С лънцето никога не залязва върху империята "Еф Ейч Ем" (FHM).
Това послание посреща потребителите от 30 държави в международния сайт на мъжкото списание "Еф Ейч Ем". От края на годината той ще посреща и българските читатели.
Очаква се списанието с тираж 45 млн. копия и приходи от 100 млн. паунда годишно да стартира на български език през ноември. Собственост е на компанията Emap, която е сред лидерите на медийния пазар в Европа. Освен списания тя притежава вериги от радиостанции, тв канали, както и сериозен бизнес в областта на събитийния мениджмънт. През 2005 г. Emap купи рекламния фестивал в Кан - най-бляскавото събиране на индустрията в света. За да обявят старта на списанието, в България дойдоха Крис Мууни - редакционен директор, и Марк Биърд - мениджър "Международно бизнес развитие" на "Еф Ейч Ем Интернешънъл" (вж. интервюто).
Компанията, която ще разпространява "Еф Ейч Ем" в България, е Independent Publishing Group. Според издателя от българска страна Сергей Матеев първоначалният тираж ще бъде в рамките на 20-25 хил. копия. Цената ще бъде същата като на преките конкуренти на списанието на българския пазар - "Плейбой" и "Максим", тоест около 5 лв.
"Ние сме нова компания, това е първият ни проект. Виждаме перспектива в сектора, както и въобще в списанията. Рекламните бюджети са концентрирани в телевизията просто защото няма достатъчно избор на пазара за рекламодателите", казва Матеев. Регистрацията на компанията все още не е публикувана в електронните регистри, но се говори, че зад Independent Publishing Group стои собственикът на медиашопа ZAC Добромир Дочев, който не пожела да потвърди или отрече участието си.
Стартирането на "Еф Ейч Ем" със сигурност ще увеличи конкуренцията на пазара на мъжки списания, който дълги години беше пренебрегван от издателите. В момента на него доминират "Плейбой" и "Максим", единственият трети избор е "Клуб М".
"Добре е, че на пазара ще дойдат нови списания. От една страна, това ще отвори рекламодателите към печатните издания, от друга страна, добре е да има конкуренция между тях на база качеството на материалите. Все пак обаче нещата се случват прекалено бързо за малък пазар като нашия. Разбира се, че той ще се развива и ще идват нови издания, но това трябва да става постепенно", казва изпълнителният директор на "Атика медия България" Милко Стоименов. "Атика" издава "Плейбой" и "Максим". До края на годината се очаква да стартира още едно мъжко списание - италианското "Макс" (Max) и по-консервативното "Ескуайър" (Esquire).
Крис Мууни и Марк Биърд: "Еф Ейч Ем" ще победи "Максим"
- Как избрахте българските си партньори?
Мууни: Търсим партньори, които разбират пазара. Говорихме с много компании в България и накрая решихме да дадем лиценз на тази ("Индипендънт пъблишинг груп"). Освен това издаваме "Еф Ейч Ем" във всички страни около България - имаме издание в Турция, Гърция и Румъния, заедно с българското в края на годината ще стартира и това в Сърбия.
Биърд: Те бяха много настойчиви, освен това компанията предлага и много добри рекламни условия. Много се говори за падането на тиражите на списанията.
- Защо решихте да стартирате ново издание в България?
Мууни: Във Великобритания месечните списания наистина изпитват трудности. Но международният бизнес на "Еф Ейч Ем", който е отделен от този във Великобритания, се развива много добре. Ние избираме нови пазари, на които списанията процъфтяват и откакто сме стъпили на тях, отчитаме ръст в тиражите всяка година. Наистина имаме известни проблеми във Великобритания, но основното предимство на "Еф Ейч Ем" е, че то вече не е само списание. "Еф Ейч Ем" е марка, която във Великобритания предлага уебсайт, съдържание за мобилни телефони, тв канал и списание.
Приходите от уебсайта нараснаха миналата година с 30%, FHM Mobile TV е най-успешният мобилен тв канал в Англия, музикалният ни канал също се представя много добре. Така че нашата стратегия е да разширяваме марката си към новите медии. Международната ни стратегия също следва подобен ритъм, така че ние стартираме "Еф Ейч Ем" тук в края на годината, но имаме планове да разширим дейността си в посока на мобилните телефони, уебсайт и евентуално телевизия.
- Предвиждате ли специална подготовка на българския екип?
Мууни: Редакционният екип ще дойде в Лондон и ще прекара известно време с мен и екипа на "Еф Ейч Ем"-Лондон. Освен това редовно провеждаме едно глобално и няколко регионални събирания с изданията ни по света, където редакторите обсъждат помежду си добрите и лошите си попадения.
Биърд: Освен това Emap изпраща хора, които да помагат в различните страни. Аз например прекарах две години в Южна Африка, където екипът нямаше опит в преценяването на тиража и организирането на дистрибуцията.
- Как преценявате конкуренцията си на пазара?
Мууни: Най-големият ни глобален конкурент е "Максив". Ние се конкурираме с тях общо на 13 пазара по света и имаме по-големи тиражи на 11 от тях. Смятам, че това говори достатъчно какво мислим по отношение на конкуренцията. Но мисля, че никога не може да си позволиш да си незаинтересуван от конкуренцията си. Ние винаги ще се опитваме да сме по-добри и по-забавни.
- Emap планира ли други проекти в България?
Мууни: Винаги сме отворени към нови възможности за развитие на международните ни марки. Засега изчакваме да видим как ще тръгне "Еф Ейч Ем".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!