"Стандард енд Пуърс" повиши дългосрочния кредитен рейтинг на София от ВВ на ВВ+ заради растящите приходи и подобрено изпълнение на бюджета, съобщиха от общината. Перспективата е стабилна.
Рейтингът на българската столица се ограничава от ниската финансова гъвкавост на града, причинена от силната зависимост от трансфери от правителството и силния държавен контрол върху приходите и разходите, все още сравнително неустойчивите финансови показатели и високите нужди от финансиране за инфраструктура, обясняват от рейтинговата агенция.
Тези фактори обаче частично се смекчават от високия икономически ръст, който води до растящи приходи и подобряващи се оперативни показатели - и благоприятния дългов профил, смятат от "Стандард енд Пуърс".
Според агенцията финансовата гъвкавост на града се ограничава от държавния контрол върху повечето приходи, но има тенденция към постепенно разширяване на местното самоуправление благодарение на планираната децентрализация, с която ще се делегират права на общините по събирането и управлението на местни данъци и такси.
Положението на София като столица и политически, финансов и културен център дава като резултат сравнително висок икономически растеж, обясняват от "Стандарт енд Пуърс".
Общината произвежда около 29% от БВП на страната и привлича почти 60% от всички преки чуждестранни инвестиции в България.
За периода 2006-2008 г. реалният ръст на БВП ще остане в рамките на 5,5-6% годишно. След тригодишно влошаване през 2006-а изпълнението на бюджета се е подобрило, като се наблюдава около 7% оперативен излишък от оперативните приходи и общо почти балансиран бюджет.
Това обръщане на средносрочната тенденция на развитие е резултат най-вече от непланирани субсидии от държавния бюджет и повишаването на имуществените данъци.
Средносрочно обаче оперативният излишък ще остане нисък, на нива 3-5% от оперативните приходи, сочат от рейтинговата агенция.
През 2007-2009 г. планираното ускоряване на така нужната инфраструктурна инвестиционна програма, особено по отношение на сметосъбирането и извозването, е възможно да увеличи общия дефицит до около 10% от общите приходи.
Въпреки че общината планира да увеличи прекия дълг до 50% от оперативните приходи до 2009 г., благоприятният дългов профил е в подкрепа на кредитоспособността на града.
Дългите срокове на падеж и профили на амортизация ще спомогнат обслужването на дълга да се поддържа под 5% от общите приходи в средносрочен план.
Ликвидността на София е на средно ниво. Паричните остатъци без ограничения в разходването надвишават годишното обслужване на дълга.
Перспектива
Стабилната перспектива отразява очакването ни, че сравнително високият икономически ръст на София ще смекчи натиска от извършване на разходи, произтичащ от високото търсене на инфраструктурни и обществени услуги, обясняват от "Стандард енд Пуърс".
В рейтинга е заложено постепенното натрупване на пряк дълг до 50% от оперативните приходи до 2009 г., в очакване на инвестиционните грантове, свързани с присъединяването към ЕС.
Ако постепенната децентрализация, съчетана с по-добра прозрачност върху финансовата политика на общината, доведат до дългосрочна стабилност на засилващите се финансови показатели, перспективата може да бъде променена на "положителна".
Обратно, недостигът на държавни субсидии и растящите оперативни разходи на общинските предприятия, водещи до влошаване на оперативния баланс, биха подложили рейтинга на изпитание, предупреждават от "Стандард енд Пуърс".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!