Кариерата му започва през 1955 г. след завършване с отличен на консерваторията в Москва. На българска сцена дебютира през 1956 г. като Дон Базилио от "Севилския бръснар" на Росини - една от ролите, които ще бъдат коронни в неговата бляскава кариера.
Николай Гяуров изпълнява арии от "Дон Жуан" на Моцарт, "Фауст" на Гуно, "Манон" на Масне, "Хугеноти" на Майербер, "Кармен" на Бизе, "Иван Сусанин" на Глинка, "Демон" на Рубинщайн, "Йоланта" на Чайковски, "Княз Игор" на Бородин, "Садко" на Римски-Корсаков, "Борис Годунов" на Мусоргски, "Евгений Онегин" на Чайковски и "Алеко" на Рахманинов и др.
Носител е на най-престижните български награди, певец и оперен артист със световно признание от всички големи сцени.
Талантът на Гяуров е открит случайно от композитора Петко Стайнов, който го чува да пее като войник, но след това той се превръща в изпълнител, който променя оперното изкуство, допълва българската редакция на Би Би Си (BBC.bg). Хората, работили с него, отбелязват не само гласа и певческите му дарования, но и актьорския му талант.
"Бас номер едно на планетата", "цар на басите", "наследник на Орфей" са само някои от оценките за него. Българският певец поема целия басов репетоар в Миланската скала от сезон 1959-1960 г. и пресъздава всички централни образи от италианския и руския репертоар.
"Изкуството ми би имало смисъл, ако може да покаже на чужденците, че страната ни притежава култура, заслужаваща уважение", казва певецът за България.
Софийската опера планираше честване на 75-годишния му юбилей за пролетта на 2005 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!