Пл ледният му спектакъл "История на окото" по Батай, копродукция между френския театър "Манифактур" и фондация "Концепция за театър" бе
възприет от някои като връх на перверзията. Премиерните представления в салона на Сатиричния театър обаче показаха, че освен мръсни думички,
писани в края на 20-те години и превърнали се в класика на сюрреалистичната литература, евтин танц със скелет и свенливо показана женска гръд на
финала, нищо друго не смути модерния човек от края на XX век. Напротив, коктейлът от красиви актриси, сексуални намеци и мръсни думички се оказа примамлив както за естетите, така и за широката публика. "История на окото" на Иван Станев показва, че българинът обича да слуша за
"полов акт", "пишкане", "изпразване" и т.н . Нещо повече, харесва му откритото богохулство. Но, внимание! Богохулството е на автора Батай,
не на екипа, който добросъвестно изговаря текста на еретичната книжка. Ако оценяваме сериозно това представление, то е чиста проба "литературен театър", в който действията се свеждат до естетическото илюстриране на инструменталния секс, няколко по-разюздани танца, един
скелет, една целувка и няколко еротични знака, които великолепните актриси небрежно подхвърлят към зрителната зала. По немски дисциплиниран е спектакълът на Иван Станев. Той носи своята
образна култура и внимателно вглеждане в текста. А текстът е такъв, какъвто го е създал самият Батай - поетичен, но провокативен. Този текст е
тест за интелигентност. Уви, не всеки от публиката може да го издържи!
РЕЖИСЬОРЪТ:
"Историята на това представление е много дълга. Преди няколко години ръководството на театър "София" в лицето на директорката Доротея
Тончева спря спектакъла от гастрол в Нитра. От друга страна в българската преса , по-специално във вестниците "Труд" и "24 часа" се
появиха статии за представлението "Дон Жуан в ада" на един много долен български език. Не знам как преодолях тогавашния отзвук без да бъда
агресивен...
След провал на българска сцена, реших да продължа Живота на "История на окото" в чужбина. Благодарение на чуждестранните ми контакти намерих
добро домакинство в лицето на фестивала в Нанси. Така реших да се върна към текста на Батай. Това ми се случва за първи път. Обикновено избягвам
да се връщам към текстове, личности, с които вече съм работил. Но цялата агресия от спирането на спектакъла ми в България ме провокира да
продължа. Така събрах трупа от български актьори и направихме само "История на окото" във Франция. Беше изключително забавно преживяване.
Французите и до днес се притесняват от този текст. На тях представлението им се стори ведро, дори смешно. Жалко, че в България реакциите Към текста на Батай и моето представление продължават да бъдат, в някои медии не знам как да ги
нарека, меко Казано примитивни...."
АКТЬОРИТЕ
Станислава Армутлиева
"Само Иван Станев се опита да ме върне в театъра. Аз лично се поддадох, защото работата с Иван ме интересува. Защото проблемите,които той се
опитва да разгадае за себе си, са и мои лични проблеми."
Явор Гърдев
"Актьорът е човек, който се оставя в ръцете на някой друг. Когато участваш с рефлексията на режисьор, в един спектакъл, в който трябва да
играеш, ти блокираш изцяло и не можеш нищо да направиш. Затова и за мен тази работа беше много интересна, най вече с тази провокация."
Представления на Иван Станев
България
"Любовта към трите портокала" - Ловеч, 1983 г.
"Алхимия на скръбта" - Ловеч - 1984 г.
- "Раната Войцек" - театър "София" - 1986 г.
- "Дон Жуан в ада" - театър "София" - 1997 г.
- "История на окото" - Сатиричен театър 1999 г.
Германия
- "Престъпление и наказание" - 1990 г.
"Хермафродитус" - 1992 г.
- "Чайка"-1994 г.
"Лека нощ, госпожици" - 1998 г.
Очаквайте в страница "Сцена" рубриките:
- "Ново лице" - представяне на млад актьор, режисьор, сценограф, които са
направили първите си успешни стъпки на професионална сцена
- "Профил" - портрет на известен театрален творец, който празнува юбилей и
или е направил роля-събитие през седмицата
- "Фестивали" - кои са големите фестивали у нас и в чужбина с участието на
български театрали
Скандалът Батай не се състоя
Авторът е българин - режисьорът Иван Станев, който от 15 години Живее в Германия. Инцидентите му завръщания всеки път скандализираха българската публика - кога с голи мъже, боядисани с Кафява боя. Кога с разголена женска гръд. И толкоз!
2 юли 1999, 10:00
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!