Б лизо 200 000 автомобила в България все още се движат със стари номера, каза в интервю за БТА полковник Алекси Стратиев - началник на направление "Пътна полиция" към Национална служба "Полиция".
Това означава, че до края на май, когато е крайният срок за смяна на табелите, на ден през пунктовете на КАТ трябва да минават по над 6000 коли.
Пикът за смяна на номерата е бил през март, когато първоначално беше крайният срок. Тогава на ден са минавали по 7500 автомобила на ден, обобщи Стратиев. Така на практика през март са обработени толкова коли, колкото през януари и февруари заедно.
Капацитетът на пунктовете на КАТ при нормален темп на работа е 1500 коли на ден. С изключение на София във всички останали региони са били направени други допълнителни пунктове.
В някои региони в страната служители на КАТ били изпратени в малки градчета, където има районни полицейски управления и там на определени дати са сменяли номера.
Според Сратиев в София не може да стане така, защото изграждането на нова база като временна инвестиция не е нужна.
Ако наши служители или колеги вземат пари, за да уредят някого с по-бърза пререгистрация, това е чиста форма на корупция и тези хора нямат място в МВР, каза Стратиев, но допълни, че засега няма такива случаи и сигнали.
След влизането в ЕС няма да има повече промени на номерата, обясни Стратиев. Сегашната промяна била съгласувана още през 2000 г. с ЕС и
отговарят на всички изисквания, директиви и препоръки.
Автомобилите, които не са пререгистрирани, ще бъдат спирани от движение. След крайния срок могат да се подменят табели, но не бива да се карат колите със старите номера. Трябва да се отиде в КАТ, където се издава временен документ за колата за няколко дни, през които номерът й трябва да бъде сменен, поясни Стратиев.
Според Стратиев е възможно след години, ако ЕС реши, на документите за управление на автомобили да бъде слаган чип с биометрични данни. Сега българските книжки се признават навсякъде в страните, които членуват в т.нар. "Виенска конвенция".
В някои страни вече не се държат нови изпити, за да може да се кара кола с български документ - такива са Испания и Италия. Предстои подписването на спогодба с Гърция, където в момента, за да си изкара местна книжка, всеки българин държи изпит.