Д ържавната агенция по туризъм пак подходи по странен начин - този път в избора си на компания, която да изгради националния щанд на България на най-големите и престижни туристически изложения до края на тази и през следващата година.
Само няколко месеца след като през пролетта новото ръководство на агенцията в лицето на Марио ал Джибури развали договора с рекламна агенция "Нойзи дизайн и реклама", сега същата компания отново е избрана да изгради щандовете на страната.
Изборът на рекламната агенция е заради евтината оферта, която е предложила, въпреки че проектът й беше класиран на предпоследно място по креативност.
"Получихме писмо, с което от агенцията ни информират, че сме победители в конкурса за националния щанд", заяви пред "Дневник" управителят на "Нойзи дизайн и реклама" Росен Кръстев.
Компанията ще представя България на туристическата борса в Лондон през тази година, а през следващата - и на международните изложения в Щутгарт (през януари), Мадрид (в началото на февруари), Берлин (през март) и в Москва и Киев (също през март).
От агенцията по туризъм също потвърдиха, че са направили своя окончателен избор, но договорът още не е подписан. Това ще стане, след като председателят Марио ал Джибури, който в момента не е в България, се завърне в София.
Самият Джибури, след като стана председател на агенцията, развали договора с "Нойзи дизайн и реклама",
защото не беше доволен от дизайна и от техническото изпълнение на поръчката. Дотогава компанията беше изградила щандовете на България на три от най-важните туристически изложения - в Берлин, Москва и Киев.
Заради борсата в Берлин компанията беше глобена с 44 хил. лв., защото не достави три екрана, които да рекламират страната. Тогава Росен Кръстев обясни, че технологично е нямало как да бъдат доставени телевизорите, защото компанията е избрана за изпълнител две седмици преди борсата.
След като "скъса" с "Нойзи", агенцията по туризма обяви нов конкурс. Този път той се проведе в две части, като целта на първата бе да се оцени оригиналността на предложенията.
Този етап "Нойзи дизайн и реклама" завърши на предпоследно място. На първо място беше класиран проектът на рекламна агенция "Креа", която според фирмения регистър ДАКСИ е собственост на Красимир Гергов и двама негови съдружници.
На второ място остана проектът на "Международен панаир Пловдив", а на последно, след този на "Нойзи" - на рекламната компания "Юрапел комюникейшънс". Още на този етап
агенцията "стимулира" компаниите с парични награди
като най-високата беше 3 хил. лв.
На втория етап от конкурса компаниите представиха и финансовите си предложения за изграждането на щандовете. Според предварително обявените критерии от агенцията по туризма цената трябваше да формира 40% от оценката за избор на победител, 30% от функционалността на щанда и 30 на сто от креативността.
От ведомството не пожелаха да обявят финансовото предложение на "Нойзи дизайн и реклама" преди подписването на договора, нито обясниха предимствата на победителя от гледна точка на функционалността.
За сравнение през миналата година, когато компанията беше избрана пак заради най-евтината си оферта, националните щандове се изградиха за малко над 500 хил. лв.
Ние може да оптимизираме разходите, защото в същите туристически борси ще
изграждаме националните щандове на Русия и Украйна,
посочи Кръстев, който също отбеляза като предимство за фирмата ниската оферта.
От агенцията по туризъм пък заявиха, че при решението си комисията се е водила само по критериите на конкурса и не е взела под внимание факта, че преди няколко месеца е бил развален договор със същата компания за същата дейност.
Застраховката от нов провал сега била устна гаранция, че този път победителят ще изпълни коректно проекта, с който е кандидатствал.
Как може да се изгражда представителен щанд на България с минимални средства, контрираха останалите участници в конкурса пред "Дневник".
Засега никоя от отпадналите фирми не вижда смисъл да обжалва, защото първата борса е след по-малко от месец и няма дори теоретична възможност да се избере нов победител и той да успее в срок.
Според шефа на "Международен панаир Пловдив" Йордан Радев конкурсът е преминал при неясни правила. "Защо трябваше първо да ни оценяват по креативност, след като накрая избраха най-евтиния проект", попита Радев.
По думите му драстичните разлики в ценовите оферти на участниците били за сметка на качеството. "Агенцията за поредна година демонстрира хаос", констатира Радев.
Агенцията организира нов конкурс, защото не харесваше визията на старите щандове, а сега пак избра най-евтината оферта, коментираха от компанията с най-креативен дизайн на проекта - "Креа". "Става въпрос за визията на България и е логично да се дадат повече пари, ако искаме страната да се представи добре", посочи и Илияна Неделчева от "Юрапел комюникейшънс".
Вечният победител
Според информационната система ДАКСИ "Нойзи дизайн и реклама" е собственост на Росен Кръстев и на Симона Стоянова. Кръстев, който има по-голям дял в агенцията, е съсобственик в още компании в рекламния бизнес - рекламна агенция "Нойзи", "Идо стил" и др. Дейността на повечето от тях е свързана предимно с външна реклама, печат и др.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!