Със своите 24 метра на височина и 80 метра на дължина новият А380 е наистина огромен.
В стандартната си версия той е предназначен за 555 пътници, като ще има и модели с над 840 места.
Става въпрос за летяща маса от близо 240 тона, която ще изминава до 15 000 км без презареждане.
Така "Еърбъс" бие по всички параграфи американския си съперник, чийто най-голям превозвач "Боинг 747" е само за 416 пътници.
На борда на новия А380 има всякакъв вид удобства и развлечения.
Всяка седалка разполага с много повече лично пространство в сравнение със стандартните самолети.
За скучаещите има луксозен бар и библиотека, а в някои модели ще има цели легла, а дори и душове.
Повечето авиолинии, които вече са поръчали самолета ще посветят специално внимание на комфорта на пътниците.
Компанията "Върджин" е поискала А380, в който 35% от пространството да бъде за развлечение, включително казино, фитнес център и двойни легла.
Масажиращите кресла и безмитните магазини с луксозни витрини са най-малката изненада на превозвача.
Самата церемония по откриването протече на два фронта.
Главното действие се разви на тулузкото летище Бланяк, където се намират съоръженията и централата на "Еърбъс" (Airbus.com).
Там самолетът бе представен на държавните глави на Франция, Германия, Англия и Испания - Жак Ширак, Герхард Шрьодер, Тони Блеър и Луис Сапатеро, както и на 5000 специални гости.
Към 14 ч. държавните глави се насочиха към центъра на Тулуза за обяд в градската префектурата.
На централния исторически площад на града бе опънато огромно платно, на което бе изобразен новият А380 в реален мащаб.
Въпреки че засилените мерки за сигурност се усещаха, центърът не беше напълно отцепен и не се създадоха сериозни задръствания.
Иначе основен приоритет на "Еърбъс" е спокойствието на борда на А380.
Специалисти уверяват, че той е по-безшумен от другите самолети, като всички изисквания за шума са спазени безупречно.
Колкото до разхода на гориво, самолетът е най-икономичният в света: той ще харчи по-малко от 3 литра керосин на пътник на 100 км.
"В това отношение А380 може да се сравни с една обикновена лека кола", коментира един от инженерите.
"Чувствам се напълно спокоен в пилотската кабина", заяви Жак Крин, бивш френски авиатор, който е имал възможността да разгледа отблизо управлението на гиганта.
"Единственият недостатък може да бъде турболенцията. Колкото по-голяма е масата, толкова по-силно е съпротивлението. Но няма опасност, досега не знам за случай турболенция да е причинила самолетна катастрофа", допълни той.
Най-големият пътнически самолет логично се оказвa и най-скъпият.
Общата сума на проекта възлиза на 10 млрд. долара, а над него са се трудили повече от 6000 инженери.
Цената на един самолет варира между 263 и 286 млн. долара според модела и екстрите.
Може да се каже, че с новия А380 Европа изпревари САЩ.
В момента "Еърбъс" владее 57% от въздушния пазар, като така сигурно изпреварва американския си съперник "Боинг" (Boeing.com).
Неслучайно в речта си Жак Ширак тържествено заяви, че новият А380 "носи цветовете на Европа".
Шефът на "Еърбъс" Ноел Форжар също подчерта, че самолетът е "плод на европейско сътрудничество".
Но готови ли са световните летища да посрещнат самолета гигант?
Можем да си представим как би изглеждала багажната лента на полет с 850 пътници.
Пред чудото А380 обаче подобни въпроси изглеждат като дребни подробности.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!