Тг годишното Женевско автомобилно изложение не предложи много премиери сред най-популярните автомобилни класове, но пък за сметка на това автомобилната общественост бе изненадана с някои изключително интересни нови модели сред спортните возила от най-висок клас. Най-силно впечатление сред тях направи Pagani Zonda Roadstеr. Всъщност това не е нищо повече освен открит вариант на известната суперспортна резачка. Този космически автомобил е разработен от италинския дизайнер и основател на фирмата Хорацио Пагани. Предвижда се Pagani Zonda Roadster да се произведе в изключително ограничена серия от около 40 автомобила. От затвореният вариант на Zonda досега бял свят са видели 32 бройки, всяка от които е продадена за около 350 хил. евро. Все още има много неясноти относно производството на Pagani Zonda Roadster. Не е ясно кога точно ще бъдат произведени тези четирдесет кабриолета нито на каква цена ще бъдат пуснати на пазара. Единственото абсолютно сигурно нещо е, че италианската резачка ще е оборудвана с двигател проектиран от спортното подразделенне на
Mercedes-Benz, AMG.
Сърцето на расовия спортист е с работен обем 7.3 литра. 7300-те куб.см. са разделени (разбира се равномерно) между осем цилиндъра. Огромният двигател не е оборудван с все по-широко използваните и от Mercedes и от AMG турбокомпресори. Той е атмосферен и въпреки липсата на нагнетатели развива чудовищните 550 к.с. Максималният въртящ момент е също толкова впечатляващ- 750- Nm.
С подобен огромен двигател дори танк би имал впечатляващи скоростни и динамични характеристики, а какво остава за суперспортен, двуместен автомобил с перфектна аеродинамика и тегло от
едва 1280 кг.
Динамичните показатели са феноменални. Стандартният спринт от място до 100 км/ч Pagani Zonda Roadster взема за 3.6 сек. Максималната скорост е не по-малко впечатляваща. Космическите 340 км/ч са напълно по силите на този уникален спортист.
Ниското тегло на Pagani Zonda се дължи на широката употреба на карбон при изработването на каросерията. Колкото и учудващо да е, тази особеност обаче оказва и някои негативни влияния върху пътното поведение на автомобила особено при висока скорост. Крайно леките автомобили стъпват по-несигурно върху пътното платно. Особеностите по отношение на аеродинамиката, както и голямата ширина и нисък център на тежестта помагат на суперспортните автомобили да нарушат в известна степен тази физична зависимост, но все пак са необходими и други конструктивни хитрини, за да се избегне това напълно. Ширината на гумите е важна не само за оптималното предаване на мощността към пътя, а и за повишаване на стабилността в завой. При конструирането на Pagani Zonda може да се каже, че Хорацио Пагани направо се е престарал в тази насока. Предните ?валяци? са с ширина 255 мм, а задните 345мм!!! За сигурността при шофиране или по-скоро пилотиране на този автомобил допринася и ABS-ът, а и първичният тракшънконтрол.
По подобие на закрития си брат и Pagani Zonda Roadster трябва да се произвежда ръчно в работилница край Модена, Италия. Съвсем естествено е, че за цената, на която ще се предлага клиентите ще трябва да бъдат максимално задоволени. Именно затова на всеки кандидат-купувач се предлага възможността сам да избере вътрешното оформление на кокпита. На разположение са всякакави глезотии като например редки видове кожа, апликации от карбон и алуминий. Никой не може да скрие, че Pagani Zonda е автомобил за индивидуалисти, както в откритата, така и в закритата си версия.
Силата на ентусиазма (Нова генерация)
Тазгодишното Женевско автомобилно изложение не предложи много премиери сред най-популярните автомобилни класове, но пък за сметка на това автомобилната общественост бе изненадана с някои изключително интересни нови модели сред спортните возила от най-висок клас.
10 април 2003, 12:54
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!