З адължителната застраховка "Гражданска отговорност" догодина трябва да струва минимум 126 лв. за най-масовите коли в България и ако компаниите продават под тази цена, ще налагаме принудителни мерки, за да я коригират.
Това обяви зам.-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Ралица Агайн.
В момента застрахователите продават "Гражданска отговорност" на цени около 100 лв. Данните към края на септември сочат, че най-евтино са продавали "Български имоти" - средно 59.8 лв., и "Алианц" - близо 62 лв. Най-скъпите застраховки са на "Енергия" - 160 лв., според информацията на надзора.
Застрахователният кодекс дава право на регулатора да глоби компаниите от бранша с до 20 хил. лв., ако не изпълнят изискването му за промяна на цените.
Експертите на КФН са изчислили, че сумата от 126 лв. е минималната за посрещане на евентуални щети след присъединяването на България към ЕС, когато полицата вече ще включва и досегашната отделна застраховка "Зелена карта".
Максималното изплатено обезщетение в България за миналата година е 96 хил. лв., докато в ЕС то достига няколкостотин хиляди евро.
Председателят на надзорния съвет на "Евро инс" Асен Христов одобри препоръчителната кота на регулатора. "Приветствам минимална премия от 126 лв. Цените, които ние ще предложим на пазара, ще са в границите около 130-140 лв.", съобщи Христов пред "Дневник". Той допълни, че за отделни случаи е възможно премията да падне до около 100 лв., но те ще са по-скоро изключения, отколкото правило.
Тарифи над препоръчителната цена на КФН подготвят и от застрахователно дружество "Дженерали", обяви само преди дни председателят на управителния съвет на компанията Даниела Конова. Досега "Дженерали" продаваше застраховките средно по 105 лв.
Същевременно Ралица Агайн съобщи, че
застрахователите нямат право да искат доплащане за полиците със срок и през 2007 г., продадени след края на септември,
когато стана ясно, че членството на България в ЕС няма да се отлага.
"Ще третираме полицата като редовна, дори ако дружеството я е обявило за невалидна", беше категорична Агайн в отговор на прогнози от бранша, че тези застраховки ще бъдат невалидни.
На този етап все още не е ясно и кога ще отпаднат граничните проверки за българските коли в рамките на ЕС. Преди дни Съветът на бюрата на европейските автомобилни застрахователи препоръча на членуващите 44 държави да включат България и Румъния в споразумението "Зелена карта", с което проверките трябва да отпаднат.
18 веднага подписаха документа. Великобритания обаче на този етап отказва. "Не е ясно какво се случва, ако една държава се въздържи", коментира Агайн.
Споразумението, подписано през 1972 г. между тогавашните страни - членки на ЕС, премахва проверките за сключени застраховки помежду им. През 2004 г. Европарламентът промени директивата и позволи към нея да се включат 10-те нови членки плюс Хърватия, Исландия, Норвегия и Швейцария, но с уговорката, че се разрешават единични проверки, които не трябва да са дискриминиращи.
Докато България не стане страна по споразумението, граничният контрол остава, напомни Агайн и прогнозира, че не очаква това да трае по-дълго от два-три месеца.
За този период ще е необходимо пътуващите с кола за ЕС да се снабдят от застрахователя си със сертификат "Зелена карта". За него те не трябва да плащат допълнителна премия, а само разходите по отпечатването на сертификата, или около 10 лв.
Заради възможността от инцидентни проверки експертите от комисията обаче съветват шофьорите да си носят сертификата и след отпадането на граничния контрол.
Първите пет най-големи застрахователни компании по размер на събраните премии редуцират своя пазарен дял през последната година, сочи статистиката на надзора към края на септември.
Докато пазарът като цяло отбелязва ръст от 10.75% спрямо септември 2005 г., ДЗИ, "Булстрад", "Алианц", "Бул инс" и "Дженерали" регистрират понижение, но то не променя класацията. Следващите ги четири компании - "Витоша", "Армеец", "Лев инс" и "Евро инс", помпат пазарен дял.
Автомобилните застраховки, които са водещи в портфейлите на повечето компании, бележат ръст от 7.35% за периода и достигат 442.1 млн. лв. От този сума 123.8 млн. лв. са по "Гражданска отговорност".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!