Р ъстът на фондовите пазари сред страните с развиваща се икономика, чиито национални отбори са печелели световното първенство по футбол, надвишава този на борсите в страните - футболни неудачници средно с 9-10% . От своя страна държавите, чиито отбори губят на финала на световното футболно първенство, отчитат спад на фондовите си пазари средно от 20-25%. Това показват данните от проучване на "Голдман Сакс" (Goldman Sachs), обхващащо периода след 1966 г., като се отчита само годината, когато се провеждат финалите на мондиала.
Проучване на "Ей Би Ен-Амро" (ABN-AMRO), публикувано наскоро, показа, че влиянието на футболните победи или поражения върху капиталовите пазари не може да доведе до финансов бум или криза, но влияе върху икономиките достатъчно силно. Една победа на финала на шампионата в преобладаващия брой първенства досега ускорява ръста на БВП в страната победител средно с 0.7%. В същото време статистиката сочи, че загубилите финалите или дори отпаднали още в груповата фаза отчитат забавяне на икономическия си ръст средно с 3%.
Разбира се, в тази парадигма има и изключения. През 1974 и 1978 г. Германия и Аржентина влязоха в икономическа рецесия, независимо от факта, че националните им отбори тогава станаха световни шампиони. Любопитен е и фактът, че икономиката на Холандия, чийто отбор игра на финала на тези две първенства, също пострада, макар и в по-малка степен.
Икономическият ефект от футбола има достатъчно прости обяснения. Логично е потребителят, който се намира в еуфория от успеха на националния си отбор, да "развързва кесията" и да харчи повече. Всяка футболна победа неизбежно оживява пазара на сувенири, музикални и видеозаписи и т.н. Футболният успех (това важи особено силно за Европа и Латинска Америка) способства за ръста на индекса на потребителското доверие.
Като пример за това явление "Голдман Сакс" посочва Холандия, която стана европейски шампион през 1988 г., надигравайки тогавашния СССР на финала. Холандия отчете през онова незабравимо за нея лято рязък ръст на този показател - 7% само за месец, макар в течение на предходната половин година повишаването на индекса да демонстрира твърде анемична динамика.
Не на последно място - великите футболни държави след всяка победа на финали отчитат ръст на чуждите инвестиции в икономиките си.
Анализирайки съотношението между БВП и мястото, на което се намират финалистите от световните финали в рейтинга на ФИФА, аналитиците от "Голдман Сакс" стигат до извода, че футболната мощ е пропорционална на размера на БВП на човек от населението.
Шест страни от Г-7 (с изключение на Канада) влизат в списъка на 12-те най-силни отбора на ФИФА.
На континентално ниво връзката между размера на БВП на човек от населението и футболната класа е още по-забележима. Четирите водещи икономики на Европейския съюз - Германия, Великобритания, Франция и Италия, заемат първите четири позиции на световната футболна централа (Великобритания на тези финали се представя единствено от Англия).
Футболната икономика има и редица ограничения. Световните финали се провеждат от 1930 г., но оттогава с изключение на финалите през 2002 г. домакин на събитието са били само два континента - Европа и Латинска Америка. Мащабите на проучването са логично ограничени, тъй като Централна и Източна Европа, Африка, Австралия и т.н. не са имали щастието да бъдат домакини, а досега само седем държави - Аржентина, Бразилия, Уругвай, Англия, Германия, Италия и Франция, са били коронясвани като шампиони.
На второ място, водещите световни инвестиционни компании сериозно анализират феномена футбол едва от 90-те години на миналия век, концентрирайки се върху микроикономически показатели, най-малкото защото редица екзотични страни, изпратили своите отбори на финалите, не представят нормална макроикономическа статистика.
Но някои факти са твърде показателни. В момента Световната федерация на футболните асоциации (ФИФА) има 240 члена - повече, отколкото ООН (191). ФИФА обединява над 300 хил. футболни клуба и около 240 млн. играчи (30 млн. от тях са жени). ФИФА има статус на нетърговска организация, но според отчетите й ежегодно печалбата й надхвърля $700 млн.
Според данни на консултантската компания "Делойт и Туш" (Deloitte & Touche) Япония и Южна Корея са спечелили от предишните финали $260 млн., което позволи на южнокорейската икономика да увеличи темповете на икономическия си ръст и стана една от основните причини за края на стагнацията в Япония, продължаваща дотогава 12 години.
Футболът влияе позитивно и върху традиционно нефутболните държави. През 1994 г. финалите бяха в САЩ. Редица мачове се играха в Лос Анджелис (вкл. мачът за третото място България - Швеция) и Ню Йорк. Според изследване на консултантската компания "Уолц" (Waltz) икономиките на двата града са получили печалба съответно в размер на $623 млн. и $452 млн.
Проучване на британската финансова компания "Барклиз" (Barclays), обхващащо пазара на труда в икономиките на страните, чиито национални отбори участват на световните финали от 30 години насам, сочи недвусмислено понижаването на производителността на труда. Според същото проучване, ако английският национален отбор по футбол премине груповата фаза на шампионата в Германия, то това ще струва на британската икономика не по-малко от 0.2% от БВП, доколкото работещите британски фенове все пак биха предпочели телевизора пред работното си място.
Още по-мрачно звучат заключенията на Центъра за икономически и бизнес проучвания (Center for Economics and Business Research), според които световното първенство по футбол в Япония и Южна Корея през 2002 г. е струвало на водещите 10 европейски икономики загуба от 0.3% от съвкупния БВП, или $8.1 млрд.
Все пак ако икономическата мощ, развитието на фондовите борси и футболната магия са толкова свързани, защо досега не сме били свидетели на финал между САЩ и Япония. И защо националните отбори на страни от Латинска Америка са неизменно на финалите.
В момента фондовият пазар на Бразилия е сред най-привлекателните в света на фона на разширяващата се икономика въпреки високата лихва по рефинансирането. На базата на математически модели "Голдман Сакс" прогнозира вероятността бразилците да станат шампиони на 12.4%, което надвишава показателя за всички останали финалисти. Дори домакинът Германия може да разчита на победа на финала с вероятност до 5.5 процента. Дали Германия 2006 ще промени тази статистика предстои скоро да разберем.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!