На Земята няма вещество, което да е по-важно за хората и за живота от обикновената вода и в същото време няма друго такова вещество, в чиито свойства да има толкова противоречия и аномалии. Тя е необикновено и обикновено вещество. Близо 3/4 от повърхността на Земята е заета от океани и морета.
Климатът на планетата зависи от водата. Водата е нашият живот. Изчезне ли и ние и целият живот свършва. Защо не алармираме от най-високо ниво до сламена колибка за глобалните проблеми, които сами си създадохме? Никой няма да бъде защитен приоритетно от изчезването на водата и респективно негативните резулати от това. Не трябва да мислим, че някой друг ще се погрижи за решаването на нашите проблеми, а ние да се скрием и да наблюдаваме безучастно, докато някой пречисти въздуха, спре сечта на горите или ни осигури жизненонеобходимата чиста вода. Защо да говорим (пишем) само за водата, като темата включва почвите, горите и въздуха?
Ако трябва да се обединим около една кауза и идея, добре – нека я наречем Вода, но да не забравяме, че всички живеем на Земята. Тя вече би изстинала и би се превърнала в безжизнен камък, ако нямаше вода. При нагряване поглъща топлина, а при изстиване я отдава и с това „изравнява” климата. От космически студ предпазват Земята тези молекули вода, които са разсеяни в атмосферата – в облаците и във вид на пари.
Водата е жизнено важно вещество и всички биохимични реакции във живите клетки са реакции във водни разтвори. Тя бива различна - течна, твърда и газообразна, прясна и солена, свободна и свързана.
Всичко, което написах по-горе бе в подкрепа на тезата, че всичко е вода и от нейните свойства и нашите грижи по опазването й, зависи дали ще оцелее или ще се погуби Животът. Нека в училищата се въведат часове с психолозите по религия (или човеколюбие), но не фанатична, а тази, която да ни възпитава в любов, доброта, приятелство, грижа за хората, животните и дърветата. Нека това бъдат часове по Човеколюбие и вяра в доброто. Така децата в училищна възраст вместо да стоят с часове безцелно пред компютрите и да се събират по детските площадки/градини, да пият бира, пушат цигари, да се дрогират, чупят люлките и са лош пример за подражание за по-малките, защото просто им е скучно и нямат какво да правят, да се възпитават по местоживеене или в квартала в положително отношение към водата, природата и хората. Приятелските отношения създадени и развити в училище ще се утвърдят, разрастнат и укрепнат по естествен начин, когато им се обясни, че заедно трябва и можем да направим необходимото за опазване на водата.
Много малко ще търсят случайни приятелства и запознанства в Интернет, защото ще бъдат с приятелите си дълго време. Лесно, бързо, близко ще е за всички – за преподавателя, за децата, за родителите, ако се интересуват от обратна връзка. Няма да забравя и плувния басейн. По график и в зависимост от напредъка на плувците, може да работи с почти уплътнено време за ученически групи. Разполагаме с достатъчно и добри треньори по плуване – те също могат да разказват за водата. Децата ни учат обикновено в кварталното училище. Нека и родителите (семействата) се включат в тези програми. Има множество дееспособни пенсионери, които биха помогнали и във възпитанието на децата ни в полза на опазването и съхранението на водата – мисля, че никак няма да е трудно, защото сме осъзнати и просто отрябва да го направим.
Може би ни липсва началото. Е, нека началото бъде просвещението, запознаването с проблема Вода и първите прости неща, които всеки от нас може да стори за решаването му. Да не хабим, да не разхищаваме, да не замърсяваме – това е най-лесното и просто предписание. Езикови програми – английски, немски, френски, руски, испански и допълнителни часове под форма на игри, проекти ще бъдат много интересни за децата, които с удоволствие изучават тези езици. Може да се дадат примери за реални действия предприети в други държави, които с лекота може да приложим и в България. Обучение по история в Музея, съчетано с древните обичаи и идеята за опазване, преклонение пред силата и грижи за водата биха възпитали децата в труд и патриотизъм.
Споменавам за всичко това, защото от едно болно общество се поражда и болна държава. Много грешки са допуснати и последствията са налице –сериозни и хронични заболявания още в ранна детска възраст. Мисля, че само здраво семейство, здрав обществен климат и много, но качествена работа с децата биха довели до подобряване на отношението към замърсяване на природата и водата. Ако си осигурим нормален човешки ресурс със здравомислещи млади хора, осъзнали резултатите от замърсяването на водата, нормални хора с интереси, мечти и копнежи, светлото бъдеще в чиста и щастлива България и Света, няма да е толкова далече. Не съм пророк, но по пътя, който вървим, не ни чака нищо добро…
Всеки, който се чувства добре подготвен в тази област може да дава и доброволен труд за Общината, за възпитанието или обучението на децата й. Всичко това ще бъде трудно, но не е непостижимо.
Не бива да се пренебрегват очевидно замърсени водоизточници, реки, езера, резултат от човешката дейност, безотговорност и промишлени предприятия и всякакъв вид индустрия. Дано по-скоро се приеме световна, държавна, общинска и личностна политика и да се контролира използването на водата. Виновни сме всички, че не сме помисяли за тежките последствия върху белите ни дробове, за множеството алергии, а по-късно и ракови заболявания.
Да се научим да събираме разделно отпадъците, да почистим и поддържаме в добра хигиена околоблоковите пространства, да не се примиряваме с тези, които изхвърлят боклуците си под терасите или около жилищата ни или около реките, морето и езерата. Още много проблеми мога да засегна, но нека спра дотук, а дано има повече хора, които да станат съпричастни и споделят подобни на моите идеи.
Като обикновен човек се опитвам да споделя мисли със знаещи, можещи, компетентни хора със сходни интереси, амбиции, за да има бързи решения и резултати в името на чистата вода. Моят призив е – бъдете добри, говорете с мили думи, обичайте се, обичайте водата, грижете се да я опазим чиста. Дайте пример на децата си, на съседа, на колегите, на съучениците си. Работа ЗАЕДНО - за нас, нашите деца, нашето бъдеще, нашия свят – това е ключът към УСПЕХА!
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!