При повторно нарушение на допустимите децибели за големите кръстовища, автомагистралите, жилищните комплекси, болничните и учебните заведения, летищата и промишлените предприятия, ще се заплащат глоби от 2000 до 7000 лв. Високите децибели в жилищните сгради в момента се санкционират до 500 лв. при оплакване от съседите.
За всички големи населени места, основни пътища, железопътни линии и летища в страната предстои да бъдат разработени стратегически карти, които ще съдържат информация за наличието на завишени стойности на показателите на шум, заяви Нона Караджова, шеф на дирекция "Стратегия, европейска интеграция и международно сътрудничество" в Министерството на околната среда и водите (МОСВ).
С проектозакона се уреждат и оценката, управлението и контрола на шума в околната среда, причинен от различни промишлени дейности и от локални източници на шум като търговските обекти и увеселителните заведения, съобщи пресцентъра на министерството.
Предвижда се обществеността да получи достъп до информацията за шума в околната среда, като ще бъдат организирани обществени обсъждания, в които да участват всички заинтересовани лица, а най-важната информация от стратегическите карти и плановете за действие ще се публикува в ежегодните доклади за състоянието на околната среда по закона за опазването й.
Създава се система за контрол - превантивен, текущ и последващ. Министърът на здравеопазването или упълномощено от него длъжностно лице ще осъществява контрол върху шума, който прониква в жилищните и обществените сгради от локални източници. Министърът на околната среда и водите, както и директорите на РИОСВ ще следят за шума, произлизащ от инсталациите и съоръженията от промишлеността.
Министърът на вътрешните работи ще контролира техническата изправност на моторните превозни средства (МПС), а съвместно с кметовете на общини ще организира и регулира движението на автомобилния транспорт в населените места. Министърът на транспорта и съобщенията ще осигурява контрол върху въздухоплавателните средства и подвижния железопътен състав, техническата изправност на новите моторни превозни средства, както и основните летища.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството ще следи за шума по време на строителни работи. За нарушения ще бъдат съставяни актове. При необходимост, като принудителни административни мерки, министрите на здравеопазването, на екологията и кметовете ще спират дейностите на инсталации и съоръжения на промишлеността.
Едноличните търговци и юридическите лица, както и администрациите на изпълнителната власт и организациите ще бъдат задължени да осигуряват достъп до всички обекти и територии за извършване на проверки и измервания от източници на шум в околната среда.
Към настоящия момент над 70% от измервателните пунктове в страната отбелязват над 63 децибела шум, а обществените отношения, свързани с контрола и управлението на шума, се регулират само частично в редица недостатъчно обвързани помежду си нормативни актове.
В публикуваната през 1996 г. Зелена книга за рамковата политика в областта на шума на ЕС се констатира, че наднорменият шум е сериозен проблем за здравето на населението. Сериозността на проблема проличава и в направения анализ на Световната здравна организация (СЗО), според който в ЕС близо половината от населението обитава зони с наднормени шумови нива.
Правителството одобри и размера на обезщетенията при нанесени щети от гори и земи от горския фонд. За незаконна сеч на строителна дървесина обезщетението е от 50 до 200 лв., като то трябва да покрива пазарната й стойност. За щети от изхвърлени битови отпадъци глобата е 75 лв. за кв. м, а когато са с вредно въздействие обезщетението е 150 лв., решиха още министрите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!