В последните пет години прогнозите за развитие на телеком сектора неизменно се опират на няколко основни предположения.
Сред тях е разбирането, че приходите от гласова услуга ще продължат да намаляват драстично. Друго, в което няма съмнение, е, че преносът на всякакъв вид данни ще премине изцяло към IP базирани решения. Ясно е също, че операторите имат нужда от нови бизнес модели, фокусирани повече върху услугите и потребителите.
Именно тези обстоятелства са в основата и на телекомуникационната част от изследването "Форсайт 2020 - прогноза за развитието на икономиката, производството и бизнеса".
Спонсорираното от Cisco проучване на Economist Intelligence Unit се опитва да предвиди развитието на бранша в световен мащаб за следващите петнадесетина години. Според него телекомите са изправени пред необходимостта да променят радикално както предложенията си към потребителя, така и начина, по който общуват с него.
Понастоящем фиксираните оператори са под сериозен натиск от две посоки. Клиентите им мигрират към мобилни услуги и използват евтини VoIP (Voice over IP - глас по интернет протокол. Аналоговият звук се цифровизира и се разделя на пакети, които се изпращат по IP мрежа) решения.
Донякъде като резултат от тези процеси се очаква засилена международна консолидация сред компаниите с фиксирани мрежи.
Макар че техните цени все още не падат така забележимо, мобилните оператори също си имат неприятности. На много места по света пазарът им е вече пренаситен. В развиващите се страни наистина има голям брой потенциални клиенти, но в Европа битката за всеки нов потребител е жестока. Желанието на Европейската комисия да намали роуминг тарифите е допълнителен проблем.
Падащите маржове на печалба ще забавят растежа на сектора далеч преди 2020 г. По прогнози на анализаторите от Gartner общите приходи от телекомуникации ще се повишат много скромно от 1.3 трилиона долара през миналата година до 1.5 през 2010 г. Ясно е, че скоро от телефонни обаждания просто няма да се печели достатъчно.
Всички компании гиганти, които дължат 80% от приходите си на гласови услуги, вече се замислят сериозно. (Е, малко на брой избрани вече са много напред с материала - британският телеком BT получава от телефония едва 20% от общите си приходи.)
При тези неблагоприятни условия телекомите трудно биха процъфтявали дългосрочно - поне не в сегашния си вид. За да оцелеят, те трябва да избират между две основни стратегии.
Първата - да се превърнат в чисто инфраструктурни играчи, да пренасят информация, без да общуват с крайните потребители. Това би им позволило да се концентрират върху големи корпоративни клиенти и да печелят повече от консултантски услуги и поддръжка. Отпадането на необходимостта да си измислят нови приложения и да обслужват милиони хора ще намали значително разходите на операторите. Мрежата им пък може да бъде бъде наемана от компании с опит в общуването с клиенти (вериги магазини например), които ще предлагат насочени услуги за определени групи потребители.
Втора възможна посока за развитие на телекомите е към предоставяне на съдържание - интернет видео, музика, онлайн игри и т.н. Превръщането в медийна компания не е лесно. Сложно е и да се конкурираш на един пазар с онлайн приложенията на Google, Мicrosoft, Yahoo и еBay - всяка от които (а и далеч не само те) вече предлага софтуер за пренос на глас и видеоконферентна връзка.
Според Economist Intelligence Unit именно подобни интернет компании без собствени мрежи представляват най-голяма заплаха за приходите на операторите. Изследването посочва, че това е една от причините телекомите да обръщат все по-голямо внимание на партньорствата и придобиването на фирми.
В опитите си да конкурират доставчиците на съдържание инфраструктурните оператори започват да прилагат някои съмнителни подходи. Те стигат до идеята да дават различни приоритети на трафика, който пренасят, в зависимост от произхода му. Това би им позволило да предоставят светкавичен достъп до собствените си услуги... и много бавен до www.google.com например.
Освен, разбира се, в случай че търсачката специално си плати - също вариант, който операторите приветстват. Засега дискусиите дали това е добра идея (и дали тя не трябва да се забрани със закон) се водят предимно в САЩ. В прогнозите си за 2007 г. обаче експерти на консултантската компания Deloitte обявяват, че очакват темата скоро да дойде на дневен ред по целия свят.
Що се отнася до географското разположение на водещите телекомуникационни корпорации, Economist Intelligence Unit предвидимо залагат на Азия. Причината не е само в евтината работна ръка. Някои азиатски страни много бързо и рано вкарват в експлоатация нови технологии.
Това дава възможност за тях да се разработят софтуер и услуги, които по-късно да се препродават по света. Пример са мобилните комуникации - както и предното поколение мрежи, 4G също ще се разпространи първо в Азия. ЕIU предвижда това да се случи още през следващите пет години.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!