Д о миналата година представителите на туристическия сектор обясняваха спада на германския пазар предимно с факта, че икономиката в Германия изпитва трудности. На приключилата в неделя туристическа борса в Берлин обаче компаниите от бранша съобщиха, че очакват промяна на тенденцията тази година.
Прогнозите им са 3% ръст на средствата, които германците харчат за международен туризъм. Въпреки това България, както и Турция, Египет, Тунис, Карибите са сред дестинациите, които ще продължат да губят интереса на германските туристи.
Строежи, лоша храна, лошо обслужване, неотзивчивост и незнаене на чужд език са сред най-често срещаните оплаквания на германски и британски туристи, които предизвикват отлива им.
Румънци и скандинавци проявяват растящ интерес към българските черноморски курорти, докато притокът на летни туристи от Германия и Великобритания спада. Такива са прогнозите на туроператорите за започващия летен сезон.
Предизвикателствата пред хотелиери и туроператори са, от една страна, да привлекат и задържат интереса на новите туристи, така че да се върнат и през следващата година, а от друга - да укротят спада на германския и британския пазар.
На море по съседски
Румънските туристи започнаха да идват у нас още през миналата година, но пътуванията им бяха по-скоро опипване на почвата. През предстоящия сезон за първи път се очаква масово присъствие на румънски туристи, твърдят туроператорите. Показателно е, че някои от тях за първи път започват да работят на този пазар.
Имаме основание да очакваме положително развитие, започваме да работим с някои компании там, разказва управителят на "Сънтурс" Венцислав Танчев, представител на британския туроператори "Май травел" и на германския "Алтурс" за България.
По думите му обаче още е рано да се предвиди колко туристи от Румъния ще дойдат на българското Черноморие, защото записванията там започват през март и април. За сравнение, в западните страни първите пакети се пускат още в края на предходната календарна година.
За първа година с румънския пазар ще работи и управителят на Бе Те Ес Калин Сутев, представител за България на германския туроператор ИТС. Техен партньор в Румъния ще е местният представител на ИТС.
Управителят на "Хотелбедс" Богдан Христов обясни, че голяма част от морските хотели са резервирани още за великденските празници от румънски туристи и това се случва за първа година. Очаквам силен ръст на техния брой през предстоящото лято, посочи Христов.
Тенденцията потвърди и другият основен туроператор у нас - ТУИ. "Някои румънци подминават България и заминават директно за Гърция. Не се наемам да прогнозирам този пазар, защото е много променлив, но по всичко личи, че тази година той ще е силен", посочи представителят на ТУИ за България Валентин Йосифов.
През миналата година румънските туристи почиваха предимно по северното Черноморие - в Албена и Златни пясъци. По информация на "Хотелбедс" през тази година туристите от северната съседка ще преминат планината и ще стигнат и до южните курорти.
Румънският пазар се характеризира с това, че се организира от голям брой малки туроператори, а не от няколко големи компании, каквато е практиката в другите страни от региона.
Голяма част от румънските туристи дори не са организирани, ами подготвят пътуването си сами и правят резервации директно в хотела. Те невинаги използват организиран транспорт, а предпочитат да пътуват със собствените си автомобили.
Това значително затруднява прогнозите на румънския пазар, коментират от туроператорите. Все пак очакванията им са през това лято в България да дойдат около 100 хил. румънци
Шведските крале
Сериозен ръст на скандинавския и холандския пазар прогнозират още туроператорите за тази година. Сред най-активните компании е "ТУИ Нордик" (TUI Nordic), която през миналата година инвестира в изграждането на апартхотел в Царево, предназначен за настаняването на скандинавски туристи.
Преди години водехме по 15 хил. скандинавци, през тази година очакваме да осигурим 80 хил. туристи, а до две години броят им ще достигне 100 хил., каза Валентин Йосифов. Само в комплекса в Царево броят им ще е 5-6 хил.
За първа година на този пазар ще се включи и "Сънтурс", съобщи Танчев. Туроператорът очаква тази година да доведе около 5000 туристи от Дания и между 2000 и 2500 гости от Холандия.
Германските и английските туристи остават най-многобройни, но продължава трайната тенденция за спад на тези пазари. Още преди три години германските туристи постепенно започнаха да се отдръпват от българското Черноморие, а сега и британският пазар дава червена светлина.
Едва доловимият през миналата година отлив на англичани тази година ще се усети повече, прогнозират представителите на британските туроператори.
Най-благоприятната им прогноза е сезонът у нас да завърши на миналогодишните нива. Негативната тенденция пролича още през есента на туристическата борса в Лондон, каза Богдан Христов. До момента записванията на британските туристи са с около 5 на сто по-малко в сравнение със същия период на миналата година, каза и Венцислав Танчев.
Представителите на ИТС, които водят най-големия контингент от Германия, очакват в най-добрия случай да запазят миналогодишните нива от 140 хил. туристи, а от TUI прогнозираха спад.
Развенчаният мит за добрата кухня
След като през последните три-четири години чуждите туристи се състезаваха по оплаквания от неспирните строежи и шума в курортите от тях, сега туроператорите информират за нова вълна от недоволство.
Чужденците имат сериозни оплаквания от храната, която им се сервира, посочи Венцислав Танчев. По всички западни сайтове за форуми на туристите може да се види, че чужденците се оплакват от качеството на храната, липсата на разнообразие и вкус, каза той.
На същото мнение е и Богдан Христов, който защити твърдението с конкретни данни от представяните от него туроператори "Фърст чойс" и "Космос". Двата туроператора водят около 30 на сто от британските туристи у нас.
Между 24 и 26 на сто от туристите са изразили оплакване към храната - към съдържанието, начина, по който е приготвена, и качеството на продуктите, каза Богдан Христов.
Най-често оплакванията идват от пакетите all inclusive, казаха представителите на британските туроператори. По думите на Танчев туристите недоволстват и от това, че хотелите не им предлагат тематични вечери в ресторантите.
Представители на хотелите и ресторантите обаче отричат да са получавали оплаквания от качеството на храната. Това категорично не е вярно, заяви председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин. Според него туристите се оплаквали, за да може след това да си върнат част от парите под формата на неустойки.
На второ място сред оплакванията е лошото обслужване в туристическите обекти, посочиха представителите на туроператорите. Невъзпитано и грубо поведение, неотзивчивост и дори незнаене на чужд език са сред най-често срещаните оплаквания.
Тези факти са сред причините за отлива на британските и германските туристи, които по принцип държат на доброто обслужване, каза Танчев.
Туристите в България се оплакват два пъти повече, отколкото почиващите в съседни страни като Гърция и Турция. Недоволството се покачва в края на сезона и е в пъти по-активно през октомври, отколкото в средата на лятото.
Туроператорите обясняват този факт с предположението, че в края на сезона хотелиерите вече се отпускат и не се стараят достатъчно в обслужването на гостите. Още повече че през октомври започва отново активният строителен сезон.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!