С ъвременните автомобилисти в Европа са изправени пред двойното предизвикателство: да опазват околната среда, но също така да пазят и портфейлите си...
Както в много други области, и тук Германия е сред лидерите.
Петер Максхюлен е инструктор по кормуване и изминава средно по 60 000 км на година. На фона на постоянно растящите цени на горивата той е
решил да кара автомобил с природен газ
Максхюлен пояснява, че цената е чувствително по-ниска, а се опазва и околната среда.
"За мен като човек, който кара много, е много по-рентабилно да използвам природен газ. Още повече, че в продължение на година не плащам нищо, тъй като зареждането на гориво се плаща от местния доставчик", разказва Петер.
Той е избрал да закупи по-скъп автомобил с около 1500 до 3500 евро, но има предимството да плаща почти три пъти по-евтино при зареждането с гориво.
Rhenag - местният доставчик в Зигбург, освен това е решил да допринесе за развитието на автомобилите с природен газ, като поеме разходите за една година на всички свои нови клиенти.
Така компанията от една страна окуражава начин на придвижване, който щади околната среда - емисиите на СО2 от автомобилите с природен газ са средно с 23% по-ниски от конвенционалните двигатели, а емисиите на азотен окис са намалени с 80%.
От друга страна, за нея това е възможност да увеличи пазарния си дял.
Засега предимно куриерски фирми използват автомобили с природен газ. Основна причина за малкия брой автомобили на частни лица, пригодени за работа с газ, е
недобре развитата мрежа от газостанции
На територията на Германия има общо 800 газостанции, което е крайно недостатъчно, ако се планира по-дълго пътуване.
От общо 43 млн регистрирани коли в Германия едва 70 000 се движат с природен газ, което е 0,2% от автомобилния парк. Предвиждат се обаче данъчни облекчения за собствениците на автомобили с природен газ.
В Швеция не горивото, а автомобилите се предлагат с финансов бонус. За да отговори на европейските ангажименти за намаляване на вредните емисии в атмосферата, шведското
правителство отпуска по 1000 евро на всеки закупил "чиста кола"
Инициативата стартира през април 2007 и ще приключи в края на декември 2009. През 2007 продажбите на "чисти" автомобили в Швеция са се увеличили с 49% в сравнение с 2006.
Освен тези 1000 евро, принос за нарасналите продажби имат и въведените такси за автомобилите, отделящи по-големи количества СО2, но също и съзнанието на шведите, които винаги са били загрижени за околната среда.
В момента около 18% от автомобилите на частни лица в страната влизат в категорията "чисти". Големият интерес към този тип автомобили обаче ще доведе до много по-големи разходи на правителството.
В България само по-ниските цени на метана в сравнение с тези на бензините могат да накарат шофьорите да зареждат с екологично чисто гориво.
Много малка част от водачите се замислят за замърсяването, което причиняват автомобилите. Но икономическите причини - драстичното увеличение на цените на бензините, може да има известен екологичен ефект.
Колите, които се движат на метан се увеличават. През 2005 г. колите, които караха с по-евтино гориво бяха 5000, а сега са над 12 000.
Метанът се превръща в ново алтернативно гориво. Проблемът за повечето шофьори е, че трябва да сложат
специална газова уредба, инсталирането на която е скъпо
Тези, на които им предстои да си купят кола, имат избор. Големите автомобилни компании вече вграждат като опция уредба за работа с метан при заводското производство на колите.
За да може обаче да има сериозно преобръщане на съотношение между бензин и метан в масовия транспорт, трябва да има и държавна политика в тази насока.
Няма данъчни облекчения за хибридните коли, които карат с различни горива, както е в други европейски страни.
На българския пазар от две години например се продава популярният хибридния модел "Тойота Приус", а отскоро и луксозната марка "Лексус" се предлага в такъв вариант. Третият хибриден модел, който се продава у нас, отново е японски - "Хонда Сивик".
Броят на закупените такива коли обаче не е голям - 92
Надеждите за по-малко автомобилно замърсяване се възлагат на биодизела. Прогнозите на Агенцията за енергийна ефективност са за 14-кратно увеличение на производството на биодизел само в рамките на настоящата година.
Няколко бензиностанции продават биодизел, но има шофьори, които недоволстват. Те съветват своите колеги, които искат да преминат на биодизел, да сменят задължително горивния филтър, защото в горивото се съдържа парафин.
Все пак прогнозите са, че биодизелът ще стане хит и България. Не случайно много фирми проявяват интерес към производството на екологичното гориво.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!