Иво Пуканич е горд, че няма по-мразен от него човек в Хърватска. "Ние сваляме министри, мафията се страхува от нас, шефовете на фирми треперят във вторник, когато излиза вестник "Национал". Собственикът и главен редактор на хърватския седмичник свикна със заплахите за убийство и полицейската охрана. Сега обаче любима тема на разследващия журналист не са машинациите на бивши и нови икономически кръгове, а дейността на групировката "Вестдойче алгемайне цайтунг" (ВАЦ). Той обвинява медийната групировка от Есен, че междувременно държи 70% от хърватските вестници и е станала монополист на вестниканския пазар в балканската страна.
С инвестиция от 20 млн. евро групировката ВАЦ си осигури през 1998 г. 50-процентово участие в хърватския "Ойропапрес холдинг", изпаднал във финансови затруднения. Холдингът притежава много всекидневници и седмичници, както и широка пласментна мрежа. Според Пуканич става дума за нещо повече от съмнително партньорство: "Холдингът не е нищо друго освен марионетка на ултрадясното крило на Хърватската демократическа общност (ХДО) на бившия държавен глава Туджман". По думите му изпълнителният директор на холдинга Нинослав Павич, който по волята на групировката ВАЦ пое поста главен редактор, упражнява най-безскрупулно политически натиск върху все още независимите медии, като целта е да ги тласне в "прегръдката" на есенската издателска къща. Павич отхвърля обвиненията и ги нарича "злонамерени клевети на един вестник, който търси сензацията".
Бодо Хомбах, бившият координатор на Пакта за стабилност на Балканите, който от февруари е един от изпълнителните директори на групировката ВАЦ, тълкува твърденията на Пуканич като опит да се подклажда национализъм сред хората. "Благодарение на нашия ангажимент ние пречим на престъпниците да имат достъп до медиите и не позволяваме на издателствата да стават слуги на партиите заради финансови затруднения", обяснява Хомбах.
Няма съмнение, че след промените през 1989 г. групировката ВАЦ много бързо реагира на отварящите се пазари в посткомунистическа Югоизточна Европа. Освен дялови участия в Унгария - шест вестника, медийната групировка си купи през 1996 г. вестници в България, през 2000 г. си осигури дялове в Румъния, а в началото на 2002 г. - и в Сърбия. В най-скоро време предстои да приключат преговорите в Черна гора и Босна. Концернът реализира общ годишен оборот от 2 млрд. евро и чрез преки или косвени дялови участия притежава в Югоизточна Европа 23 вестника, 38 списания и 10 рекламни вестника. По своя път към Изтока обаче най-голямото европейско издателство за регионални вестници не може да се похвали с почти никакви приятели.
Когато през 1996 г. есенската групировка закупи в България издателството на "24 часа", вестникът с най-голям тираж, почти целият медиен отрасъл бе обхванат от страха, че предстои светкавична война за унищожаването на местния печат. Междувременно есенският медиен гигант контролира 75% от българския вестникарски пазар. Под егидата на ВАЦ някогашните вестници, които съдържаха политически коментари и анализи, се изродиха в жълти вестничета с голи красавици и вулгарни текстове.
Изпълнителният директор на ВАЦ Хомбах междувременно нарича противниците на групировката "смешна пасмина" и твърди, че в бъдеще издателството ще дава "лъжците" под съд. Заплахата е насочена главно против шефа на "Национал" Пуканич. Той предизвика шок в цялата страна с твърдението си как Белград изобщо не подозирал, че сръбският национален символ, вестник "Политика", е купен в началото на годината съвсем не само от групировката ВАЦ, а и с 25%хърватски капитал. Сам по себе си фактът, че някогашният рупор на деспота Милошевич бе продаден на Германия, отколешния враг в миналото, съвсем не предизвика възхитата на населението. Според "Национал" хърватският "Ойропапрес холдинг" е договорил "съвместни действия" с групировката ВАЦ в рамките на инвестиционната дейност в бивша Югославия.
Хомбах нарече твърдението "пълна глупост". Есенският концерн излезе с опровержение и отхвърли най-остро всички обвинения, включително и онези, които бяха насочени лично срещу Хомбах. Тесните приятелски връзки между Хомбах и сръбския премиер Зоран Джинджич непрекъснато предизвикват сензация. Двамата и семействата им прекараха заедно новогодишната нощ в безбожно скъпия дубайски хотел "Бурж ал Араб". Политическият лагер на югопрезидента Кощуница недоволства, че чрез създаването на смесеното предприятие - при съотношение 1:1 - между групировката ВАЦ и издателството на вестник "Политика", чийто дългове възлизат на 100 млн. евро, германците, а и оттук и протежето на Хомбах, Джинджич, си осигуряват на практика контрол върху медиите в страната.
"Стратегическото партньорство" на групировката ВАЦ в Югославия е едва само началото. Според съобщения в печата в края на юли концернът закупи за 10 млн. евро водещия вестник на областта Войводина "Дневник". "Германците идват", би тревога списание "НИН". Според изданието в скоро време езикът ще се окаже единственият сръбски елемент на сръбските медии.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!