С амо през януари продажбите на нови автомобили в Европа са спаднали с 29% в сравнение със същия месец на предходната година. Нито една страна членка на ЕС не е пощадена от спада в продажбите.
В град Питещ, разположен на 120 км северозападно от Букурещ, "Рено" произвежда популярна и в България "Дачия Логан", но кризата стана причина на няколко пъти предприятието да спира работа за известно време.
Първите признаци на кризата започнаха да се усещат в Питещ в края на 2008-а. Сериозен спад в продажбите на "Дачия" се усети през последното тримесечие на годината и за да ограничи броя на вече произведените, но непродадени автомобили, от компанията решиха да забавят произведствения ритъм.
За първи път през ноември бе обявено 15-дневно прекратяване на работата в производството. През декември и през януари ситуацията се повтори и до момента има вече натрупани 40 дни без работа, което сериозно тревожи служителите на "Дачия".
Ето какво споделя Адриан Сергиу: "В началото намирахме това за нещо нормално, тъй като смятахме, че е временно. Затова и го приемахме. Ето, че сега се носят слухове, че през следващия месец ще работим само седмица. Всички се надяваме, че това положение няма да продължи дълго."
До преди началото на кризата капацитетът на завода е бил 200 автомобила на ден. Днес обаче трудно се достига бройката от 50. Ако ситуацията не се подобри, през март се очаква между 3000 и 4000 души да останат без работа.
А за страна като Румъния, където автомобилната индустрия осигурява работа за 200 хил. души, това е много лош сигнал.
Положението в Испания е още по-драматично от това в Румъния. Според синдикатите възможно е между 60 хил. и 70 хил. души да останат без работа в автомобилната индустрия, която дава 10% от БВП на страната.
Най-засегнат е районът около Барселона. За последните три месеца 1689 служители на завода на "Нисан" са останали без работа. До юни 4500 служители в завода на "Сеат", отново край Барселона, също ще останат на улицата.
За съжаление, списъкът с подобни примери е огромен и хората, които ще останат без работа или вече са уволнени, са десетки хиляди. Редица каталунски градове живеят изключително от автомобилната индустрия и ако положението не престане да се влошава, ще настъпи истинска катастрофа, чиито размери никой не може да предвиди.
Синдикалните протести се превръщат вече в ежедневие, а за полицията става все по-трудно да овладява растящото социално напрежение.
У нас автомобилостроенето не е самостоятелен отрасъл. Като част от машиностроенето, автомобилостроенето е свързано с износ. Това се случва, защото още от началото на 60-те години насам първо "Фиат", а след тях "Рено", "Хюндай", "Шкода", "Роувър" идват и си отиват разочаровани.
Някои от автомобилостроителите пренасочват усилията си към съседна Румъния, а в България няколко фирми стават подизпълнители на големи производители.
Прогнозите сочат, че в близките месеци малкото останали машиностроителни заводи ще се сринат и всички тези фирми, обвързани с автомобилостроенето, ще започнат да отпадат от пазара.
Фирмата в Добрич, която изработва кожени седалки за автомобилите на БМВ, приключва с поръчките. След това идва неизвестността, защото техният единствен клиент е именно германската компания.
Плевенската фирма "Метаком" и шуменската "Мадара" са в същото положение като подизпълнители на големи клиенти. Поръчките им от страна на "КаМаз" намаляват, след като производителят на камиони съкрати производството си с 60%.
Изходът е в приемане на малки поръчки за нови клиенти. С процеса на задълбочаване на кризата експертите в бранша смятат, че повечето предприятия ще заложат на нискосерийно производство.
Има и добри новини. Тази пролет, когато се очаква кризата да засегне най-осезаемо България, японското правителство стартира дейността на нов завод за кабелни снопове за автомобилостроенето край Ямбол.
Има подписан сертификат за българо-китайска инвестиция в областта на автомобилостроенето в размер на 100 млн. лв. За подобна сделка има реално икономическо основание.
Без отношение към българо-китайската инвестиция преди няколко години немският професор Харалд Лешке, бивш кадър на "Мерцедес Бенц" изчисли, че ако се провеждат коли у нас, ще излиза по-евтино, отколкото в Китай.
В същото време противно на кризата, продажбите на коли не намаляват драстично, дори бележат увеличение в сравнение с предходни години, сочат данните на Съюза на вносители на автомобили. Статистиката показва, че до края на 2008 г. у нас са купени 53 812 нови автомобила.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!