П равителството се събра на предваканционно заседание и реши да предприеме няколко неща, които доскоро твърдеше, че не е възможно и не бива да бъдат правени. Намаление на осигурителната тежест, въвеждане на плосък данък, структурни реформи в образованието и здравеопазването - все интересни и заслужаващи подкрепа начинания. Разбира се, ситуацията не е съвсем еднопластова и съвсем розова, доколкото са предвидени и други мерки, част от които са насочени точно в обратната посока.
Плосък данък от 10%
Вярно е, че преди няколко месеца писах на страниците на "Дневник", че е неизбежно България да въведе 10% плосък данък, но въпреки това решението на правителството дойде по-бързо, отколкото някой е очаквал.
Тук по правило не се случват бързи реформи и можеше да се очаква, че поне още няколко месеца (или години) ще минат, преди политиците да осъзнаят рисковете от високото данъчно бреме върху труда в България и изоставането ни от съседните страни.
Няколко години поред данъчното облагане на доходите в България на практика не беше променяно - и в същия този период в региона се разрази истинска революция на плоския данък.
Сърбия въведе плосък данък от 14%, Румъния въведе 16% ставка, Македония - 12%, а Черна гора 15%. Сърбия вече намали ставката на 12%, Македония ще я намали следващата година на 10%, а Черна гора планира намаление до 9% след 2 години.
Албания, от своя страна обяви въвеждане на 10% плосък данък от 1 януари 2008 - при това този данък се отнася както за корпоративния и подоходния данък, така и за осигурителните вноски на работодателите.
С намалението на сегашните ставки на облагане от 20, 22 и 24% и въвеждането на плосък данък от 10% правителството успява с една стъпка да стопи огромната разлика в данъчното облагане, която се формира между България и съседните страни.
В същото време тази стъпка изравнява и облагането на труда с облагането на печалбите - което също е важна крачка в правилната посока, доколкото в момента печалбите се облагаха доста по-ниско.
Плосък данък от 10% гарантира значително намаление на стимулите за укриване на доходи и преизпълнение на заложените приходи в бюджета - както се случи с корпоративния данък при намалението му до 10%, както се случва и в другите страни, в които е въведен плосък данък.
Ще нараснат стимулите за труд и привлекателността на страната като инвестиционна дестинация.
Осигурителни вноски
Предвиденото намаление на осигурителните вноски с три процентни пункта също е важно, доколкото осигурителната тежест остава най-високият данък в страната.
Интересно е как се развиваше позицията на правителството по този въпрос - първо това трябваше да се случи през януари 2007, след това беше отложено за юли, след което правителството започна да твърди, че нямало достатъчно средства в бюджета и трябва да се отложи за следващата година. Сега здравият разум си проби път и една част, макар и минимална, от бюджетния излишък ще се използва за намаление на осигурителната тежест.
Предишното намаление на осигуровките с 6 процентни пункта през 2006 г. донесе много позитивни ефекти. Икономиката създаде 200 хиляди нови работни места за една година, прогнозираните приходи от осигуровки в бюджета бяха надхвърлени с четвърт милиард лева, доходите на работещите нараснаха по-бързо от обикновено, а през тази година приходите в бюджета продължават да растат по-бързо от очакваното.
Макар и по-малко, планираното за октомври намаление на осигуровките с три пункта ще има подобен ефект върху икономиката.
С едната ръка дава, с другата взема
Има едно нещо, което се забелязва през последните години - правителството всяка година обявява как намалява данъците, а всъщност данъчното бреме остава на същите високи нива. Причината е, че всяко намаление на данъчното бреме е съпътствано от увеличаване на други данъци. Същото се очертава и в настоящия случай - причините са свързани с необлагаемия минимум и с акцизите.
Едновременно с въвеждането на плосък данък от 10% правителството премахва и необлагаемия минимум. Това премахване на необлагаемия минимум означава ръст на данъчните задължения на работещите. И тъй като необлагаемият минимум се отнася за всички работещи, неговото премахване увеличава сумата на данъците, която трябва да се плати.
На практика имаме наслагване на три данъчни промени, които касаят облагането на доходите - две от тях намаляват данъчното облагане (10% плосък данък и намаление на осигуровките с 3 пункта), а една от тях води до ръст на облагането - премахването на необлагаемия минимум.
Резултатът е смесен - за голяма част от данъкоплатците резултатът ще е по-ниско данъчно облагане, но за някои по-нискодоходни групи ще има ръст от няколко лева на данъчното задължение.
Правителството обяви, че мисли мерки за компенсиране на този ефект - но за момента е ясно, че тези мерки не са съвсем избистрени и се отнасят само за държавния сектор на икономиката.
Не бива да се пропуска и вече ежегодният ръст на акцизите, който също ще доведе до ръст на общото данъчно бреме. За компенсиране на този ефект върху данъкоплатците засега не е помислено.
Пенсии
Допълнителното увеличение на пенсиите с 10% от 1 октомври стана възможно поради това, че икономиката през последните 1-2 години се развива по-бързо от очакваното. Вероятно това увеличение е политически мотивирано с надежди за повече избиратели през есента.
Въпросът е по-скоро да има такава политика на подобряване на бизнес средата и конкурентността на икономиката, така че и през следващите години икономиката да расте по-бързо от очакваното и съответно да има възможности за подобен ръст на тези доходи.
За съжаление, освен че постоянно се обещава подобряване на бизнес средата, конкретни действия в тази посока все още не се предприемат. Тук има и още две важни неща.
Първо, от 1 октомври се увеличават пенсиите и едновременно с това се намалява осигурителната тежест - което за пореден път показва, че намаляването на данъчно-осигурителното бреме не пречи на пенсиите да растат, дори помага.
Второ, добре е и хората в третата възраст да са наясно, че дължат по-високите си пенсии на това, че икономиката се движи добре - и съответно в бъдеще да подкрепят по-активно икономическите реформи.
Бюджет 2008
Още отсега можем да забележим, че не се очаква намаление на общата данъчна тежест в държавния бюджет. Правителството планира тя да остане на нивото около 42% от БВП.
Това означава, че самото правителство е наясно, че колкото пари оставя в данъкоплатците чрез плоския данък, горе-долу толкова пари си взема обратно чрез премахване на необлагаемия минимум и повишаване на акцизите.
При това за пореден път приходите изглеждат подценени и може да се очаква немалко преизпълнение.
По отношение на разходите правителството твърди, че ще има реформи в здравеопазването и образованието. Ясно е, че такива реформи са необходими и че ефективността на тези сектори трябва да се повиши.
Дали обаче това ще се случи с бюджета за 2008 година все още е рано да се каже.
Има и интересна формулировка за заплатите - ако се намалява броят на чиновниците, може спестените пари да се използват за ръст на заплатите. Това обаче не ни казва дали правителството планира някаква активна политика на намаление на броя на работещите в държавния сектор.
Равносметката
Безспорно позитивно е въвеждането на плосък данък от 10% и намалението на осигурителната тежест, както и обещанията за реформиране на досега нереформираните сектори.
Като слабост може да се отбележи, че данъчно-осигурителната реформа не е достатъчно радикална, така че всички данъкоплатци да усетят позитивен ефект от нея. Едно по-сериозно намаление на осигурителната тежест от началото на 2008 г. може да поправи този негатив - възможности за това има както в бюджет 2007, така и в бюджет 2008. Нужна е само малко повече политическа воля.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!