На 29 и 30 април в Пловдив ще се проведе среща между представители на заинтересованите фирми и експертите на мегакомпанията "Рено-Дачия-Нисан-Самсунг" по проекта, но засега няма официално потвърждение за точната дата. Производството на новия автомобил започва в края на годината, като се очаква капацитетът на завода в Румъния да се увеличи 10 пъти - до 500 000 коли годишно.
Характеристиките и името на колата все още се държат в строга тайна. За да успеят да се вместят в тази цена, производителите разчитат на доставчици на суровини, материали и части от местни производители. За подизпълнители ще се борят и фирми от Македония, Сърбия и Босна и Херцеговина, каза още Атанасов.
Като доставчици могат да се включат фирми от всички браншове, свързани с автомобилостроенето - металообработване, пластмаси, тъкани, осветителни тела, електроника и т. н. "Дачия" ще сключи договори с минимум трима доставчици за всеки компонент, категоричен е председателят на Браншовата камара на електротехниката.
"Това е гарантиран пазар. Ще се опитаме да създадем обединение от фирми, работещи за автомобилната индустрия, което да обслужва и новостроящите се заводи на "Хюндай" и "Пежо" в Словакия", допълни шефът на камарата.
При произведени 50 592 коли от "Дачия" през м.г., те са купили части и материали за 311 млн. евро от фирми извън Румъния. "Представете си, ако тази сума се умножи по десет", каза Атанасов.
По думите му към фирмите поддоставчици няма да бъде поставено изискване за притежаване на специален сертификат. След като се сключи договор, фирмите ще трябва да се сертифицират по ISO TS16949.
"Рено" е осигурил кредитна линия от Световната банка, по която могат да кандидатстват фирмите доставчици. Парите ще се отпускат за модернизация и разширяване на производството. "Страхувам се, че нашите мениджъри няма да оценят шанса, който им се предоставя - някой им дава гарантиран пазар и пари да се модернизират", сподели още Румен Атанасов.
Шефът на Камарата по електротехника определи като най-проблематичен факта, че българските компании не са свикнали да работят с точност до минута. Досега у нас са се произвеждали резервни части за автомобили, а не оригинални, и то по поръчка, а за това не се изисква бързина на доставките и минимизиране на себестойността.
"Съвременният автомобилен бранш не работи със складове. Всички компоненти се доставят ден за ден и от камиона отиват директно на поточната линия. Българските предприятия трудно ще развият такива навици", смята Атанасов.
"Сименс" също има намерение да прехвърли на български фирми част от производството на компоненти. Компанията е изпратила в Камарата по електротехника чертежи на 5-6 метални и пластмасови детайли за свои продукти. В същото време с оферта за поръчки на метални детайли към съюза са се обърнали и от "Искра автоелектроника" в Словения.
"Повишаването на заплащането в новите членки на ЕС ще насочи автомобилната индустрия на изток. Това е уникален шанс на родната индустрия", твърди Румен Атанасов.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!