг хартия на семейство годишно.
Трябва да се знае, че за производството на тон хартия се отсичат десетина дървета.
Ако смятаме, че 100% от французите отказват да получават такива брошури, ще бъдат икономисани близо 40 хил. т хартия и така ще бъдат спасени 400 хил. дървета.
Освен с дърветата има и други екологични проблеми. За да се правят брошури е нужда вода, електричество, използват се хлор и тежки метали, които се съдържат в мастилото.
Екологичните последици са основна причина да се борим срещу брошурите, споделя Жан-Кристоф, според когото правителството не прави достатъчно, за да ограничи разпространението на рекламни листовки.
Единствената инициатива е била на екоминистерството, което през 2004 г. раздаде 3 млн. стикери с надпис: "Не на рекламата!". Според проучване едва 3-4% от домакинствата са ги залепили на пощенските си кутии.
От Движението за борба срещу рекламните брошури настояват да има глоби, ако в пощенска кутия, върху която има предупреждение, все пак бъдат пуснати листовки.
Освен това изискват на дистрибуторите да бъде наложена такса, средствата от която ще отиват за събирането и рециклирането на хартията от брошурите.
Споменатият филиал на пощите, който е основен дистрибутор на рекламни брошури, опонира с цифри:
осем от десет французи искат да получават рекламни материали - листовки, каталози и пр.
"Медиапост" например е определила строги правила за своите дистрибутори. Според нейния генерален директор Натали Андрийо няма смисъл да се изпраща брошура на някой, който не я иска. Затова те пускат само в тези кутии, където няма предупредителни надписи.
У нас сравнително отскоро рекламните листовки и брошури започнаха да пълнят пощенските кутии.
Големите вериги хипермаркети разчитат на тях да "зарибяват" своите клиенти с промоции и да стимулират пазаруването.
При верига като "Метро" това е клиентска поща, която спира щом клиентът спре да пазарува в магазините им. Разпращането й се възстановява, ако човек започне отново да посещава търговската верига.
Рекламните брошури на хипермаркетите предлагат възможност клиентите да се осведомят за продуктите, защото магазините са отдалечени.
Рекламни оферти всеки ден се появяват и в електронната ни поща. Някои от потенциалните клиенти не ги четат изобщо и бързат да ги изпратят в кошчето.
Според специалистите обаче това е само началото на лавината, която ще ни залива постоянно. Те определят брошурите като удобни и полезни за по-зрелите купувачи като ги насочват към търсените от тях неща.
Рекламните листовки се явяват и като допълнително маркетингово средство за множество фирми.
Част от компаниите използват скрити трикове.
Твърдението "най-ниски цени" е един от най-често използваните, отбелязват от Комисията по търговия и защита на потребителите.
Друг пример: рекламна листовка на кабелен оператор обещава на потребителите достъп до огромен брой канали и безплатно включване в интернет, а всъщност предоставените програми са много по-малко и за интернет се заплаща допълнително.
Има и скрити противоречия.
Разпространяват се рекламни листовки на верига магазини с обявени промоционални цени, оформени с набиващи се на очи шрифт, а в същото време в малки карета със ситни букви, се съобщава, че фирмата си запазва правото да промени цените или не носи отговорност за печатни грешки.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!