З а повечето българи пътуванията до чужбина със самолет са все още скъпо и дори недостижимо удоволствие. Това обаче е на път да се промени, твърди журналистката от "Дойче веле" Юлия Дамянова в кореспонденция от Братислава.
Само допреди няколко години пътуването от Виена до София със самолет бе въпрос на лукс. Двупосочен билет вървеше по над 500 евро - сума, която малцина могат да си позволят.
Появата на частни български авиокомпании през последните години свали цените на билетите почти наполовина. Въпреки това страната ни си остана встрани от бума на така наречените евтини авиокомпании в Централна и Западна Европа, чиято поява даде нов тласък на туризма на Стария континент.
Скоро обаче и в България това положение ще се промени. От декември евтината авиокомпания,
словашката "Скай юръп" (SkyEurope.com),
започва редовни полети от Братислава до София четири пъти седмично.
"Скай юръп" вече предлага билети, чиято еднопосочна цена, без включени такси, е 25 евро.
Ралф Предслик, който оглавява маркетинговия отдел на авиокомпанията, обяснява защо са решили да започнат полети до България:
"Както знаете, авиокомпании от нашия тип, евтините, както често ги наричат, се стремят да навлизат на онези пазари, които предлагат прекалено високи цени на самолетните билети.
"Скай юръп" вижда себе си като силен конкурент дори на международните автобусни линии и на жп транспорта.
Какво точно представляват евтините авиокомпании?
Концепцията за евтини авиокомпании се заражда в САЩ и е пренесена в Европа в началото на 90-те. Тук тя бързо се разраства и днес вече около дузина компании предлагат полети до голям брой европейски дестинации само за по около 100 евро.
Сред най-популярните са британската "Вайън еър", германската "Еър Балин" и сравнително новата словашка "Скай юръп". Те да предлагат места само в една евтина класа, така наречената "икономи".
Повечето фирми са премахнали безплатната храна и напитки в самолетите си.
Евтините авиокомпании често летят до по-малки и второстепенни летища, като по този начин си спестяват високите летищни такси на големите аеропортове.
"Нашата философия е стремежът да демократизираме самолетните пътувания. Не би трябвало да се получава така, че само онези, които са на служебно пътуване, могат да си позволят да летят. Всеки човек би трябвало да има бърз и лесен достъп да самолетни билети на изгодни цени", смята Предслик.
Въпреки че много българи все още дори не могат да мечтаят за екскурзии в чужбина, камо ли със самолет, навлизането на още една евтина авиокомпания (каквато е Wizz Air, бел.ред.) на българския пазар е важен етап в процеса на либерализация на транспортния сектор.
Поне три такива самолетни компании смятат да започнат полети от догодина, пише в. "Сега", като се позовава на шефката на маркетинга на столичния аеропорт Мариана Кирилова.
Сред тях със сигурност са италианската My Air и немската Air Berlin. My Air планира да разкрие линия до Венеция или Болоня още през декември, уточнява изданието.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!